4 677 lukukertaa ·
21 vastausta
5k lukukertaa
21 vastausta
Jakokaappi lattialämmitykselle ulkoseinässä?
Kuten otsikko kuuluu, uskaltaako lattialämmityksen jakokaapin sijoittaa ulkoseinään? Seinä koostuu 12 cm tiilestä ja 25 cm betoniharkosta. Jos upotan kaapin, jää jakokaapin taakse 12 cm tiiltä ja 10 cm betoniharkkoa. Kun lämmitys on toiminnassa, ei pitäisi olla ongelmia, mutta mitä tapahtuu pidemmällä sähkökatkolla, jos ulkona on pakkasta?
Olisi ehdottomasti yksinkertaisin sijoituspaikka, mutta kenties tyhmää? Mitä sanotte te?
Olisi ehdottomasti yksinkertaisin sijoituspaikka, mutta kenties tyhmää? Mitä sanotte te?
Ei tapahdu paljon sinun leveysasteillasi, toisin olisi, jos se olisi Jokasjärvellä - 40 ja näin pitkiä katkoja ei olekaan kysymys, jos haluat, voit jyrsiä muutaman senttimetrin lisää ja laittaa eristelevyn taakse, mielellään sitten noin 5–10 cm kaapin sivuille.
Kyse on ehkä enemmän siitä, vaikuttaako seinän kantavuuteen, jos ottaa 700x500x150 kokoisen "reiän" + mahdollinen tila eristystä vartenJ jojo123 sanoi:
En ole vielä puhkaissut rappausta, joten en tiedä tarkalleen, miltä siellä takana näyttää... tutkin sen huomenna ja laitan kuvanJ jojo123 sanoi:
Mutta seinä kyseisessä kohdassa on paksumpi kuin muissa seinissä, sinne on lisätty noin 9 cm. Oletan, että se on tehty siksi, että seinät ovat juuri siinä kohdassa maanpinnan yläpuolella, ehkäpä jotta se eristäisi paremmin? Muut seinät ovat maanpinnan alapuolella. Rinnehus.
Ei ole ollut aikaa "puuhastella" tänään, mutta nappasin pari kuvaa kuitenkin.J jojo123 sanoi:

Tässä sekamelskassa näkee, että seinä on "lisätty".

Tähän olen ajatellut jakokaappia. En tiedä, miten pidin kameraa, näyttää vinoilta ja kieroilta kaikkiin suuntiin
Onko tuo talon pitkä sivu, kuten ymmärrän sen? Silloin välipohjapalkit ovat suuntautuneet siihen suuntaan, eli seinä on kantava rakennusosa. Ei ole täysin ongelmatonta tehdä siihen aukkoa ilman, että varmistaa kuorman jakautumisen oikeaan paikkaan.
En ole rakennesuunnittelija, joten älä ota sanojani täysin totuutena, mutta oma näkemykseni asiasta:
Ikkunoiden yläpuolella tulisi olla palkki tai välipalkki. Jos aiot upottaa jotain, sinun tulisi tehdä se suoraan ikkunan alla ja keskellä eikä tehdä leveämpää aukkoa kuin ikkunan leveys miinus 150-150 mm.
Eli jos ikkuna on 1000 mm leveä, teet maksimissaan 700 mm leveän aukon 150 mm sisennyksellä oikealta/vasemmalta.
Kannattaa ehdottomasti neuvotella rakennesuunnittelijan kanssa ennen kuin sahaat seinää.. @justusandersson osaa yleensä tällaisia juttuja, toivottavasti hän löytää tänne.
Olen itse samanlaisessa tilanteessa kuin sinä, mutta olen päättänyt muurata 90 mm Leca harkot olemassa olevan ulkoseinän sisäpuolelle ja muurata jakotukin sekä upottaa kaikki vesi- ja sähköputket tähän.
Ei vaikutusta ulkoseinän kantavuuteen ja saa vähän eristystä kaupan päälle.
En ole rakennesuunnittelija, joten älä ota sanojani täysin totuutena, mutta oma näkemykseni asiasta:
Ikkunoiden yläpuolella tulisi olla palkki tai välipalkki. Jos aiot upottaa jotain, sinun tulisi tehdä se suoraan ikkunan alla ja keskellä eikä tehdä leveämpää aukkoa kuin ikkunan leveys miinus 150-150 mm.
Eli jos ikkuna on 1000 mm leveä, teet maksimissaan 700 mm leveän aukon 150 mm sisennyksellä oikealta/vasemmalta.
Kannattaa ehdottomasti neuvotella rakennesuunnittelijan kanssa ennen kuin sahaat seinää.. @justusandersson osaa yleensä tällaisia juttuja, toivottavasti hän löytää tänne.
Olen itse samanlaisessa tilanteessa kuin sinä, mutta olen päättänyt muurata 90 mm Leca harkot olemassa olevan ulkoseinän sisäpuolelle ja muurata jakotukin sekä upottaa kaikki vesi- ja sähköputket tähän.
Ei vaikutusta ulkoseinän kantavuuteen ja saa vähän eristystä kaupan päälle.
Kiitos vastauksesta @KjellTimell
Se ei ole talon pitkä sivu vaan lyhyt sivu. Itse olen epävarma tällaisen reiän tekemisestä, mutta ajattelen, että ei pitäisi olla väliä tehdä toimenpidettä siihen osaan, joka on "muurattu". Silloin saan jakokaapin osittain ainakin
se päätyy osaan, joka tulee olemaan eteinen.
Se ei ole talon pitkä sivu vaan lyhyt sivu. Itse olen epävarma tällaisen reiän tekemisestä, mutta ajattelen, että ei pitäisi olla väliä tehdä toimenpidettä siihen osaan, joka on "muurattu". Silloin saan jakokaapin osittain ainakin