Hei,
Minulla on talo vuodelta 1929, jossa on eristämätön kellarilattia. Haluaisin nyt muuttaa osan siitä kylpyhuoneeksi ja eteiseksi, noin 15 m2. Eli piikata auki/kaivaa/eristää ja valaa uusi lattia. Kyseessä on 1/5-kerroksinen talo, jossa on kellari (rinne).
Ajattelin kysäistä teiltä, jos voisitte auttaa valaisemaan minua kellarin kaivamisen vaaroista.
On ulkoseinä, joka täytyy kaivaa "vapaaksi" ja jolla on maapainetta noin 1,5 metriä seinän yläpuolella. Se on 3,2 metriä pitkä seinä, jonka kokonaispituus on 4,2 metriä. Sisämitat.
Talo seisoo hiekkaisessa maassa (tuntuu erittäin hyvältä kaivamisen kannalta).
Se on rakennettu ulkoseinillä, jotka ovat noin 45 cm (joskus hieman paksumpi) valettua betonia.
Mutta kysymykseni on: Kukaan ei koskaan puhu siitä, että olisi ongelmallista kaivaa seinän alapintaan asti. Joten maapainetta ei tarvitse pelätä? Mutta tietojen mukaan näyttää olevan suuri ei-ei mennä seinän alle.
Mitkä riskit siihen liittyvät? Ymmärrän, että maaperä aivan seinän vieressä löystyy ja seinä menettää hieman kantavuuttaan vähän matkaa seinän alle rakennusajaksi? Onko jotain muuta vaarallista? Pitkäaikaisesti?
Joten nämä riskit minua kiinnostavat? Enkä kysyisi, jos olisi tarkoitus kaivaa metri syvälle, vaan 0-20 cm.