Sain idean järjestää jääkentän kotiin muutama viikko sitten. Aloitin kolaamalla lumen pois ja tein vallit siitä, sitten suihkutin suoraan nurmikolle. Alku ei mennyt hyvin ja ajattelin, ettei se toimisi, vesi valui pois lumivallien alta ja imeytyi maahan. Mutta muutaman päivän jälkeen tuli todella kylmä, joten se alkoi jäätyä.
Ensimmäinen luistelu tehtiin seuraavana lauantaina, joten kuudessa päivässä oli luistelukelpoinen jää.
Jos minulla olisi ollut tasaisempi alusta, olisi se luultavasti mennyt paljon nopeammin. Suihkutin kunnalliselle nurmikolle, joten se ei ollut lyhyeksi leikattu eikä erityisen tasainen, mutta se oli melkein täysin vaakasuora. Joissain kohdissa jäästä tuli melko paksu ja toisaalla melko ohut, mutta se toimii ja naapuruston pojat olivat aivan innoissaan.
Itse saan enimmäkseen harjoitella kääntymistä, sillä se mittaa vain 8,7 x 6 m. Mutta ensimmäiseksi kokeiluksi se ylitti odotukset. Ensi vuonna siitä tulee isompi ja pohjalle asetetaan pressu ja jonkinlainen yksinkertainen laita.
Suurin ongelmani juuri nyt on se, että on vaikeaa saada sitä tarpeeksi lumivapaaksi pelkästään raaputtamalla lumet lapiolla, jää vähän lunta jäljelle ja kun on näin kylmää kuin nyt, se ei sula, kun suihkutan, vaan jäätyy yhteen ja tekee siitä röpelöistä. Jos haluaa päästä eroon tästä ilmiöstä, pitäisi varmaan harjata jää pesujen välillä.
Suihkutan letkulla ja jonkinlaisella suuttimella, teen muutamia lyhyitä pesuja joka päivä, enkä käytä suuria määriä vettä kerrallaan. Luulen, että tämä konsepti on parempi kuin paksu suihkuttaminen. Alussa käytin melko runsaasti, mutta silloin sain jään, jonka alla oli ilmaa, se saattoi johtua siitä, ettei minulla ollut tarpeeksi jäätä alla, joten että se jäätyi ylhäältä ja sitten valui tai vajosi alas. Tämä ei pitäisi tapahtua nyt, kun alla on kylmä jää.
Asun Västeråsissa, joten on aika epätavallista, että on näin kylmää näin kauan, saa nähdä miten ensi vuosi menee. Minulla on suuret suunnitelmat rakentaa jonkinlainen jääkone ennen sitä.
Tämä oli pitkä selostus, onnea jääkenttien kanssa! Kuva kodin portailta:
Tämä on se ongelma, jos saat 5 cm:n taitoksen, koko rata täytyy nostaa 5 cm. Hänen Västeråsissa tarvitsee vain raaputtaa pois nurmikko, joka törröttää.
Minulle tuli mieleen järjestää oma jääkenttä muutama viikko sitten. Aloitin lapioimalla pois lumen ja tein valleja siitä, sitten suihkutin vettä suoraan nurmikolle. Alku ei näyttänyt hyvältä ja en uskonut sen toimivan, vesi valui lumivallien alle ja myös maahan. Mutta muutaman päivän kuluttua tuli reilusti kylmää, joten silloin se alkoi jäätyä. Ensimmäinen luistelu tapahtui seuraavana lauantaina, joten 6 päivässä sain luisteltavan jään. Jos minulla olisi ollut tasaisempi alusta, se olisi ehkä mennyt paljon nopeammin. Suihkutin kunnalliseen nurmikkoon, joten se ei ollut lyhyeksi leikattu eikä erityisen tasainen, kun aloitin, mutta se oli melkein täysin vaaterissa. Paikoitellen tuli melko paksu jää ja toisilla paikoilla melko ohut, mutta se toimii ja naapurin pojat olivat innoissaan. Itse saan enimmäkseen harjoitella kääntymistä, koska se on vain 8,7 x 6 m. Mutta ensimmäisenä kokeiluna se ylitti odotukset. Ensi vuonna se on suurempi ja pohjalla pressu ja jonkinlainen yksinkertainen laita.
Suurin ongelma, joka minulla on juuri nyt, on se, että on vaikea saada siitä riittävän lumetonta pelkästään lumen luomalla pois lumilapiolla, jää vähän lunta jäljelle ja kun on niin kylmä kuin nyt, se ei sula, kun suihkutan vettä, vaan se jäätyy sen sijaan ja siitä tulee röpelöistä. Jos siitä ilmiöstä haluaa päästä eroon, pitäisi varmaan harjata jää rankkasuihkutusten välillä. Suihkutan vedellä ja jonkinlaisella suuttimella, teen muutamia lyhyitä suihkutuksia päivittäin, ei suuria määriä vettä kerrallaan. Luulen, että se konsepti on parempi kuin paksun jäätäminen. Alussa kaadoin melko reilusti, mutta silloin sain jäällä ilmataskuja alle, se voi johtua siitä, että minulla ei ollut tarpeeksi jäätä alla, joten se jäätyi ylhäältä ja sitten valui pois/producti jälkeenpäin. Nyt kun alla on kylmä jää, sen ei pitäisi tapahtua.
Pysyn Västeråsissa, joten meillä on näin kylmää näin pitkään yleensä, katsotaan miten ensi vuonna käy. Minulla on suuria suunnitelmia rakentaa jonkinlainen jääkone siihen mennessä.
Tuli pitkä vuodatus, onnea jääkenttien kanssa!
Kuva kotitrapilta:
[kuva]
Lumivallit eivät ole täysin vesitiiviitä, jos suihkutit vähän vettä muutaman päivän ajan, saat jääreunan ja voit suihkuttaa kunnolla, mutta se on ilmeisesti järjestynyt.
Sitten ON PAKKO olla lumetonta, kun suihkutat, ei pitäisi sataa myöskään, koska lumi imee vettä ja sitten siitä tulee röpelöistä. Ei ole välttämätöntä suihkuttaa päivittäin. Kunnollinen jääkaavin on paljon arvoinen.
Onnea, Protte
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.