Hei,

Minulla on unelma järjestää pyykkitupa. Jotta saan pohjaratkaisun kuntoon, haluan siirtää ja upottaa normikeskuksen ja vesimittarin kantavaan seinään.

Se on 1.5-kerroksinen moduulitalo vuodelta 1977. Seinän runko koostuu 45x90 tukipuista, cc30 jaolla. Tarvitsen kaksi tilaa cc60 jaolla saadakseni sähkökaapin ja vesimittarikaapin paikoilleen.

1. Kuinka voin helpoiten katkaista tuen seinässä? Riittääkö pystysuora 45x120?
2. Tarvitseeko minulla olla kaksinkertaiset pystysuorat tuet vaihdon kohdalla?
3. Voinko hyvällä omallatunnolla katkaista kaksi eri tilaa (peräkkäin?) 2 metrin seinässä?
4. Kuinka paljon uskaltaa porata/kaivaa "kattotukea" kantavassa seinässä saadakseni veden ylös yläkertaan esimerkiksi?

Kun kirjoitan tätä, niin voisi olla mahdollista pitää sähkö ja vesimittari samassa tilassa (päällekkäin), onko olemassa sääntöjä sitä vastaan? Oletan, että ei ehkä ole parasta vetää vettä ylöspäin normikeskuksen takana yläkertaan? Toisaalta, se on vain kaksi putkea, jotka menevät ylös, kun ajattelin laittaa jakajan kylpyhuoneeseen, joten ne voivat mahtua normikeskuksen viereen.

Mitä ajatuksia ja ideoita teillä on? Ehkä tämä on enemmän työtä kuin se on sen arvoista?

Onko olemassa rakennuspiirustuksia?
Miltä harjakerta näyttää?
Missä kattotuolit/välipohja kulkevat?

Seinän sydän, onko siinä hammarband? En ole täysin varma kaikista nimityksistä :)
Se vähä mitä olen nähnyt (en ole avannut seinää vielä, vain vähän katossa) viittaa siihen, että siinä on 45x90 makaamassa ylhäällä (se mitä kutsuin kattosäännöksi). Mutta tarkoitatko, että siinä pitäisi olla vastaava hammarband sen alla?

Välipohja on cc60, eli joka toisessa seinäsäännössä.

Minulla on joitain piirustuksia, katson mitä minulla on digitaalisesti ja voin lisätä.

Välipohjan/alakitakaaren pituus kattotuolissa on 8190mm, ja sen pitää olla 48x195 T200, mitä se nyt tarkoittaakaan.

Kuvassa olen merkinnyt sydänseinän sinisellä/punaisella, mihin haluan upottaa.

En löydä piirustusta sydänseinästä. Seinätolpat näyttävät olevan 80 ja tavallisesti 9 tai 10mm levyä päällä.

En tiedä, auttaako tämä.

• Rakennuspiirustus, joka näyttää pohjapiirroksen ja leikkauskuvan kaksikerroksisesta talosta, sisältäen mitat ja huoneiden nimet.
Käynyt läpi kaiken ja avannut vähän seinästä. Kuormittavassa seinässä on myös 80 rimoja. Yläpuu on kuitenkin 90, mikä hämäsi minua.

Liitän mukaan piirustuksen.

Voinko poistaa yhden seinäriman (välipohjan väli on cc60, joten ajattelen poistaa yhden, joka on välissä) ja korvata sen makaavalla 45x220? lisärimoilla molemmin puolin? Käytetäänkö kulmarautaa vai mikä on paras?

Koska levy on liimattu, epäilen, että joudun korvaamaan sen kokonaan, kun avaan seinän. Toimiiko liimattu k-vaneri korvauksena?

• Rakenteen tekninen piirustus, jossa näkyy sisäseinän poikkileikkaukset ja mitat, mukaan lukien runkopuut ja levytys.
Ongelma elementtirakennetuissa puutaloissa on, että jopa tapetti sisältyy lujuuteen... Jos vain keskikohta on vaihdettava, ei tarvita suuria mittoja. Riittää, että käyttää 45x95 sääntöä pystyasennossa. Vaikeus on siinä, että pystyy irrottamaan liimatun levyn tyylikkäästi. 10 mm mäntyplywood on luultavasti erinomainen korvausmateriaali.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.