Olen aikeissa purkaa seinän, josta olen 99,99 % varma, että se ei ole kantava, sillä en tiedä, mitä se voisi mahdollisesti tukea. Seinä, jonka haluan purkaa, on samassa suunnassa kuin yläpuolella olevat kattotuolit. Olin kuitenkin hieman epävarma, kun poistin kipsilevyn ja huomasin, että koolaukset on tehty cc45 (45x70 koolaukset), ja ajattelin, ettei kysyminen haittaa. Mikään talon rakennusohjeista tai papereista ei puhu cc45:stä missään seinässä, vain cc60:stä.
Talo on rinnetalo vuodelta 1973, jossa on valmat katto, ja ulkomitat ovat noin 18x10 metriä.
Seinä, jonka haluan purkaa, on alkuperäisessä pohjapiirroksessa:
Leikkauspiirustukset näyttävät tältä: Tulkitsemalla näyttää siltä, että mikään seinä pohjakerroksessa (rinnetalo) ei oikeastaan ole kantava.
Piirustus nimeltä ”vindsbjälklag” näyttää tältä:
Tässä näyttää siltä, että pohjakerroksen jokin seinä on kantava, mutta ei se, jonka haluan poistaa. Myös pari palkkia on piirretty.
Lopuksi piirustus siitä, miten kattotuolien pitäisi olla sijoitettu:
Minun on vaikea kuvitella, että se olisi kantava, mutta voi olla hyödyllistä tarkistaa ylhäällä kylmäullakolla, ettei siellä ole mitään palkkia seinän päällä...
Se vain vaatii löytämään seinän ullakolla, poistamaan eristyksen niin näet, onko lähimmillä kattotuoleilla jokin palkki alapuolellaan.
En ole rakennusasiantuntija, mutta ei se seinä voi olla kantava. Toiset tietävät paremmin. Voisiko se olla asennettu myöhemmin niin, että on käytetty 90 cm kipsilevyä ja siten 45 cm c/c?
En ole mikään rakennusasiantuntija, mutta ei tuo seinä voi olla kantava. Toiset tietävät paremmin. Voiko se olla asennettu myöhemmin niin että on käytetty 90 cm kipsiä ja siten 45 cm c/c?
Tai sitten tehdään kuten appiukko sanoi, aloita sahaaminen ja jos saha juuttuu, se on kantava...
Minun on vaikea kuvitella, että se olisi kantava, mutta voi olla kannattavaa tarkistaa kylmässä ullakossa, ettei seinän päällä ole palkkia...
Se on vain löydettävä seinä ylhäältä ullakolta, poistettava eristys, jotta näet onko lähimmillä kattotuoleilla jokin palkki niiden alla.
Voin kiivetä ylös ja tarkistaa miltä se näyttää ylhäällä huomenna. En täysin ymmärrä, miten tarkoitat, että palkki voisi olla, mutta huomaan kyllä, jos se näyttää erilaiselta kuin muissa kattotuoleissa.
En ole mikään rakentamisen asiantuntija, mutta ei tuo seinä voi olla kantava. Toiset tietävät paremmin. Voiko se olla asennettu myöhemmin niin, että on käytetty 90 cm kipsiä ja siten 45 cm c/c?
Ajattelin myös, että onko seinää rakennettu myöhemmin uudelleen vai onko taloa rakennettaessa yksinkertaisesti rakennettu tukevasti. Seinä on kuten sanottu alkuperäisessä pohjapiirroksessa ja se on muutenkin paikkansa pitävä, siivouskaappi seinää vasten on edelleen olemassa jne.
Voin käydä katsomassa miltä se näyttää ylhäällä huomenna. En täysin ymmärrä miten tarkoitat, että palkki voisi olla, mutta huomaan kyllä, jos se näyttää erilaiselta kuin muissa kattotuoleissa.
Meidän rinneratkaisussa on poikittaisia teräspalkkeja, jotka ovat kattotuolien alla kannattelemassa parvekkeiden yläpuolella olevaa kattoa.
Nämä teräspalkit ulottuvat poikittain koko talon pituussuunnassa.
Ajattelin myös, jos seinää on rakennettu myöhemmin uudelleen tai jos taloa tehdessään rakensivat yksinkertaisesti kunnolla. Seinä on, kuten sanottu, mukana alkuperäisessä pohjasuunnitelmassa ja se muuten pitää paikkansa, siivouskaappi seinää vasten on jäljellä jne.
Oliko edes silloin 90 cm rakennuslevyjä, eikö kaikki ollut 120 cm ja hirveän raskasta? Ehkä oven ja seinien välinen etäisyys sai valitsemaan koko matkalta 45 cm ennemmin kuin kikkailla pienillä etäisyyksillä oven kohdalla. Onko 45 cm c/c muualla talossa, vaikka piirustukset puhuvat 60 cm? Ehkä halusivat jäykemmät seinät vähentääkseen äänen läpäisyä.
Meidän rinneratkaisumme talossa on poikittaisia teräspalkkeja, jotka sijaitsevat kattoristikoiden alla kannattamassa parvekkeiden yläpuolella olevaa kattoa.
Nuo teräspalkit ulottuvat poikittain koko talon pituussuunnan yli.
Sitten ymmärrän, mitä tarkoitat. Kyllä, seinä on linjassa parvekkeen toisen sivun kanssa…
Oliko edes olemassa 90 cm rakennuslevyjä silloin, eikö kaikki ollut 120 cm ja todella raskasta? Ehkä etäisyys oven ja seinien välillä teki sen, että valittiin 45 cm koko matkalle mieluummin kuin pieniä etäisyyksiä oven kohdalla. Onko 45 cm c/c muualla talossa, vaikka piirustukset puhuvat 60 cm:stä? He ehkä halusivat jäykemmät seinät vähentääkseen äänen läpäisevyyttä.
En ole kovin hyvä koputtamaan ja kuulemaan/tuntemaan, mutta mielestäni vaikuttaa siltä, että keskellä taloa pitkittäissuuntaan kulkevalla seinällä olisi 45 cm, ja 60 cm yhdellä muista, joka kulkee poikittain. Voi olla, että he halusivat jäykemmän seinän keittiön ja olohuoneen väliin, mutta se oli myös täysin eristämätön, mikä ei tunnu optimaaliselta, jos halusivat vaimentaa ääntä.
Vaikka se ei ole kantava, se varmasti tukee rakenteita. Se auttaa ottamaan vastaan tuulikuormia ja tekee niin, että kaikki talot kestävät tuulikuormia paremmin ilman että ne narisevat, kun tuulee kunnolla.
Huomasin sen itse, kun minun piti siirtää samankaltainen seinä 60 cm. Kun se oli poissa, kuuli selvästi, että talo liikkui enemmän, kun ulkona "myrskysi". Kun se muutaman kuukauden kuluttua pystytettiin jälleen, oli yhtä hiljaista kuin aikaisemmin.
Vanhemmat talot eivät ole usein suunniteltu avoimilla pohjaratkaisuilla ja ne liikkuvat enemmän, kun tuulee kunnolla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.