Yritän oppia julkisivulevyjen ja eristyksen perusteita. Aiomme ottaa haltuun suvun maatilan, jossa on 1700/1800-luvulta peräisin oleva hirsitalo (tuntematon). Se on nykyään eristämätön ja siinä on tyylikäs asbestilevyinen julkisivu 60-luvulta, jonka ajattelimme purkaa ja lisäeristää sekä vaihtaa kaikki ikkunat.

Aloin tutkia julkisivulevyjä ja ymmärtää, miten ne toimivat ja minkä paksuuden pitäisi valita. Isover vaikuttaa olevan suuri valmistaja, mitä olen nähnyt, ja heillä on levyjä eri paksuuksissa. Mikä on hämmentävintä, ovat lambdarvot; vaikuttaa siltä, että useilla eri paksuisilla levyillä on sama lambdarvo (32), ja samalla ymmärrän, että lambdarvo ilmaisee eristyksen häviöt paksuudesta riippumatta, joten jos arvo on 32, se eristää yhtä hyvin kuin toinen, jonka arvo on 32, vaikka toinen olisi kaksinkertaisen paksuinen. Miksi valita sitten paksumpi, onko se kustannuskysymys?

Mitä valmistajia pitäisi tutkia, onko Isover hyvä valinta?
 
Lambdarvo on materiaalin vakio, joka ilmaisee materiaalin lämmönjohtavuuden ottamatta huomioon paksuutta. Lambdarvoa voidaan käyttää, kun halutaan verrata eri materiaalien lämmönjohtavuutta. Jos halutaan tarkastella eristyskykyä, on verrattava eri seinärakenteiden u-arvoa.
 
J justusandersson sanoi:
Lambda-arvo on materiaalivakio, joka ilmaisee materiaalin lämmönjohtavuuden ottamatta huomioon paksuutta. Lambda-arvoa voi käyttää, kun haluaa vertailla eri materiaalien lämmönjohtavuutta. Jos haluaa tarkastella eristysvaikutusta, on verrattava eri seinärakenteiden u-arvoja.
Ok, joten saako yksittäiselle levylle u-arvon myös? Vai saako sen vain täydelliselle rakenteelle? Olen utelias siitä, miten 50mm vs 100mm vaikuttaa eristysasteeseeni tällaisella levyllä, joten mietin, miten minun pitäisi ajatella sitä.
 

Paras vastaus

Yksikön lambdan arvo on W/m x aste, U-arvo W/m2 x aste. Jos haluat tietää U-arvon erilaisille rakenteille, voit vierailla eristysvalmistajien verkkosivuilla, joilta yleensä löytyy monia esimerkkejä. U-arvon avulla voidaan laskea energiankulutus tietyissä lämpötilaolosuhteissa.

Sinun tapauksessasi, kun ajattelet lisäeristää vanhan hirsirungon, voit käyttää lambdan arvoa verrataksesi hirren eristyskykyä mineraalivillan kanssa. Jos julkisivulevyn arvo on 0,032, niin massiivipuun on 0,14, eli ero on hieman yli 4-kertainen. Tämä tarkoittaa, että jos hirsesi on 5 tuumaa paksu, sillä on sama eristyskyky kuin 28 mm paksulla julkisivulevyllä. En usko, että U-arvolaskelmat ovat sinulle kovin hyödyllisiä, koska ei ole realistista saavuttaa modernia eristysstandardia vanhassa hirsitalossa. Lisäksi eristys ei ole ainoa tärkeä asia. Hirsillä on painoa, mikä mahdollistaa niiden lämpövarastoinnin paremmin ja siten viivästyttää kylmän/lämmön pääsyä ulkoa. Täydellisessä tilassa päivän lämpö pääsee sisään yöllä ja yön kylmyys päivällä. Eristys hirren ulkopuolella lisää aikaviiveen.
 
J justusandersson sanoi:
Lambdan arvon yksikkö on W/m x aste, ja U-arvon W/m2 x aste. Jos haluat tietää erilaisten rakenteiden U-arvon, voit mennä eristevalmistajien verkkosivuille, joilla on yleensä paljon esimerkkejä. U-arvon avulla voidaan laskea energiankulutus tietyissä lämpötilaolosuhteissa.

