26 401 lukukertaa ·
43 vastausta
26k lukukertaa
43 vastausta
Kannattaako välttää taloja, joissa on asbestikatto?
Hei, monen vuoden etsinnän jälkeen olen löytänyt talon, josta pidän todella paljon. En tiedä tällä hetkellä paljoakaan taloista, mutta yritän oppia.
Talon katto on eterniittiä ja nopean googlauksen jälkeen löysin, että se on asbestia? Minulla on kaksi pientä lasta, joten olen hieman varovainen. Rakennettu 60-luvulla. Pitäisikö talon ostamista välttää? Täytyykö se vaihtaa? Voiko sen antaa olla? Onko helppo puhdistaa?
Talon katto on eterniittiä ja nopean googlauksen jälkeen löysin, että se on asbestia? Minulla on kaksi pientä lasta, joten olen hieman varovainen. Rakennettu 60-luvulla. Pitäisikö talon ostamista välttää? Täytyykö se vaihtaa? Voiko sen antaa olla? Onko helppo puhdistaa?
Administrator
· Skåne
· 8 684 viestiä
Meidän talossamme oli myös eterniittikatto, kun ostimme sen, se oli betonikaton alla. Materiaali eterniit on erittäin kestävä ja sen päälle voi hyvin asentaa uuden katon, kuten meidän talossa oli tehty. Voit korjata sen kuitusementtilevyillä, joissa ei ole asbestia, jos se menee rikki.
Se ei ole vaarallista, kunhan se on paikallaan, mutta kun mahdollisesti sahataan sitä tai särjetään levy, vaarallinen asbestipöly vapautuu.
Mielestäni se ei siis ole syy olla ostamatta taloa.
Se ei ole vaarallista, kunhan se on paikallaan, mutta kun mahdollisesti sahataan sitä tai särjetään levy, vaarallinen asbestipöly vapautuu.
Mielestäni se ei siis ole syy olla ostamatta taloa.
Viimeksi muokattu:
Toisaalta on hyvä ottaa huomioon, että katto täytyy mahdollisesti uusia lähitulevaisuudessa. Katto on vähintään 50 vuotta vanha ja vaikka mineriitti kestää pitkään, se ei kestä ikuisesti. Se, että levyissä on asbestia, voi nostaa kustannuksia katon uusimisessa tai muussa kattotyössä.
Yksi asia, jota kannattaa miettiä, on että eterniitti rapistuu ajan myötä hieman, joten asbestikuituja voi kertyä maaperään talon lähelle. Joten ehkä lasten ei pitäisi leikkiä pölyävässä maassa kukkapenkeissä... tai antaa heidän käyttää kulmahiomakonetta katolla. Muuten eterniitti ei aiheuta haittaa niin kauan kuin se pysyy paikoillaan. Ei pitäisi olla isompaa ongelmaa purkaa sitä itse, mutta jonkun palkkaaminen hoitamaan se voi tulla kalliiksi.
Meillä oli eterniitti katolla, kun ostimme talon.
Noin 7 vuoden kuluttua poistin eterniitin ja vaihdoin sen peltikattoon.
Ei ole syytä olla ostamatta taloa lasten näkökulmasta, mutta varaudu siihen, että katto täytyy uusia lähitulevaisuudessa.
Noin 7 vuoden kuluttua poistin eterniitin ja vaihdoin sen peltikattoon.
Ei ole syytä olla ostamatta taloa lasten näkökulmasta, mutta varaudu siihen, että katto täytyy uusia lähitulevaisuudessa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Hei
Täällä meillä on myös ollut eterniittiä sekä katolla että julkisivussa. Rakennettu 1965. Vuosien varrella olemme vaihtaneet sekä katon että julkisivun säännöllisesti.
Ei ollut suuria ylimääräisiä kustannuksia vaihtaa niitä. Täällä asuessamme (Karlskrona) vuokrasimme kontin, kun vaihdoimme katon. Purin sen itse kunnollisilla vaatteilla ja hengityssuojaimella. Kuten sanottu, se ei pölyä, jos purkaa varovasti eikä sahaa.
Noin kustannus 2500:- täyteen 10 kuution kokoinen.
Julkisivun otin yhden sivun kattoon ja laitoin muovisäkkeihin ja vein kaatopaikalle, jossa ne kaivettiin maahan kaatopaikkana. Ilmaiseksi, koska sitä oli niin pieniä määriä kerrallaan.
