2 201 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Kantava palkki ullakolla?
Hei
Minulla on vanha kesämökki, jota olen kunnostamassa. Aion siirtää seinän talossa ja olen ollut ullakolla katsomassa.
Vasemmalta puolelta, kantavan katonpalkin yläpuolella, on vahva palkki, joka lähes kulkee talon läpi päädystä päätyyn. Mikä on sen tarkoitus rakenteessa? Oikealla puolella ei ole samanlaista.
Timpurin mukaan, joka on tarkistanut työn, kantavat ulkoseinät katon.
Jos tämä palkki olisi kantava, sen pitäisi olla kattotuolien alla eikä kulkea niiden läpi.
Onko kukaan nähnyt jotain vastaavaa ja tietää, onko kyseessä kotirakennus vai rakennettiinko näin noin 50 vuotta sitten?
Minulla on vanha kesämökki, jota olen kunnostamassa. Aion siirtää seinän talossa ja olen ollut ullakolla katsomassa.
Vasemmalta puolelta, kantavan katonpalkin yläpuolella, on vahva palkki, joka lähes kulkee talon läpi päädystä päätyyn. Mikä on sen tarkoitus rakenteessa? Oikealla puolella ei ole samanlaista.
Timpurin mukaan, joka on tarkistanut työn, kantavat ulkoseinät katon.
Jos tämä palkki olisi kantava, sen pitäisi olla kattotuolien alla eikä kulkea niiden läpi.
Onko kukaan nähnyt jotain vastaavaa ja tietää, onko kyseessä kotirakennus vai rakennettiinko näin noin 50 vuotta sitten?
OkS Stefan_E sanoi:
Se päättyy kahden kattotuolin väliin, mutta palkin vasemmalla puolella noin 30 cm:n päässä on vanha ulkoseinä, joka kulkee viimeisen kattotuolin alla, johon palkki nojaa.
Tämä seinä on nyt tarkoitus siirtää 80 cm vasemmalle. Ulkoseinä on jäljellä laajennuksen jälkeen siihen suuntaan.
Voiko kirvesmies olla ymmärtänyt rakenteen väärin?
Että tämä palkki on kuitenkin kantava?
Hän tarkasteli myös sisäseinää ja luuli sen olevan yksinkertainen kipsiseinä ja siksi ei kantava.
Päätimme sitten tehdä työn itse.
Kun olimme ottamassa seinän alas, huomasin, että se on vanha ulkoseinä. Kuitenkin katto on jatkunut tämän ulkoseinän ohi ja toimii todennäköisesti pienen ulkotilan kattona ennen kuin taloa laajennettiin kulmassa.
Uusi seinä, joka tulee 80cm kauemmaksi huoneeseen, tulee kantamaan kattotuolit, koska ne jatkuvat aiemman ulkoseinän ohi.Matti_75 sanoi:
Pidennän myös vintin palkkia niin, että se ulottuu ulkoseinästä ulkoseinään ja ruuvaan kiinni kattotuolit palkkiin, sekä asetan tolpan seinään palkin alle makuuhuoneen seinässä!
"Luulisi" kantavan hyvin! 🤷♂️🙈
Klikkaa tästä vastataksesi