Hei,
Aion pian kiinnittää pergolan tolppakengät betonilaattaan ankkurimassalla. Reiät on porattu ohjeen mukaan ja testiasennus ilman massaa on suoritettu. Tuubissa lukee, että reikä tulisi täyttää kahteen kolmasosaan ja pyörittää rauta alas. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista minun tapauksessani (katso kuva).

Pohdin, miten tämän tekisi niin, että se ei menisi pieleen. En todellakaan halua keskeyttää, kun massa on jo reiässä. En halua myöskään massaa tursuavan tolppakengän ulkopuolelle. Pyörittäminen ei siis onnistu, joten täytyy varmaan painaa ja ehkä koputtaa. Kysymys on, pitäisikö reikään oikeasti laittaa niin paljon massaa? Massan täytyyhän mennä jonnekin, kun raudat laskeutuvat. Tämä tuskin on se sovellus, jossa koko ankkurimassan kapasiteetti on tarpeen, jotta se kestää.

Mielelläni kuulisin mielipiteitä ja vinkkejä.

Puisen pylvään metallijalka kiinnitettynä betonilaattaan, pylvästä varten poratut reiät näkyvät, ruuvit ja mutterit paikallaan.

Kaksi metallista, ruosteista tolpanjalkaa betonilla päällystetyn lattian päällä ennen asennusta pergolaan.

J
Nyt minulla ei ole kovin suurta kokemusta kemiallisista ankkureista, mutta minulla on yleensä hyviä ideoita :D
Olisin varmaan levittänyt massan tasaisesti raudoille ensin ja sitten laittanut vain vähän reikiin. Sen pitäisi antaa suunnilleen sama tulos kuin pyörittäminen. Vähän sotkuisempaa vain. Eli suunnilleen niin paljon raudoille, että ne mahtuvat kuitenkin reikään. Voit myös painaa jonkin pienemmän sauvan reikään ensin, jotta massa leviäisi kunnolla, ja sitten nostaa sen ylös, ja laskea sitten parisi sopivalla massalla sisään.

Paras vastaus

Olen tehnyt samanlaisen asennuksen. Mutta valitsin reiällisen raudan. Joten kiinnitin ruostumattoman 12mm kierretangon reikiin ja sitten mutterit rautoihin. On toiminut 4 vuotta nyt.

Itse asiassa sinun pitäisi tehdä koeasennus johonkin toiseen betonikappaleeseen vain nähdäksesi, voitko saada raudat reikiin, kun et voi kääntää.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
J Jocke Best sanoi:
En nyt paljon kokemusta kemankkureista mutta olen yleensä hyvä ideoissa :D
Olen varmaan levittänyt massan tasaisesti rautojen päälle etukäteen ja sitten laittanut vain vähän reikiin. Sen pitäisi tuottaa suurin piirtein sama tulos kuin kiertäminen. Vähän sotkuisemmin vain. Eli suunnilleen niin paljon rautojen ympärillä, että ne menevät kuitenkin reikään. Voit myös painaa jonkin pienemmän sauvan reikään ensin, jotta saat massan kunnolla levittymään reiässä, ja sitten vetää se ylös, ja sitten laittaa oikeat raudat sopivalla määrällä massaa.
Kiitos vastauksesta. Se kuulostaa järkevältä lähestymistavalta. Itse kiinnitys on melko tiukka saada (ja irrottaa) jopa ilman massaa, joten kokeileminen oikealla kiinnityksellä ei ole vaihtoehto.

H hempularen sanoi:
Olen tehnyt vastaavan asennuksen. Mutta valitsin rautaa, jossa on reikiä. Joten kiinnitin ruostumattoman 12 mm kierteisen tangon reikiin ja sitten mutterit raudalle. On toiminut 4 vuotta nyt.

Oikeastaan sinun pitäisi tehdä koeasennus johonkin toiseen betonikappaleeseen vain nähdäksesi, saatko raudat reikään, kun et voi kiertää.
Hei,
Ehkä ei ole huono idea. Levyllä on paljon paikkoja, jotka ulkokeittiö täysin peittää. Kuitenkin oletan, että minun täytyy hankkia toinen suutin putkelle, jos käytän massaa useaan kertaan.

