Rakennan parhaillaan uutta taloa ja olen törmännyt ongelmaan. Minulla on ulkoseinä, joka kallistuu ulospäin noin 17 mm 5,4 metrin matkalla.

Huomasin tämän vasta sen jälkeen, kun talon koko ulkopuoli oli valmis. Eli julkisivulevy, naulalista, paneeli, listoitus, vuorilaudat. Kaikki on valmista. Talo on siten lukittu, ja yrittäminen vetää ulkoseinää suoraksi tuntuu mahdottomalta.

Ongelma lienee syntynyt siinä vaiheessa, kun kattoristikot nostettiin paikalleen, sillä en voi ajatella muuta syytä. Typerästi delegoin vastuun ulkoseinien suoristamisesta ja pystylinjan tarkistamisesta isälleni, joten en voi sataprosenttisesti tietää, oliko seinä edes suorassa ennen kuin kattoristikot asetettiin paikalleen. Mutta luotan häneen, eikä kukaan ajatellut tarkistaa pystylinjaa, kun kattoristikot olivat paikallaan.

Nyt mietin, mitä minun pitäisi tehdä jatkossa. Olen juuri saanut höyrynsulkukankaan ulkoseinille, ja seuraavaksi on tarkoitus naulata 45x45 vaakasuuntaiset koolaukset ulkoseinään. Ajattelen, että minun täytyy korjata vaakakoolauksien takana niin, että asennuskerroksen levyt ovat sitten suorassa. Näin ainakin ulkoseinän sisäpuoli on suora, mikä on tärkeintä.

Toinen pulma on, että ikkunan ja terassin oven karmit myös kallistuvat ulospäin, koska ne ovat ulkoseinän pinnan kanssa tasassa. En näe helppoa ratkaisua tähän, koska karmit on teipattu/tiivistetty ja listoitukset/peitelistat on asennettu.

Onko jotain, mitä voisin tai pitäisi tehdä ennen kuin jatkan eteenpäin? Mitä seurauksia tällä voi olla lopputarkastuksessa?

• Tykkään
Brolle85
  • Laddar…
Olet siis mitannut kaltevuuden, joka on 3 mm metriltä.
Miten onnistut mittaamaan näin tarkasti 5,4 metrillä?

Ja mitä merkitystä tällä erittäin pienellä kaltevuudella on mielestäsi?

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Olet siis mitannut kaltevuuden olevan 3 mm per metri.
Miten onnistuit mittaamaan sellaisella tarkkuudella 5,4 metrillä?

Ja mitä merkitystä tällä erittäin pienellä kaltevuudella on mielestäsi?
Olen laittanut naulan hammarbandiin, kiinnittänyt sinne narun painolla ja mitannut etäisyyden narusta hammarbandiin sekä alajuoksuun. Tämä antoi eron 17 mm. Lattiarakenne on auki. Lisäksi olen 2500 mm vatupassilla mitannut eron olevan noin 9 mm. Tarkkuutta voi kyseenalaistaa, mutta kaltevuutta on.

Talojen AMA:n mukaan maksimikaltevuus saa olla 5400/600=9 mm. Minulla on kai kaksinkertainen siitä. Huolenani on huomautus lopputarkastuksessa. Ja jos on jotain vinkkejä, mitä voisin tehdä, mihin en itse ole tullut ajatelleeksi.

Vaikuttaa siltä, että isäsi kohtaa vaikeita aikoja, jos hän jatkaa auttamistaan. Jos et voi sietää tätä, niin tuskinpa on paljonkaan asioita, joihin olet tyytyväinen tulevassa talonrakennuksessa:D.

Rakennatteko itse? Kuka vaatii loppukatselmuksen? Katselmusmies tuskin mittaa, ovatko seinät suorat.

A AG A sanoi:
Kuulostaa siltä, että isäsi kohtaa vaikeita aikoja, jos hän jatkaa auttamistasi. Jos et kestä tätä, ei enää monia asioita tulevaisuudessa talonrakennuksessa tule tyydyttämään sinua :D.
Jotta säilyttäisin jonkinlaisen sisäisen rauhan, olen päättänyt uskoa, että jotain yliluonnollista on tapahtunut, mikä on saanut seinän kallistumaan :D Isä on toistaiseksi kielletty rakennustyömaalta.

• Haha
AG A
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Rakennatteko kokonaan itse? Kuka vaatii loppukatselmuksen? Tarkastaja tuskin mittaa ovatko seinät suorat.
Rakennan täysin itse. En aio vetää sähköjä tai vesiä, mutta muuten rakennan itse. Ehkä olen väärässä, mutta eikö katselmus ole pakollinen ennen kuin voin saada loppupäätöksen kunnalta? Mutta ehkä en tarvitse huolehtia siitä?

Paras vastaus

Ei, katsastus on vapaaehtoista sinun tapauksessasi. sinun KA hoitaa paperityöt, tee hänet tyytyväiseksi niin kunta on tyytyväinen loppukokouksessa.

• Tykkään
Intershade
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.