Kiitos kaikesta keskustelusta! Luen kaikki viestit, mutta minulla on edelleen vaikeuksia ymmärtää, miksi jotkut teistä arvioivat, että horisontaalinen sääntö kantaa jonkinlaista kuormaa.
Kuten kuvasta näkyy, se on yhdistetty vain muutamalla naulalla kulmasääntöön, joka kannattelee yläkattoa.
Sillä ei ole merkitystä. Se pitää runkopuut yhdessä niin, että ne eivät kaadu ulos
Tietääkseni hanband on usein kiinnitetty kattoristikon molempiin jalkoihin. Kuvien mukaan horisontaalinen "palkki" on kiinnitetty pystysuoraan palkkiin/kurkeen. Tämä tarkoittaisi, että KAIKKI kuorma kohdistuisi suorakulmaliitokseen näiden kahden palkin kohdalla. Se on erittäin heikko rakenne, sillä kuorma haluaa avata suorakulman, jonka näiden kahden palkin liitos muodostaa. Olisin asentanut oikean hanbandin ja sitten purkanut tämän omituisen rakenteen, jos sen on nyt poistettava.
Muokkaus; hanbandia kutsutaan täällä Skånessa nimellä [hanabann] mutta luulen, että sitä kutsutaan hanband tai hanbalk. Korjatkaa, jos olen väärässä.
"Ajopuu on kattokannattimen alimmainen vaakasuora osa."
"Korkeiden jalkojen välissä on ajopuu, jonka tehtävänä on vähentää momenttia korkeissa jaloissa. Ajopuu voi myös toimia vetovöönä, jos vaakasuora kiinnitys lattiassa tai seinissä ei ole riittävä."
Eli palkki, josta puhumme, ON ajopuu. Sen tehtävä ei ole kannatella kattoa, vaan joko vähentää momenttia (vääntövoimaa) tai vetää seinät yhteen. Molemmat nämä toiminnot voivat olla olemassa, vaikka TS:n korkeat jalat olisivat leikattu pois tai puuttuisivat. Se, onko muussa rakenteessa ylilyöntikapasiteettia ja voidaan silti poistaa palkki, on eri kysymys!
Jos vaakasuora sääntö ei ole kiinnitetty mihinkään, joka kantaa tai vetää, voit vain ottaa sen alas.
Se on siellä ainoastaan, jotta voit kiinnittää sisäkaton.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.