Se on ruuvattu kiinni palkistoon, joka koostuu 220x45 + 70x45 palkeista.
70-palkeista on siis naulattu/ruuvattu 220-palkkien päälle.
Noin 8 metrin jänneväli keskituen kanssa, eli noin 4 m vapaata.
Koko lattia tuntuu erittäin vakaalta, ja lattia on käsittelemätön mutta siisti ilman näkyviä virheitä,
vaikka sitä kutsutaan economy-lattiaksi.
Olisin mieluummin halunnut sen koko taloon sen sijaan, että valitsimme pyökkiparketin.
Kiitos paljon vastauksesta! Juuri sellainen lattiatyyppi onkin mielessämme!
Tulin kotiin pari tuntia sitten, kun olin laittanut ensimmäisen rossipohjan taloon raakapontilla, ja kuvittelen kyllä, että itse rossipohjalla voi olla merkitystä rakenteelle kuitenkin, tai ainakin tuntuu siltä. Huvin vuoksi sahasin joitain kappaleita asfaboardia ja laitoin muutamaan osaan toisessa huoneessa, jossa on palkistot, mutta ei rossipohjaa vielä, ja kun kävelee palkistoilla eri huoneissa, tuntuu, että se huone, jossa on rossipohjaa raakapontilla, on nyt huomattavasti "vakaa", ja tämän perustan siihen, kun pompin kuin gaselli palkistoilla 118 kilollani. Ehkä tämä ei liity valmiiseen lattiaan, mutta juuri nyt on selvä ero, ainakin minun mielestäni
Itse asiassa, kun seisoo täällä sen kanssa, mitä edessä on, kutittaa hieman laittaa massiivinen puulattia suoraan palkistoille kuitenkin... mutta joo... en tiedä...?? Ei tietenkään halua käyttää rahaa lattialastulevyihin, ruuveihin, liimaan ja paperiin kokonaiselle kerrokselle, jos siitä ei ehkä tule huomattavaa eroa, (ja tietysti kaikki ylimääräinen työ), samalla kun ei tietenkään halua joutua katumaan myöhemmin siitä, että on ehkä ajatellut väärin ja perustanut faktat subjektiivisille perusteillee... mutta se "tuntuu" vakaalta Joo, se on pohdinnan paikka.
Tietysti vähän auttaa materiaali aluskatteessa, mutta en usko, että se on lähellekään esimerkiksi ruuviliimatun lattialastulevyn tehokkuutta. Sinun raakalautasi käyttäytynee vähän kuin sälekaihdin taivutuksen suhteen (ellet ole ollut niin paha, että olet liimannut pontteja).
Kun tanssii gasellitanssia avoimella palkistolla, paljon siitä joustavuudesta, mitä kokee, on leveyssuuntainen taipuminen hypätessä. Se auttaa varmasti raakalautasi paljon, samoin poikittaistuet. Mutta sen sivusuuntaisen tuen saat myös, kun asennat päällimmäisen lattian.
Se ei voi tuntea itsenäisesti. On laskettava se. Osa liian suuren kuorman taipuman seurauksista ilmenee vasta pidemmän ajan jälkeen. Laskelmien perustana olevat teoriat ovat 1700-luvulta. Niitä voidaan pitää koeteltuina...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.