Sinun tapauksessa, kun aiot lisäeristää vanhan hirsirakenteen, voit käyttää lambdan arvoa vertaamaan hirren eristyskykyä mineraalivillaan. Jos julkisivulevyllä on arvo 0,032, niin massiivipuulla on 0,14, ero on hieman yli 4-kertainen. Tämä tarkoittaa, että jos hirtesi on 5 tuumaa paksu, sillä on sama eristyskyky kuin 28 mm paksulla julkisivulevyllä. En usko, että sinulla on paljon hyötyä U-arvolaskelmista, koska ei ole realistista saavuttaa modernia eristysstandardia vanhassa hirsitalossa. Lisäksi eristys ei ole ainoa tärkeä asia. Hirsi on raskas, mikä tarkoittaa, että se voi varastoida lämpöä paremmin ja siten antaa viiveen kylmältä/lämmöltä ulkopuolelta. Täydellisessä tilassa päivän lämpö tulee sisään yöllä ja yön kylmä päivän aikana. Eristys hirren ulkopuolella lisää viivettä.
Kiitos todella hyvästä tiedosta!

Ymmärrän, että kyseessä on vaikea laskelma, mutta miten suosittelisit ajattelemaan? Tuntuu siltä, että jo 50 mm voisi tehdä melko paljon apua lämmityskustannuksiin, jos olemassa oleva runko vastaa vain 28 mm. Sitten aiomme luultavasti suihkuttaa 30 cm irtonvillaa ullakolle, koska se ei ole eristetty ylöspäin, mikä saattaa vaikuttaa enemmän kokonaisuuteen kuin seinät.

Kustannusten osalta, voi yhtä hyvin laittaa 100 mm seinille, kun se joka tapauksessa tehdään, mutta ainoa syy, miksi 50 mm olisi kätevä, on vähentää vaikutusta kattopäätökseen ja ikkunoihin. Ikkunat pitää muutenkin vaihtaa, mutta kattopäätöksen käsitteleminen tuntuu hankalalta ja haluaisin mielellään olla koskematta siihen, jos mahdollista. Onhan siinä aika suuri ero 50 mm ja 100 mm välillä :)
 
Kun ullens paksuus on 30 cm ullullä, ulkopuolisten paksujen levyjen vaikutus hirteen on vähäinen. Pysähtyisin 50 mm:ään, lähinnä viiveen vaikutuksen vuoksi. On myös tärkeää, että seinä on tiivis. Vanhoissa hirsiseinissä on yleensä käytetty sammalta ja vastaavia materiaaleja tiivisteenä. Tuulenpitävä pinnoite ulkopuolella on sopiva. Älä missään tapauksessa käytä muovikalvoa sisäpuolella. Toinen yleinen vedon lähde vanhoissa taloissa on riittämättömästi tiivistetyt ikkunakarmit, mutta jos aiot vaihtaa ikkunat, asia ratkaisee itse.
 
J justusandersson sanoi:
30 cm puhallusvillalla vintillä paksujen levyjen vaikutus hirren ulkopuolella on merkityksetön. Pitäisin kiinni 50 mm:stä, lähinnä viivevaikutuksen vuoksi. On myös tärkeää, että seinä on tiivis. Vanhoissa hirsiseinissä on yleensä sammalta tai vastaavaa materiaalia. Sopiva ratkaisu on tuulensuoja ulkopuolella. Älä missään nimessä käytä muovikalvoa sisäpuolella. Toinen yleinen vedon lähde vanhoissa taloissa on riittämättömästi tiivistetyt ikkunankarmit, mutta jos aiot vaihtaa ikkunat, se hoituu kuitenkin.
Hienoa, kiitos vinkistä!

Luulin, että tuulensuoja oli rakennettu julkisivulevyyn yleisesti, tarkoitatko, että pitäisi olla vielä ylimääräinen tuulensuoja?
 
Tiheys vaihtelee hieman eri valmistajien välillä, ja siksi he suosittelevatkin eri tapoja käsitellä tuulensuojia (tämän huomasin nopealla googlauksella). Vanhat hirsiseinät voivat olla todella vuotavia, joten ei ole koskaan väärin laittaa tuulensuojakangasta ensin suoraan hirteen, riippumatta valitusta julkisivulevystä. Huomioi, mitä valmistaja kirjoittaa.
 
J justusandersson sanoi:
Tiheys vaihtelee hieman eri valmistajien välillä, ja siksi he suosittelevat erilaista käsittelyä tuulensuojalle (näen pikaisen googletuksen jälkeen). Vanhat hirsiseinät voivat olla todella epätiiviitä, joten ei ole koskaan väärin laittaa ensin tuulensuoja suoraan hirrelle riippumatta julkisivulevyn valinnasta. Huomioi, mitä valmistaja kirjoittaa.
Ok, teen niin, kiitos vinkeistä!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.