Minulla on pieni laajennus talossa ja luulen, että voin poistaa yhden säännön "kattotuolista" saadakseni hieman enemmän huonekorkeutta.
Lisään kuvan tänne toivoen, että saan teiltä hyviä huomioita.
Vaakasuora sääntö, johon sisäkatto oli aiemmin kiinnitetty, ei ole kiinnitetty mihinkään muuhun kuin kulmasääntöön, joka kantaa ulkokaton.
Jos ajatteluni ei ole liian epäonninen, tuo vaakasuora sääntö ei kanna lainkaan kuormaa ja sen pitäisi voida poistaa?
Ei, ei missään nimessä! Ilman sitä alirunkoa sivuseinät työntyvät ulos katon ja lumen painosta. Mutta ne voi korvata rautatangoilla tai vaijereilla, jotka ovat hieman sirompia.
Katso huvikseen esim. vanhoja kirkkoja. Näet tyylikkäitä, kiemurtelevia rautakiinnikkeitä pitkien sivujen yläosassa. Siellä ovat vetotangot, jotka pitävät rakennuksen kasassa, kiinnitettyinä.
Mutta vaakasuora sääntö ei ole kiinnitetty mihinkään muuhun kuin lyhyeen pystysuoraan lautaan. Ymmärrän, että se kantaa kuormaa, jos se olisi kiinnitetty taloon jollain tavalla, mutta eihän se ole.
Annan oskillaan muutamia tarjouksia, mutta suunnilleen samalla merkityksellä, et voi varmaan poistaa sitä.
Olen piirtänyt hieman kuvaasi.
Punainen viiva osoittaa, että katto on laajennettu ja kattotuoli pidennetty.
Vihreät nuolet näyttävät voimien suunnan.
Katso kuvaa tarkemmin. Alempi palkki ei jatku vasemmalle seinään. Toisin sanoen sillä ei ole kantavaa toimintoa.
Kiitos täsmennyksestä! Juuri näin on … poikkeuksena yksi sääntö kaikista, joka on itse asiassa kiinnitetty vanhaan ulkoseinään. (Hauskaa vanhojen talojen kanssa).
Minulla on talossa pieni laajennus ja luulen, että voin poistaa yhden pystytolpan "aitasta" saadakseni hieman lisää kattokorkeutta.
Lisään kuvan tänne toivoen saavani muutamia hyviä huomioita teiltä.
Vaakasuora tukipuu, johon sisäkatto oli aiemmin kiinnitetty, ei ole kiinnitetty mihinkään muuhun kuin kulmatukeen, joka kantaa ulkokaton.
Jos en ole aivan harhaisella tuulella, tämä vaakasuora tukipuu ei kanna mitään kuormaa ja se pitäisi voida poistaa?
Alavarsi pitää aitasta koossa, jotta ne eivät liu'u erilleen ja paina seiniä ulospäin...
Mutta vaakatason sääntö ei ole kiinnitetty mihinkään muuhun kuin lyhyeen pystysuuntaiseen lankkuun. Ymmärrän, että se ottaa kuormaa, jos se olisi jollain tavalla kiinnitetty taloon, mutta eihän se ole.
Selitä mielellään, olen varmaan väärässä!
Onko kyseessä palkit, jotka lepäävät harjapalkin päällä, vai onko se kattotuoli, jossa on ylävarsi ja alavarsi?