Hei!

Olen etsinyt epätoivoisesti verkosta ja tämä foorumi vaikuttaa parhaalta, joten kokeilen.

Muutin 6 viikkoa sitten 1 1/2 kerroksiseen taloon vuodelta 1972, puurakenteinen läpi ja läpästy maahan. Olen huomannut, että seinissä on aika paljon halkeamia (painumat?) ja alkanut miettiä, onko rakenteessa jotain vikaa. Mielestäni jonkun sisäseinän pitäisi olla kantava, kun rakennuksen pinta-ala on noin 11x9 metriä. Kaikki sisäseinät näyttävät heikoilta (noin 7 cm paksu) paitsi yksi seinä keittiön ja kylpyhuoneen välissä. Katsoin siksi keittiön alakaappien alla ja näin, että seinä kylpyhuoneeseen koostuu 4,5x18 cm (2x8 tuumaa?) seisovista koolingeista cc 60 cm, luultavasti rakennusvuodesta. Kuitenkin ne on katkaistu noin 2 dm laatan yläpuolella ja leijuvat siis ilmassa. Uudempia 2x4 tuuman koolingeja on kiinnitetty alkuperäisten viereen, mutta nekin on katkaistu muutama cm laatan yläpuolella ja leijuvat siis myös ilmassa... Mikään jalkalista ei ole plattaa vasten näiden koolingien alla. Joten kysymykseni:
1. Onko alkuperäisten koolinkien mitoitus jotain, joka osoittaa, että tämä seinä on/ollut kantava? Kaikki muut sisäseinät ovat paljon ohuempia.
2. Onko tavallista, että koolingit leijuvat laatan yläpuolella?
3. Onko olemassa riski, että seinä (ja myös yläkerta) antaa periksi keittiökaappien painosta, jos mitään ei tehdä?

Olen ottanut yhteyttä kunnan rakennusarkistoon, mutta en löydä piirustusta, josta ilmenisi kantavan seinän olemassaolo, paitsi juuri mainittu seinä on piirretty kaksinkertaisena pohjapiirustukseen.

Olen erittäin kiitollinen avusta!!

Voin myös lisätä, että nykyinen rakenne on luultavasti vuodelta 2006, jolloin uusi keittiö asennettiin keittiön ja kylpyhuoneen kosteusvaurion yhteydessä. 4 vuotta aiemmin oli myös kosteusvaurioita kaikissa sisäseinissä ja ne vaihdettiin/korjattiin. Olen tullut siihen tulokseen, että tämän vuoksi alkuperäiset pystypuut on katkaistu ja uudet asennettu viereen, ja vuonna 2006 tapahtuneen toisen kosteusvaurion yhteydessä näyttää siltä, että myös uudet pystypuut on katkaistu tekemättä mitään muuta ...

Kuulostaa kieltämättä epätodennäköiseltä, että palkisto voisi saavuttaa tuon jännevälin.

Normaalisti talossa on kantava sydänseinä, joka sijaitsee suunnilleen talon keskellä. Se kulkee yleensä harjan kanssa samassa suunnassa. Välipohjan ensimmäisen ja toisen kerroksen välillä, 1,5 kerroksisessa talossa, osa sen palkeista kuuluu usein kattoristikon osaksi. Siksi välipohja kulkee usein samassa suunnassa kuin kattoristikot.

Tavallisella puurunkoisella palkistolla uskon, että maksimissaan voi saavuttaa 4,5 - 5 metrin jännevälin.

Kiitos hempularen,

Kyllä, seinä, josta puhun, kulkee samassa suunnassa kuin harja ja sijaitsee suunnilleen talon keskellä. Talo on ilmeisesti pysynyt pystyssä eikä ole romahtanut näiden 2 1/2 vuoden aikana, kun katkaistut palkit ovat olleet siellä. Onko riski, että talo romahtaa ajan myötä... Kenen puoleen minun pitäisi kääntyä selvittääkseni tällaisen asian (piilovirhe?)
En ole vähemmän huolissani nyt, :(

Ota yhteyttä tarkastajaan/rakennesuunnittelijaan riippuen siitä, mitä he sanovat, niin ottaisin yhteyttä talon myyjään. Kuulostaa todella huonolta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.