Olen rakentamassa varastoa. Ajatuksena on, että siitä tulee eristetty ja siinä on vaakapaneeli, nyt olen jäänyt miettimään seinän rakentamista. Tukipuut ovat 45x95, siihen niitataan tuulensuoja, sitten 28x70 naulalauta, jotta saadaan aikaan ilmarako vaakapaneelin ja tuulensuojan/tukipuun väliin.
Sitten kysymykseen, pitäisikö ilmarako olla avoin kuten kuvassa 1 (ja sitten raon seinäpaneelin ja katon välillä, missä seinäpaneeli ja räystäs kohtaavat), jotta ilma voi "virrata vapaasti" ilmaraossa.
Vai laitetaanko poikittaista naulalautaa kuten kuvassa 2 ja "suljetaan" ilmarako (ja rakennetaan seinäpaneeli vasten räystään alapintaa)?
Olen aina ajatellut, että sen pitäisi olla kuin kuvassa 1, mutta olen huomannut joidenkin paneelien alla että niissä on poikittaista naulalautaa, joka sulkee raon.
Aion rakentaa varastoa.
Ajatuksena on, että siitä tulee eristetty ja siinä on vaakapaneeli, nyt olen jäänyt miettimään, miten seinä rakennetaan.
Puutavara on 45x95, siihen niitataan tuulenohjain
sitten 28x70 naulauslista, jotta saadaan ilmarako vaakapaneelin ja tuulenohjaimen/puurungon väliin.
Kysymys kuuluu, pitäisikö olla avoin ilmarako kuten kuvassa 1 (ja sitten väli seinäpaneelin ja katon välillä, jossa seinäpaneeli ja katon ulkonema kohtaavat) niin, että se voi "vapaasti tuulla" ilmarakossa
Vai asetetaanko poikittaista naulauslistaa kuten kuvassa 2 ja "suljetaan" ilmarako (ja rakennetaan seinäpaneeli suoraan katon ulkoneman alapuolelle)?
Olen koko ajan ajatellut, että sen pitäisi olla kuten kuvassa 1, mutta olen tuntenut joissakin paneeleissa ja joissakin on poikittaista naulauslistaa, joka sulkee sen.
Kuva 1
[kuva]
Kuva 2
[kuva]
Minä olisin tehnyt kuten kuvassa 2. Ja teen yleensäkin kuten kuvassa 2.
Jos paneelin asennus ja naulaus on tehty hyvin, niin ainakaan minä en näe estettä sulkea ilmaa. Jos se on oikein tehty, niin sinne ei pitäisi päästä vettä.
Jos paneeli on erittäin huonosti asennettu niin, että se on harva ja vettä pääsee sisään jne., silloin on etu, että ilma virtaa vapaasti takana, mutta siinä tapauksessa voi yhtä hyvin repiä paneelin alas, sillä sinne ei pitäisi virrata vettä.
On niitä, jotka katsovat, että sen pitäisi olla avoin, ja niitä, jotka tekevät kuten kuvassa 2 mutta poraavat hieman reikiä, jotta se silti tuulettuu.
Luulen myös, että se riippuu hieman siitä, missä päin maata asuu. Sama koskee ilmarakoa katossa. Joissakin tilanteissa ei ole oikeaa tai väärää, ja molemmat menetelmät voivat yhtä hyvin olla oikeita tai vääriä.
Olisin tehnyt kohdan 2 mukaan. Ja yleensäkin teen kohdan 2 mukaan.
Jos paneelin asennus ja naulaus on hyvin tehty, en näe mitään estettä, miksei ilmaa voi sulkea sisään. Jos se on tehty oikein, sinne ei pitäisi päästä vettä.
Jos paneelin asennus on todella huono, jolloin se on harva ja vesi virtaa sisään jne., niin silloin on etu, että ilma pääsee vapaasti taakse, mutta siinä tapauksessa paneelin voi yhtä hyvin purkaa joka tapauksessa, koska sinne ei saisi virrata vettä.
On niitä, jotka pitävät sitä avoimena, ja niitä, jotka tekevät kohdan 2 mukaan mutta poraavat vähän reikiä, jotta ilma kiertää kuitenkin läpi.
Uskon myös, että se riippuu vähän siitä, missä päin maata asuu. Sama pätee kattorakenteissa. Joissakin tilanteissa ei ole oikeaa tai väärää, vaan molemmat menetelmät voivat yhtä lailla olla oikeita tai vääriä.
Mahtavaa, kiitos hyvistä neuvoista! Bonuksena sain ideoita, miten voin eristää tontilla olevan varaston
Huippua, kiitos hyvistä neuvoista! Bonuksena sain ideoita, miten voin eristää jo tontilla olevan varaston
Käytä myös mieluiten tuulenpitävää kangasta, jolla on korkein vedenpitävyysluokka (W1). Hieman kalliimpaa, mutta silloin runko on suojattu kosteudelta. Luokka W2 ja huonommat päästävät valitettavasti vettä läpi melkoisesti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.