4 817 lukukertaa ·
9 vastausta
5k lukukertaa
9 vastausta
Kaivaa viemäri, keittiö
Hei!
Vihdoin keittiön remontoiminen starttaa, ja minä ja vaimoni olemme juuri suunnittelemassa pohjaratkaisua! Tällä hetkellä olemme sitä mieltä, että jääkaapin ja pakastimen paikka on aivan hullusti keskellä yhtä keittiön seinää! Haluamme mieluummin sijoittaa ne nurkkaan saadaksemme yhtenäisemmän keittiötason. Ongelma on, että paikkaan, johon haluamme sijoittaa jääkaapin ja pakastimen, on tällä hetkellä tiskipöytä ja viemäri pitää siksi siirtää. Ei ole pitkä matka, noin 1 metri.
Perustus on betonilaatta (talo rakennettu -79), joten ajatus on porata ylös ja siirtää viemäri metri. Koen itseni melko käteväksi ja olen suunnitellut tekeväni suurimman osan keittiöremontista itse, mutta viemärin poraaminen ei ole asia, josta minulla on kokemusta. Minulla on joitain konkreettisia kysymyksiä:
-Työkalun valinta? Ei ole suurta osaa porattavana, riittääkö kulmahiomakone timanttilaikalla uran tekemiseen ja sitten poravasara talttatoiminnolla urien välin poraamiseen, vai tarvitaanko suurempi poraustyökalu?
-Kuinka hyvin putki on kiinnitettävä ennen uudelleenvalamista?
-Olen lukenut, että makuulla olevia 90 asteen mutkia tulisi välttää, kaksi 45 asteen mutkaa pitäisi toimia?
Vihdoin keittiön remontoiminen starttaa, ja minä ja vaimoni olemme juuri suunnittelemassa pohjaratkaisua! Tällä hetkellä olemme sitä mieltä, että jääkaapin ja pakastimen paikka on aivan hullusti keskellä yhtä keittiön seinää! Haluamme mieluummin sijoittaa ne nurkkaan saadaksemme yhtenäisemmän keittiötason. Ongelma on, että paikkaan, johon haluamme sijoittaa jääkaapin ja pakastimen, on tällä hetkellä tiskipöytä ja viemäri pitää siksi siirtää. Ei ole pitkä matka, noin 1 metri.
Perustus on betonilaatta (talo rakennettu -79), joten ajatus on porata ylös ja siirtää viemäri metri. Koen itseni melko käteväksi ja olen suunnitellut tekeväni suurimman osan keittiöremontista itse, mutta viemärin poraaminen ei ole asia, josta minulla on kokemusta. Minulla on joitain konkreettisia kysymyksiä:
-Työkalun valinta? Ei ole suurta osaa porattavana, riittääkö kulmahiomakone timanttilaikalla uran tekemiseen ja sitten poravasara talttatoiminnolla urien välin poraamiseen, vai tarvitaanko suurempi poraustyökalu?
-Kuinka hyvin putki on kiinnitettävä ennen uudelleenvalamista?
-Olen lukenut, että makuulla olevia 90 asteen mutkia tulisi välttää, kaksi 45 asteen mutkaa pitäisi toimia?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/O oStj sanoi:Hei!
Vihdoin keittiön remonttiprojekti on alkamassa ja minä ja vaimo suunnittelemme parhaillaan pohjaratkaisua! Tällä hetkellä mielestämme jääkaappi ja pakastin ovat sijoitettu aivan hullusti, keskellä yhtä keittiönseinää! Haluamme sijoittaa ne sen sijaan nurkkaan, jotta saamme yhtenäisemmän keittiötason. Ongelma on, että siellä missä haluamme sijoittaa jääkaapin ja pakastimen on nyt tiskipöytä ja viemäri täytyy siksi siirtää. Siirto ei ole pitkä matka, noin 1 metri.
Perustus on betonilaatta (talo rakennettu -79), joten ajatus on näin ollen piikata ja siirtää viemäri 1 metri. Näen itseni melko näppäränä ja ajattelin tehdä suurimman osan keittiöremontista itse, mutta viemärin piikkaaminen ei ole asia, josta minulla on kokemusta. Joitakin konkreettisia kysymyksiä minulla on:
-Työkalun valinta? Ei ole suuri alue, joka täytyy piikata, riittääkö kulmahiomakone timanttikiekolla urien leikkaamiseen ja sitten poravasara talttoiminnolla urien välin piikkaamiseen, vai tarvitaanko suurempi piikkaustyökalu?
-Kuinka hyvin putki täytyy kiinnittää ennen uudelleen valamista?