Joillain naapureilla on edelleen alkuperäinen katto paikallaan. 57 vuotta vanha ja kestää edelleen.
Täällä meillä on myös ollut eterniittiä sekä katolla että julkisivussa. Rakennettu 1965. Vuosien varrella olemme vaihtaneet sekä katon että julkisivun säännöllisesti.
Ei ollut suuria ylimääräisiä kustannuksia vaihtaa niitä. Täällä asuessamme (Karlskrona) vuokrasimme kontin, kun vaihdoimme katon. Purin sen itse kunnollisilla vaatteilla ja hengityssuojaimella. Kuten sanottu, se ei pölyä, jos purkaa varovasti eikä sahaa.
Noin kustannus 2500:- täyteen 10 kuution kokoinen.
Julkisivun otin yhden sivun kattoon ja laitoin muovisäkkeihin ja vein kaatopaikalle, jossa ne kaivettiin maahan kaatopaikkana. Ilmaiseksi, koska sitä oli niin pieniä määriä kerrallaan.
Joillain naapureilla on edelleen alkuperäinen katto paikallaan. 57 vuotta vanha ja kestää edelleen.
Hei,
En olisi ostanut taloa. Voit olla varma, että asbestia löytyy talossa paljon muualtakin kuin vain katosta. Ennen kuin asbestin vaara tunnettiin, sitä pidettiin supermateriaalina, jota käytettiin siellä täällä. Yleistä vesiputkien, sähköjohtojen ympärillä, sähkökaappien takana, mustassa lattialiimassa, ikkunakitteissä, lattialaattojen alla, vahvikkeena rappauksessa, palosuojana kaakeliuuneissa jne.
Henkilökohtaisesti en altistaisi lapsiani riskille sairastua syöpään 20 vuoden päästä (riittää, että yksikin pieni asbestikuitu päätyy väärään paikkaan ja syöpä kehittyy)
Toivon todella, että löydät jonkun muun talon, josta pidät!
Panosta johonkin, joka on rakennettu vuoden 82 jälkeen, kun asbesti kiellettiin
Tai rakenna uusi, me teimme niin lopulta, kun kyllästyimme etsimiseen...
En olisi ostanut taloa. Voit olla varma, että asbestia löytyy talossa paljon muualtakin kuin vain katosta. Ennen kuin asbestin vaara tunnettiin, sitä pidettiin supermateriaalina, jota käytettiin siellä täällä. Yleistä vesiputkien, sähköjohtojen ympärillä, sähkökaappien takana, mustassa lattialiimassa, ikkunakitteissä, lattialaattojen alla, vahvikkeena rappauksessa, palosuojana kaakeliuuneissa jne.
Henkilökohtaisesti en altistaisi lapsiani riskille sairastua syöpään 20 vuoden päästä (riittää, että yksikin pieni asbestikuitu päätyy väärään paikkaan ja syöpä kehittyy)
Toivon todella, että löydät jonkun muun talon, josta pidät!
Tai rakenna uusi, me teimme niin lopulta, kun kyllästyimme etsimiseen...
Täytyy vain sanoa, että on todella huono idea asentaa uusi katto eterniittilevyjen päälle! Ensinnäkin uutta kattoa ei voi kiinnittää ilman, että asbestikuituja irtoaa, toiseksi ne jäävät piiloon ja voivat vahingoittua vahingossa jonkun toimesta, joka ei tiedä, että siellä on asbestia piilossa!Marlen Eskilsson sanoi:
Talon katto oli myös eterniittiä, kun ostimme sen, se oli betonikaton alla. Materiaali eterniitti on erittäin kestävää ja sen päälle voi hyvin asentaa uuden katon, kuten meidän talossa oli tehty. Voit korjata sen kuitusementtilevyillä, joissa ei ole asbestia, jos se menee rikki.
Se ei ole vaarallista niin kauan kuin se on paikallaan, vaarallinen asbestipöly vapautuu vasta, kun sitä sahataan ja/tai levyä rikotaan.
Eli mielestäni se ei ole syy jättää ostamasta taloa.
Asbesti on hallittavissa oleva ongelma.
Olen itse poistanut putkieristystä, eterniittilevyjä, levyjä sähkökaappien takaa jne.
