Olen äskettäin repinyt kaakelit keittiössä ja se pisti hanttiin, ei halunnut irrota. Siksi nyt on reikiä ja kuoppia kevytbetonissa, jotka täytyy korjata, syvimmät noin 1,5 cm, melko suuria halkaisijaltaan. Kysymys kuuluu, miten? Riittääkö tasoitus ja sitten laatoituksen asennus suoraan päälle? Soitin liikkeeseen, josta uudet kaakelit ostetaan (kristallimosaiikkia pitäisi asentaa), ja he väittivät: ensin primer, sitten tasoite, sitten laatoitus, sitten mosaiikki, mutta se kuulostaa hieman nurinkuriselta. Tarvitaanko primeria ja mitä se tekee? Myös yksi seinä on tavallista betonia, jolle kaakelit asetetaan, mutta se ei ole erityisen vahingoittunut, joten toivottavasti tasoite riittää?

Eli kysymys on, miten parhaiten valmistella erityisesti kevytbetonia siten, että mosaiikki tarttuu hyvin? Kiitos paljon vastauksesta!
Stina

Jo primer tekee, että tasoite tarttuu hyvin. HUOM, det är inte vanligt väggspackel du skall använda utan någon form av betongspackel. Det finns gipsbruk och "gipsfiller" som egentligen används för att fylla stora håligheter i gipsskivor som jag tror funkar också. Men alltså inget vanligt väggspackel eller liknande.

Periaatteessa voi tasoittaa myös kiinnityslaastilla (luulen, että tämä koskee kaikkia kiinnityslaastien valmistajia).

Usein ei tarvitse tasoittaa reikiä ennen laatoitusta, så låänge inte hålen är så stora att plattorna hammnar på olika höjd i hålet. Itse reikä täyttyy kuitenkin kiinnityslaastilla. Mutta koska se on mosaiikkia, kuulostaa siltä, että 1,5 cm:n luokan reiät ovat liian suuria.

Yksi pohjusteen tehtävistä on tiivistää pinta niin, että se ei ime vettä. Kun tasoite (oikeanlainen) tarvitsee vetensä kovettuakseen, täytyy varmistaa, että vesi ei imeydy pintaan. Muuten voi muodostua mikroskooppisen ohut kerros tasoitetta, joka ei koskaan kovetu juuri siirtymässä betoniin/kevytbetoniin, tasoite irtoaa silloin helposti.

Olisin tarkistanut jonkinlaisen talonkorjausvälineen reikien paikkaamiseksi.

Jos epätasaisuuksia on vähemmän, käytä korjausainetta, jos ne ovat suuria, on luultavasti parasta käsitellä koko seinä valmiiksi sekoitetulla muurauslaastilla, joka on saatavilla säkeissä.

Joten miten ikinä teetkin, on vain otettava esiin teräksinen skånska :D

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.