Miten voin taivuttaa lautoja sillä tavalla?
Kaarevat puulaudat terassin portailla, valot korostavat muotoa ja tyyliä.

• Tykkään
Ludvigjohnsson
  • Laddar…
Arvaan, että tuo on jonkinlainen komposiittimateriaali.

JOS se on puuta, niin se voi olla taivutettua puuta, eli ohuita paloja yhteen liimattuina.

Protte

Tuo näyttää huijaukselta. Jonkinlainen jäljitelmä oikeasta muovista.

Jos rakennat yksinkertaisen matalapainehöyrykattilan esimerkiksi vanhasta painevesisäiliöstä tai mieluiten puulämmitteisestä pyykkikattilasta ja yhdistät sen paksulla rautaputkella pitkänomaiseen pontatusta puutavarasta tehtyyn puulaatikkoon, jossa on luukku päässä, voit höyrykypsentää puuta ja saada sen suhteellisen taipuisaksi. Tätä kutsutaan puun höyryttämiseksi ja puulaatikkoa kutsutaan höyrytyskouruksi.
Puun höyryttämisessä on yksi tunti aikaa tuuman puutavaran paksuudelle ja sitten on muutama minuutti aikaa taivuttaa se ja asettaa jännitykseen ruuvipuristimilla ennen kuin se jäähtyy.
Näin laivanrakentajat höyrystivät ja taivuttivat lautoja jopa 8 tuuman paksuuteen asti kun he rakensivat puulaivoja menneinä aikoina. On mahdollista taivuttaa myös tuollaisia paksuja lankkuja tasaisesti, mutta taivuttaminen kantille, kuten kuvassasi, on vaikeampaa. On enemmän tai vähemmän pakko laminoida kapeita ribbejä, jotka liimataan yhteen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
nanowire sanoi:
Arvaan, että tuo on jonkinlainen komposiittimateriaali
Olen samaa mieltä, se on varmasti muovia sekoitettuna sahanpuruun.

• Tykkään
JuggeH
  • Laddar…
Googla curved composite deck ja näet, mitä voidaan tehdä, voi tulla vaikuttavia luomuksia.

prototypen sanoi:
JOS se nyt on puuta, se voi olla taipuisaa puuta, eli ohuita paloja liimattuna yhteen.

Protte
Tyyliin näin? Vaikea uskoa, että se vanhenee hyvin, vaikka olisi vedenkestävää liimaa?
https://youtu.be/sgr8j15JP2U

Jos luet Stephensen loppukommentin, tarvitset monia puristimia ja ohuempia lamelleja ja olisin liimannut kaiken yhdellä kertaa, mutta se vaatii vahvemman mallin kuin mitä Stephenillä oli (miksi pitää 20 cm OSB-levyn yläpuolella, aseta palikat suoraan levylle)

Kaikki liimapuuta, mitä näkee, on liimattu, joten miksi se ei kestäisi?

protte

heimlaga sanoi:
Tuo näyttää huijaukselta. Eräänlainen jäljitelmä aidosta muovista.

Jos rakennat yksinkertaisen matalapainehöyrykattilan esimerkiksi vanhasta painevesisäiliöstä tai mieluiten puulämmitteisestä pesusoikkokattilasta ja yhdistät sen karkealla rautaputkella pitkään ja kapeaan pontatusta puusta tehtyyn puulaatikkoon, jossa on luukku päässä, voit höyrykypsentää puuta ja tehdä siitä suhteellisen taipuisaa. Tätä kutsutaan puun höyryttämiseksi ja puulaatikkoa kutsutaan höyrytysrännäksi.
Puu höyrytetään yksi tunti per tuuman puun paksuus ja sitten on muutama minuutti aikaa taivuttaa se ja laittaa kiristykseen ruuvipuristimilla ennen kuin se jäähtyy.
Näin laivojen rakentajat höyryttivät ja taivuttivat lankkuja jopa 8 tuuman paksuisiksi, kun ne rakensivat puulaivoja aikoinaan. Paksut lankut voidaan myös taivuttaa tasaisesti, mutta reunalle taivuttaminen kuten kuvassasi on vaikeampaa. Tämä tekee käytännössä pakolliseksi laminoida ohuita rimoja, jotka liimataan yhteen.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Höyrytän itse mieluummin kuin liimaan. Mutta koskaan minulla ei ole ollut muutamaa minuuttia, pikemminkin lasketaan sekunneissa. Tiedän, että höyrytyksellä ammoniakin kanssa veden sijasta voidaan saada uskomattoman paljon taipuisampaa puuta, mutta menetelmä sisältää niin suuria riskejä, että sitä ei valitettavasti suositella ilman kunnollista laboratoriota, niin kuin olen ymmärtänyt.

nanowire sanoi:
Tyyliin näin? Vaikea uskoa, että se vanhenee hyvin vaikka vedenkestävällä liimalla?
[linkki]
Ei ongelmia oikealla liimalla.

Daniel_N sanoi:
Inga problem med rätt lim.
Mitä ajattelin, olivat kuvat, joita olen nähnyt tammista liimapuutavarasta, joka kestää ulkona monien vuosien jälkeen, mutta jossa on selvästi nähtävissä, että se on laminoitu. Mutta jos vaihtoehto on, ettei voi ollenkaan olla kurveja, niin se on kai isku, joka on otettava.

Tamme on puulaji, jota on yleisesti ottaen vaikea liimata, erityisesti ulkona. Jos käytetään puulajeja, joita on helpompi liimata, voidaan jopa laminoida kaaria veneisiin.

Danieln on oikeassa. Puusepäntyössä, jossa käytetään ohuita mittoja, sekuntit ovat tärkeitä, mutta mitä paksumpaa puutavara on, sitä enemmän aikaa se vaatii.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.