Terveellä järjellä, varovaisuudella ja huolellisuudella se ei ole mikään ongelma.
Asbestia on melkein kaikissa taloissa ennen vuosia 82-83. Ei hätää, jos se saa olla koskematon tai jos se poistetaan oikealla tavalla.
Vaarallisinta on, ettei tiedä, mitä repii alas, kun aikoo toteuttaa projektin.
Eterniittikattojen tai julkisivujen purkaminen on helpompaa saneerausta.
Laattojen kiinnitysaineet, saumauslaastit, liimat ovat pahempia.
Mutta jos haluaa huolehtia, on enemmän mietittävää.
PAH, PCB, formaldehydi. Radon, sinibeton, home.
Uudet talot eivät aina ole hyviä, katso esimerkiksi yksivaiheiset julkisivut... Myresjö vuosi 2000....
Valitettavasti ongelmat ilmenevät myöhemmin, joten tämän päivän talot voivat sisältää muita myrkkyjä, joista emme vielä tiedä.
Osta talo, jos pidät siitä, mutta anna katon olla, kunnes on aika vaihtaa se. Pesun yhteydessä vapautuu varmasti suurempia määriä kuituja kuin sään ja tuulen vaikutuksesta.
Kun vaihdat, suosittelen vanhan eterniittilevyn poistamista ja ettei ongelmaa rakenneta sisälle....
Usein ei ole suurta lisäkustannusta, jos eterniittilevyt puretaan kattoremontin yhteydessä.
Olen itse poistanut putkieristystä, eterniittilevyjä, levyjä sähkökaappien takaa jne.
Terveellä järjellä, varovaisuudella ja huolellisuudella se ei ole mikään ongelma.
Asbestia on melkein kaikissa taloissa ennen vuosia 82-83. Ei hätää, jos se saa olla koskematon tai jos se poistetaan oikealla tavalla.
Vaarallisinta on, ettei tiedä, mitä repii alas, kun aikoo toteuttaa projektin.
Eterniittikattojen tai julkisivujen purkaminen on helpompaa saneerausta.
Laattojen kiinnitysaineet, saumauslaastit, liimat ovat pahempia.
Mutta jos haluaa huolehtia, on enemmän mietittävää.
PAH, PCB, formaldehydi. Radon, sinibeton, home.
Uudet talot eivät aina ole hyviä, katso esimerkiksi yksivaiheiset julkisivut... Myresjö vuosi 2000....
Valitettavasti ongelmat ilmenevät myöhemmin, joten tämän päivän talot voivat sisältää muita myrkkyjä, joista emme vielä tiedä.
Osta talo, jos pidät siitä, mutta anna katon olla, kunnes on aika vaihtaa se. Pesun yhteydessä vapautuu varmasti suurempia määriä kuituja kuin sään ja tuulen vaikutuksesta.
Kun vaihdat, suosittelen vanhan eterniittilevyn poistamista ja ettei ongelmaa rakenneta sisälle....
Usein ei ole suurta lisäkustannusta, jos eterniittilevyt puretaan kattoremontin yhteydessä.
Tämä huoli asbestista! Ihmiset tupakoivat, asuvat kaupungeissa ja hengittävät pakokaasuja, kumia ja asfalttihiukkasia ilman ongelmia. Mutta yksi ainoa asbestihiukkanen on kuolemantuomio. Ajattele ennen, kun autojen, junien ja metrojen jarrut olivat asbestia ja se kihisi ilmassa. Kuolivatko ihmiset kuin kärpäset?
Mutta rakas, älä levitä pelkoasi ikään kuin se olisi fakta.R Rödmyran sanoi:Hei,
En ostanut taloa. Voit olla varma, että asbestia on paljon enemmän paikoissa talossa kuin vain katossa. Ennen kuin asbestin vaarat tunnettiin, sitä pidettiin supermateriaalina, jota käytettiin vähän kaikkialla. Yleistä vesiputkien, sähköjohtojen, sähkökoteloiden takana, mustassa lattiatasoitteessa, ikkunakitissä, lattialaattoissa, rappauksen vahvisteena, palosuojana kaakeliuuneissa jne.
Henkilökohtaisesti en altistaisi lapsiani riskille sairastua syöpään 20 vuoden päästä (riittää, että yksi pieni asbestikuitu joutuu väärään paikkaan aiheuttaakseen syöpää)
Toivottavasti löydät todella toisen talon, josta pidät!Panosta johonkin, joka on rakennettu vuoden 82 jälkeen, kun asbesti kiellettiin
Tai rakenna uusi, niin mekin lopulta teimme kun kyllästyimme etsimään...
