5 548 lukukertaa ·
4 vastausta
6k lukukertaa
4 vastausta
Juokseva betonilattia, tarvitseeko vahvistaa?
Nyt kun olen tehnyt VVS-muutokset kylpyhuoneessa, ajattelin rakentaa lattian uudelleen kuten se oli aiemmin. Eli kelluva betonilattia solumuovin päällä. Minulla ei ole ollut ongelmia kosteuden kanssa aiemmin, joten sen pitäisi olla ok. Minulla oli aiemmin 10 cm eristystä ja aion lisätä vähintään 5 cm lisää.
Nyt mietin, täytyykö lattia vahvistaa jollain tavalla, kun porealtaan (iso kahdelle henkilölle) on tarkoitus olla yhdessä nurkassa. Tuleeko se kestämään? Onko solumuovi riittävän jämäkkää kestämään painon? Tietenkin aion raudoittaa lattian kuten tavallisesti ja laittaa 7-10 cm betonia.
Olen kuullut, että ei ole hyvä laittaa vesikiertoista lattialämmitystä ja klinkkeriä tällaiseen rakenteeseen. Mutta eihän sen pitäisi olla ongelma? Sillä aion tehdä myös sen.
Nyt mietin, täytyykö lattia vahvistaa jollain tavalla, kun porealtaan (iso kahdelle henkilölle) on tarkoitus olla yhdessä nurkassa. Tuleeko se kestämään? Onko solumuovi riittävän jämäkkää kestämään painon? Tietenkin aion raudoittaa lattian kuten tavallisesti ja laittaa 7-10 cm betonia.
Olen kuullut, että ei ole hyvä laittaa vesikiertoista lattialämmitystä ja klinkkeriä tällaiseen rakenteeseen. Mutta eihän sen pitäisi olla ongelma? Sillä aion tehdä myös sen.
Luulen, ettei sinun tarvitse huolehtia solumuovin kantavuudesta. Tarkista spesifikaatio osoitteesta http://www.dorocell.se/dorocell_system/sys_scripts/productcat.asp?ac=viewcat&catid=15
Nykyään laitetaan solumuovia teiden osiin, joissa on valtavia rasituksia. Käytetään tiheämpää ja kalliimpaa solumuovia, DC300 tai korkeampi. Talon perustuksissa käytetään yleensä solumuovia DC100.
Yritän esittää laskuesimerkin.
Ensin tarkistamme, mitä betonilaatta kestää:
DC100 kestää lyhytaikaisen puristuskuorman murtumatta jopa 100 kPa:n ja pitkäaikaisen ennen muodonmuutosta 30 kPa:n kuorman. 1 kPa (kilopascal) on sama kuin 1000 newtonia jaettuna neliömetrin kokoiselle alalle. 1 newton ~ 10 kg täällä maapallolla. Yksi neliö kestää siis 10 tonnia.
Nyt kuormitukseen:
1 kuutio vettä painaa 1000 kg. Betoni ja kylpyamme yhdessä ehkä saman verran, ja se on jaettu yhdelle neliölle. Tulee noin 2 tonnia per neliömetri marginaalilla (kylpijä, shampoo ja ankka mukaan lukien).
Tulos on siis, että alusta kestää 9 poreammetta pinottuna päällekkäin. Voit olla rauhallisin mielin!
PS! tarkista tämä vielä rakennusinsinööriltä.
/CC
Nykyään laitetaan solumuovia teiden osiin, joissa on valtavia rasituksia. Käytetään tiheämpää ja kalliimpaa solumuovia, DC300 tai korkeampi. Talon perustuksissa käytetään yleensä solumuovia DC100.
Yritän esittää laskuesimerkin.
Ensin tarkistamme, mitä betonilaatta kestää:
DC100 kestää lyhytaikaisen puristuskuorman murtumatta jopa 100 kPa:n ja pitkäaikaisen ennen muodonmuutosta 30 kPa:n kuorman. 1 kPa (kilopascal) on sama kuin 1000 newtonia jaettuna neliömetrin kokoiselle alalle. 1 newton ~ 10 kg täällä maapallolla. Yksi neliö kestää siis 10 tonnia.
Nyt kuormitukseen:
1 kuutio vettä painaa 1000 kg. Betoni ja kylpyamme yhdessä ehkä saman verran, ja se on jaettu yhdelle neliölle. Tulee noin 2 tonnia per neliömetri marginaalilla (kylpijä, shampoo ja ankka mukaan lukien).
Tulos on siis, että alusta kestää 9 poreammetta pinottuna päällekkäin. Voit olla rauhallisin mielin!
/CC
Se on kuin hitsi, aina oppii jotain täällä
. Kiitos! Cellplast kuin cellplast, mitä väliä sillä on... Olen aina luullut, että se oli paksuuden mitta, mutta se osoittaa siis lyhytaikaisen kuorman. Mutta DC tarkoittaa kai DoroCell tässä tapauksessa? Tein nopean haun netistä, esim. Byggmaxissa lukee S80, ja oletan, että sekin tarkoittaa lyhytaikaista kuormaa? Mikä on ehkä liian pieni minulle. Löysin hyvän sivuston, joka selittää paljon http://www.thermisol.se/ Siellä suositellaan laatua 200 tai 300! Mutta siellä puhutaan koko levystä. Tämä sai minut miettimään toista asiaa. Paremmilla laaduilla on alhaisempi lambda-arvo, mutta miten se luetaan? Normaali eristys, kuten mineraali- ja kivivilla, on lambda-arvoltaan noin 35-40, mutta cellplastilla ei ole enempää kuin 0,03-0,04??? Olen oppinut, että mitä alhaisempi lambda, sitä parempi eristys. Mutta noin suurta eroa ei voi olla, eihän? Pitäisikö ottaa kerroin 1000 cellplastille? Onko suurta hintaeroa laatujen välillä?
Ei ehkä enää ajankohtainen, mutta täytyy silti kommentoida, jos joku muu näkee tämän,,
Ensiksi katsotaan mitä levy kestää:
DC100 kestää lyhytaikaisen kuormituksen ennen murtumista jopa 100kPa ja pitkäaikaisen kuormituksen ennen muodonmuutosta 30kPa. 1kPa (kilopascal) on sama kuin 1000 newtonia jaettuna yhden neliömetrin alalle. 1 newton ~ 10 kg täällä maassa. Yksi neliö kestää siis 10 tonnia.
1 newton ei ole yhtä kuin 10 kg, se on yhtä kuin 0,1 kg
1 kg on siten yhtä kuin 10 N.
1pa = 1N/m2
10pa = 1 kg/m2
10kpa = 1000 kg/m2
Jos se kestää 30 kPa kuormituksen, se on siis yhtä kuin 3000 kg/m2 eikä 10 000 kg/m2.
Jos kylpyammeesi on kaatunut kellariin, tiedät nyt miksi
Ensiksi katsotaan mitä levy kestää:
DC100 kestää lyhytaikaisen kuormituksen ennen murtumista jopa 100kPa ja pitkäaikaisen kuormituksen ennen muodonmuutosta 30kPa. 1kPa (kilopascal) on sama kuin 1000 newtonia jaettuna yhden neliömetrin alalle. 1 newton ~ 10 kg täällä maassa. Yksi neliö kestää siis 10 tonnia.
1 newton ei ole yhtä kuin 10 kg, se on yhtä kuin 0,1 kg
1 kg on siten yhtä kuin 10 N.
1pa = 1N/m2
10pa = 1 kg/m2
10kpa = 1000 kg/m2
Jos se kestää 30 kPa kuormituksen, se on siis yhtä kuin 3000 kg/m2 eikä 10 000 kg/m2.
Jos kylpyammeesi on kaatunut kellariin, tiedät nyt miksi
Klikkaa tästä vastataksesi