P
Aion purkaa kantavan seinän talossani. Seinä on talon keskellä ja noin 5 metriä pitkä. Meillä on tasakatto bitumikermillä ja noin 4% kaltevuudella. Nyt kysymykseen: Ajattelin käyttää liimapuuta, aikomukseni on ostaa liimapuupalkki (katto) kokoa 90x225x5500mm sekä tolppa (liimapuuta) kokoa 90x90x2500. Riittääkö tämä tukemaan katon painoa?

Aion ostaa Skånska byggvarorilta www.skbv.se (etsi liimapuuta)

Terveisin/Dadde

Aiotko pitää tolppaa keskellä?

P
MathiasS sanoi:
Haluatko tolpan keskelle?
Kirjoitin varmaan vähän kummallisesti, tarkoitan tolppia :) jotka aion laittaa molempiin päihin, eli ei mitään keskelle.

/Dadde

Ok.

En ole suunnittelija ja voin vain arvailla vapaasti aiempien keskustelujen perusteella foorumilla ja mitä olen itse tehnyt samasta teemasta. Tämän vuoksi uskon, että tarvitset huomattavasti paksumman palkin kuin mitä olet luonnostellut. Minä kevensin suunnilleen saman pituisen matkan ja minulle ehdotettiin 115x400x6000. Paljon järeämpi kuin mitä olet ajatellut siis. Sinulla on myös vähiten edullinen kuormitustapaus, mikäli arvaan oikein, tasakaton kanssa.

Päissä tukeen et tarvitse liimapuuta. Pari yhteen lyötyä 45x120 kestää kuorman ja enemmänkin. Mieti sen sijaan, mihin aiot pystyttää nämä tolpat ja miltä lattia näyttää.

Liimapuuta valmistavat voivat myös auttaa mitoituksessa. Soita jollekin heistä, niin saat varmasti vähän apua.

Minun on pakko kysyä, koska olen hieman utelias.

Näyttää siltä, että on trendi käyttää liimapuupalkkeja seinien/kattorakenteiden korvaamiseen eri kokoonpanoissa.

Miksi ostaa liimapuupalkki, joka huonon kantokykynsä vuoksi on oltava erittäin paksu?

Miksi ei käytetä rautatiekiskoja tai vastaavia teräsrakenteita, jolloin kokoa voidaan pienentää?

Tietenkin se on raskas, mutta liimapuupalkkiakaan ei heitetä käsin ylös kovin usein.

En ymmärrä  ::)

Suuressa määrin uskon, että se johtuu siitä, että on helpompaa saada mitoitusapua liimapuuun, sitä löytyy tavallisilta rakennusmarkkinoilta ja sitä voidaan käsitellä ja käsitellä kuten suurta lankkua rakennuksen aikana eli tavalliset puuntyöstötyökalut ja menetelmät toimivat.

Minäkin harkitsin liimapuupalkkia, kun laajensin 1 1/2-kerroksista taloani 4,80 m päästäkseni eroon keskellä olevasta sydänseinästä, mutta siitä olisi tullut noin 495 korkea, mikä olisi tarkoittanut, että alakerrassa olisi pitänyt kumartua sen ohittaessa.   Sen sijaan valitsin teräspalkin HEB 200, joka kannattelee yläkertaa ja kattoa.

Kyllä, otin yhteyttä suunnittelijaan/laskijaan, joka sanoi, että pienempi teräs HEA 180 palkki riittäisi......mutta minä mieluummin ylimitoitan kuin alimitoitan.

P
Olen myös kiinnostunut teräspalkista, mutta se tuntuu paljon raskaammalta ja vaikeammalta kuljettaa. Minulla on vain 2.40 huonekorkeus, joten jos käyttää liimapuuta, joka on noin 40-50 cm, täytyy melkein kumartua, ettei lyö päätä :D

Otan mielelläni vastaan vinkkejä, mistä saa teräspalkin Göteborgissa ja sen ympäristössä, sekä vinkkejä, miten kuljettaa 5 m pitkä teräspalk.

Paljonkohan se mahtaa painaa teidän mielestä?

Ja ehkä tärkeimpään kysymykseen, minkä kokoinen teräspalkki teidän mielestänne tarvitsen?

Terveisin/Dadde

Auton katolla? 5m ei ole niin pitkä...

• Tykkään
Pielstick
  • Laddar…
Tavallinen peräkärry? Vuokraa vain hieman suurempi kärry jostain huoltoasemalta ja ota mukaasi viiri.

gunne sanoi:
Auton katolla? 5m ei ole niin pitkä...
Hehe
Ei pitkä, mutta auton katon maksimipaino on edelleen 100kg ja se on varmaan ylikuormaa, vai??

Snuttjulle sanoi:
Hehe
Ei kaukana mutta auton katon maksimipaino on silti 100 kg ja siinä taitaa olla ylilastissa vai??
Joo hieman.... :) Onhan se käytännössä mahdotonta kiinnittää sellaista lastia turvallisesti.

Muistan, että palkki, esim. HEA 220 painaa noin 60 kg metriä kohti.

OTA APUA SUUNNITTELIJALTA!

Palkin mittoja ei voi siirtää niin helposti talojen välillä.
Pituuden lisäksi mittoihin vaikuttaa etäisyys sivusuunnassa, eli palkin suunnasta vasemmalle ja oikealle, lähimpään tukeen yläpuolella olevalle välipohjalle/katolle.
Lisäksi vaikuttavat lumikuorma ja omapaino.

Miksi ei käytetä rautatiekiskoja tai vastaavaa terästä ja voida sillä tavalla pienentää kokoa?
Käytimme teräspalkkia yhdistettynä 145 x 45 neljä metriä aukolle laajennuksessamme. (Sen päällä on ulkoseinä. Talon yläkerta on puolet kapeampi.)

En vielä näe siinä haittoja, ja kaksi kirvesmiehemme saivat sen paikoilleen jollakin tavalla ilman valitusta. Se on noin 2 dm korkea mukaan lukien kipsi, mikä on aika kohtuullinen laatikko katossa.

Ja, kuten sanottu, maksa rakennesuunnittelijalle joku tunti, niin hän laskee kuinka se tehdään kestämään. Niin sinun ei tarvitse myöhemmin miettiä, teitkö oikein. ;)

pinebar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.