En olekaan ensimmäinen tämän ongelman kanssa, koska olen täysin häpeämättömästi varastanut designin @Paerh:lta.
Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla, miten hän teki, jos hän nyt voi päästä yli designvarkaudesta...

C
N nybyggarn3 sanoi:
Nyt en ole ensimmäinen, jolla on tämä ongelma, koska olen täysin häikäilemättömästi varastanut muotoilun käyttäjältä @Paerh.
On joitain pieniä puutteita suunnittelussa;
  • Ongelmat asennuksessa ja ankkurimassan kanssa, joita mainitset tässä.
  • Luulisin, että reiät ovat tiukasti ottaen liian lähekkäin, jos tarkistat ankkurimassan spesifikaation.
  • Niitä ei voi purkaa millään tuhoamattomalla tavalla.
  • Raudoitustangot ruostuvat.
  • Raudoitustangot tuntuvat hieman liian lyhyiltä suhteessa halkaisijaan.
  • Ei ole säätömahdollisuuksia, kun ne on kerran ankkuroitu.

Joten olet juuri löytänyt syyn siihen, miksi "standardi" on käyttää kierrettäviä tankoja tai ankkurihylsyjä ja ruuviliitoksia. ;)

Mutta olosuhteisiin nähden se tulee luultavasti sujumaan hyvin, kuten olet todennut. Eli älä ole liian antelias ankkurimassan kanssa ja heiluta niitä niin hyvin kuin mahdollista, jotta massa tarttuu tiukasti. Ja ole, kuten aina, huolellinen harjaamalla ja puhaltamalla reiät huolellisesti.

C cpalm sanoi:
On olemassa useita pieniä puutteita suunnittelussa;
  • Kiinnityksen ja ankkurointimassan ongelmat, jotka mainitsit täällä.
  • Luulisin, että reiät ovat tiukasti ottaen liian lähellä toisiaan, jos tarkistat ankkurointimassan spesifikaatiot.
  • Sitä ei voi purkaa ei-tuhoavalla tavalla.
  • Vahvikeraudat tulevat ruostumaan.
  • Vahvikeraudat tuntuvat hieman liian lyhyiltä suhteessa halkaisijaan.
  • Ei ole säätömahdollisuuksia, kun ne on kerran ankkuroitu.

Joten olet kai juuri löytänyt syyn, miksi 'standardi' on käyttää kierretankoa tai ankkurihylsyä ja ruuviliitäntää. ;)

Mutta olosuhteisiin nähden se varmaan käy hyvin kuten kuvaat. Eli älä ole liian antelias ankkurointimassan kanssa ja heiluta niitä saadaksesi massan kunnolla kiinnittymään. Ja ole, kuten aina, tarkka siitä, että harjaat ja puhllat reiät kunnolla.
Kiitos paljon vastauksesta.
Muutamia pieniä puutteita lopputuloksessa yleensä tulee ottaa huomioon, kun miettii :) Niistä, jotka mainitset, tuntuu suurin osa olevan hallittavissa, jos vain saan sen paikoilleen. Säädön tein (toivottavasti hyvin) ennen poraamista. Jos kiinnike tarvitsee vaihtaa joskus, niin katkaisen sen paikan päällä ja korvaan hieman isommalla.

Toivottavasti raudoissa ei ehdi tulla ruostumista elinaikanani (täytän pian 40 ja pidän aika paljon hyvästä ruoasta ja juomasta). Jos olen rehellinen, ajattelin tilatessani ruostumatonta kierretankoa enkä vahvikerautaa. En ollut tarpeeksi selkeä.

Sitten oli kaikki valmista. Poraasiin testireiän tulevan keittiön alle ja kokeilin työntää sinne armeringsjärn. Kävi ilmi, että massa oli melko heikkovirtainen ja että ei ollut mitään ongelmia työntää rauta alas.

Ennen kuin kiinnitin stolpskor, naamioin laattaa hieman teipillä kenkien ympärillä. Massan painoin reikään ja kun vasaroin stolpsko paikalleen, se puristi hieman massaa naamioinnille. Siististi se meni ja ei mitään sotkua sen jälkeen, kun otin teipin pois. Uskon ja toivon, että massa kapseloi raudat niin, että ne ruostuvat hitaasti.

• Tykkään
hempularen ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.