-Vaakasuoria 90 asteen mutkia olen lukenut, että kannattaa välttää, kaksi 45 asteen mutkaa pitäisi toimia?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Oletko tarkistanut, ettei ole mahdollista vetää viemäriä piilossa jääkaapin ja pakastimen sekä mahdollisesti keittiön pöydän takana? Tiskialtaan viemäri ei tarvitse olla kovin leveä ja tilaa on yleensä olemassa. Jos sinun pitää piikata, sinun on tehtävä kunnollinen suuri reikä päästäksesi kunnolla käsiksi. Siinä tapauksessa kannattaa aina vuokrata tehokkaampi malli Cramolta tai vastaavasta paikasta.
Jäsen
· Södermanland
· 371 viestiä
Olen purkanut paljon kellarissa ja vaihtanut viemärin. Vuokraa iso kone, se vie 20 minuuttia eikä maksa paljon, en edes yrittäisi pienellä käsikoneella.
Otin esiin porakoneeni piikkaustoiminnolla (Makita hintaan ~3000
ja yritin piikata sillä, mutta hain ison koneen 3 minuutin jälkeen, kun se ei juuri tehnyt mitään. Kesti minulta tunnin piikkaa kellarin kylpyhuone 4 neliömetriä, tein sen eilen, mutta silloin vain ahkeroin.
Olen aina piikannut 10 cm extra viemärin viereen juuri siksi, että pääsee hyvin käsiksi mutta myös ettei piikkaa mitään rikki. Ei ole vaikeaa vetää viemäriä ja kiinnittää itse, mutta jos olet vähääkään epävarma, hanki putkimies, hän veloittaa enintään 30 minuuttia työhön+matka-aikaan, niin se tehdään oikein. Sitten on vain valettava.
Otin esiin porakoneeni piikkaustoiminnolla (Makita hintaan ~3000
Olen aina piikannut 10 cm extra viemärin viereen juuri siksi, että pääsee hyvin käsiksi mutta myös ettei piikkaa mitään rikki. Ei ole vaikeaa vetää viemäriä ja kiinnittää itse, mutta jos olet vähääkään epävarma, hanki putkimies, hän veloittaa enintään 30 minuuttia työhön+matka-aikaan, niin se tehdään oikein. Sitten on vain valettava.
Kiitos kaikista vastauksista! Herätän ketjun uudelleen eloon, sillä pohdin eri tapaa ratkaista ongelman.
Talo on rakennettu vuonna -79, ja siihen aikaan eristys laitettiin betonin päälle. Olen lukenut talon kuvauksen ja saanut selville, että levyn päällä on 60 mm solumuovia ja sitten 16 mm lattialastulevy. Mietin, voisiko poistaa lattialastulevyn ja solumuovin viemärin kohdalta ja katkaista viemärin tasan betonilaatan kanssa, jotta siihen voisi asentaa kulman suoraan. Silloin saisi hieman lisätilaa: 8 cm korkean sokkelikorkeuden kaappien alla sekä 7 cm solumuovin ja lattialastulevyn läpi. Mitä mieltä olette tästä? Ehkä se voisi estää kaiken maankaivuun...
Talo on rakennettu vuonna -79, ja siihen aikaan eristys laitettiin betonin päälle. Olen lukenut talon kuvauksen ja saanut selville, että levyn päällä on 60 mm solumuovia ja sitten 16 mm lattialastulevy. Mietin, voisiko poistaa lattialastulevyn ja solumuovin viemärin kohdalta ja katkaista viemärin tasan betonilaatan kanssa, jotta siihen voisi asentaa kulman suoraan. Silloin saisi hieman lisätilaa: 8 cm korkean sokkelikorkeuden kaappien alla sekä 7 cm solumuovin ja lattialastulevyn läpi. Mitä mieltä olette tästä? Ehkä se voisi estää kaiken maankaivuun...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Miten kuvittelet viemärin jatkuvan, kun se saavuttaa betonin?
Miten niin?J justusandersson sanoi:
Ajattelin 90 asteen mutkaa, jossa viemäri nousee betonin yläpuolelle ja sitten 1,5 metriä vasemmalle suositellulla kaltevuudella!
Smartline näyttää olevan liitokset, jotka työnnetään putkiin sisäpuolelta, joten pystyisikö viemärin katkaisemaan siinä, missä se nousee betonin tasalle?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Solumuovilla on enemmän toimintoja kuin vain eristys. Mm. se estää sisäilmaa pääsemästä betonille. Jos aiot tehdä kuten suunnittelit, on tärkeää, että osaat eristää ja tiivistää putken ympärille. En tiedä miten tämä onnistuisi hyvin ja mitä materiaalia voisit käyttää. On varmasti muita, joilla on ehdotuksia tähän.
Mielestäni päävaihtoehdot ovat joko vetää putki lattian yläpuolella piilotetulla tavalla tai tehdä käännös ulkona.
Mielestäni päävaihtoehdot ovat joko vetää putki lattian yläpuolella piilotetulla tavalla tai tehdä käännös ulkona.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi