Hei

Minulla on pystylauta-paneeliseinä, jonka arvelisin olevan 20-25 vuotta vanha - ei mikään ikä hyvin hoidetulle seinälle. Tätä ei kuitenkaan ole alun perin öljytty tai pohjamaalattu, ja lisäksi puolet talosta on todennäköisesti maalattu öljyvärillä ja toinen puoli muovimaalilla. Puu on haljennut alhaalta ja osa paneelista on imenyt kosteutta pellistä, joka jakaa lautojen välit kerroksen 1 & 2 välillä, ja on siten täysin vahingoittunut noin 25 cm korkeuteen asti.

Suurin osa seinästä ei siis oikeastaan vielä ole vaurioitunut, mutta koska ne eivät ole olleet pohjamaalattuja, en oikein usko puuhun enää.

Onko mitään muuta tehtävää kuin vaihtaa seinä?

Se riippuu siitä, kuinka suuri osa laudoista on vaurioitunut alareunassa. Suurin riski on niille laudoille, jotka on maalattu muovimaalilla; ne tulisi aina öljytä/alustaa ensin. Ne, jotka on maalattu öljymaalilla, voivat selvitä ilman alustusta, mutta se ei tietenkään ole niin hyvä. Jos sinulla on joku sivu, ylä- tai alapinta, joka näyttää hyvältä, voit ehkä vaihtaa vain vaurioituneet osat sieltä. Jos sinulla on seinä, jossa yli 25 %? on vaurioitunut, voi olla parempi vaihtaa kaikki. Nyt on olemassa maali, kuten Tinova VX, jota voi käyttää sekä muovi- että öljymaalille. Olen itse alkanut käyttää sitä, koska minulla on suunnilleen sama tilanne, että osa osista on öljyä ja osa muovia.

Kuka myy sitä väriä? Onko sitä hyvin varustetuissa kaupoissa?

//Anders

Tinova VX tulee Nordsjösta.

Lilla_vargen sanoi:
Tinova VX kommer från Nordsjö.
...ja pitäisi löytyä kaikista maalikaupoista, jotka ovat nimensä veroisia (jos heillä on Nordsjö siis).

JoGi

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.