Omistan tontin Tukholman saaristossa ja olen juuri laittanut louhoskiveä kallion viereen rantaviivalla ja sitten ladunnut louhoskiviä päälle kaltevuudella ehkä 1:2 korkeuteen 1,8 metriä. Alhaalla olevat kivet painavat luultavasti 0,5-2 tonnia koko rantaviivan pituudelta. Kaikki ovat kalliolla, joka on 0,2-0,5 metriä vedenpinnan alla. Jotkut kivet ovat "optimaalisesti" kallionharjan tukemina, eli paikallisessa "kuopassa" kalliossa. Toiset ovat tasaisella kalliolla tai jopa kalliossa, joka laskee loivasti ulospäin. Luulen, että jää voi viedä nämä talvella, koska ulkona on useita neliökilometrejä avointa vettä.
Suunnittelen yhdistäväni louhoskivet valun avulla toisiinsa ensin ”vahvistamalla ne yhteen” 16 mm raudoitusraudalla ja sitten valamalla. Haluaisin myös valamalla tehdä betonikiiloja kallioon loivasti laskevalle kalliolle louhoskivien tueksi. Nämä kiilat täytyy tietysti raudoittaa ja ankkuroida paikalleen.
Kaksi kysymystä:
1) Kun ankkuroin 16 mm raudoitusraudoitani kallioon, pitäisikö minun käyttää ankkurisementtiä (tai ankkurimassaa) porarei’issä, vai riittääkö pelkkä raudoitusraudan asettaminen niin, että betoni toimii korroosiosuojana?
2) Tunneeko kukaan sopivaa ankkurimassaa? Markkinoilla on monia vaihtoehtoja (esim. Sika AnchorFix-1 Nopea ankkurimassa), mutta en halua ottaa riskiä.
Uskotteko, että menetelmäni yllä toimii, vai onko teillä muita ideoita? Kiitollinen vastauksista.
Terveisin
/Björn