TS:lle. voi pelätä ja olla typerä kyllä.
Neuvoni on, älä kuuntele niitä, jotka puhuvat näin.
1 asbestikuitu
Linkki lisälukemiseen, jos haluaa perehtyä taloissa esiintyviin vaarallisiin aineisiin....
http://dmh.nu/wp-content/uploads/Farliga-Hus-PDF.pdf
https://www.vvsforum.se/2020/12/hans-pappa-och-farfar-dog-av-asbest/
https://www.vvsforum.se/2020/12/manga-tror-att-asbestfaran-ar-over/
Ei tarvitse olla kuolemanpelkoinen, mutta tieto on aina hyödyllistä, jotta voi tehdä parempia arvioita ennen kuin aloittaa remontin kotona....
TS:n kysymyksen osalta saatan muistaa väärin, mutta luulen, että 8-12% on eternitin asbestisisältö, loput on sementtiä.
http://dmh.nu/wp-content/uploads/Farliga-Hus-PDF.pdf
https://www.vvsforum.se/2020/12/hans-pappa-och-farfar-dog-av-asbest/
https://www.vvsforum.se/2020/12/manga-tror-att-asbestfaran-ar-over/
Ei tarvitse olla kuolemanpelkoinen, mutta tieto on aina hyödyllistä, jotta voi tehdä parempia arvioita ennen kuin aloittaa remontin kotona....
TS:n kysymyksen osalta saatan muistaa väärin, mutta luulen, että 8-12% on eternitin asbestisisältö, loput on sementtiä.
Viimeksi muokattu:
Sinun pitäisi ennen kaikkea miettiä, haluatko ehkä purkaa talon tai laittaa uuden katon siihen tulevaisuudessa. Jos katto on hyvässä kunnossa ja olet varma, että purkaminen/korjaaminen ei tule ajankohtaiseksi, voit hyvin ostaa talon.D dabbeimba sanoi:Hei, olen monien vuosien etsinnän jälkeen löytänyt talon, josta todella pidän. En tiedä tällä hetkellä superpaljoa taloista, mutta yritän oppia.
Talossa on eterniittikatto ja nopealla googlauksella löysin, että se oli asbestia? Minulla on kaksi pientä lasta, joten olen vähän varovainen. Rakennettu 60-luvulla. Pitäisikö välttää talon ostamista? Onko katto vaihdettava? Voiko sen antaa olla? Voiko sen helposti pestä?
Eternit on valitettavasti hyvä kasvualusta sammalelle. Sammal "kasvaa kiinni" eterniittiin ja voi olla vaikea poistaa. En suosittelisi mekaanista raapimista tai pesua korkeapaineella, koska asbestikuitujen leviämisen riski ympäristöön on suuri. Kuvasi perusteella tällä katolla ei kuitenkaan ole sammalta (se kasvaa eniten ja parhaiten paikoissa, joissa katto on ainakin osan päivästä varjossa). Jos kyseessä on vain värimuutos ilman sammalen tai vastaavan kasvua, sinun tulisi miettiä, voisitko elää sen kanssa (jos vastaus on "ei", ehkä sinun pitäisi jättää tämä talo väliin).
Jos talo on tarkoitus purkaa tai katto uusia: voitko kuvitella poistavasi vanhan katon itse? Se on melko helppoa ja suhteellisen riskitöntä niin kauan kuin kattotiilejä ei rikota niin, että pölyyä syntyy. Ota etukäteen selville, mitä sääntöjä ja maksuja kunnalla on laattojen käsittelystä. En tiedä tarkalleen, kuinka paljon tämä voi vaihdella kunnasta toiseen - missä minä asun, asbestipitoiset jätteet on muovitettava, ja siitä eroon pääsemiseen maksaa 3 euroa kilolta.
Jos taas haluaa ulkoistaa eterniittikaton poistamisen, se maksaa aika lailla - koska ammattimainen asbestipitoisten materiaalien käsittely on tiukojen turvallisuusmääräysten alainen, mikä tekee työstä aikaa vievää ja vaatii laajat suojavarusteet niiltä, jotka suorittavat sen.