Bödde sanoi:
.
En sitten en tiedä, miksi haluat laittaa muovin kattoon 70-levyn ja 45-levyn väliin? Höyrysulun pitäisi (käsittääkseni) sijaita sisimmäisenä, eli suoraan sisäkaton päällysteen sisäpuolella. Ehkä on olemassa erilaisia rakennustapoja, mutta tarkista se kuitenkin.
Ajattelin, että voisi vetää kaiken sähkön katossa ja välttää "läpivientejä" höyrysulussa.
Sitten pohdin, mitä tapahtuu, jos naulaa paneelin suoraan kattopalkkeihin muovi ulkopuolella, siinä tulisi PALJON pieniä reikiä kaikista nauloista muoviin.
 
BBJB sanoi:
Ajattelin, että voisi vetää kaiken sähkön kattoon ja välttää "puhkaisemasta" höyrysulkua. Sitten pohdin, mitä tapahtuu, jos kiinnittää paneelin suoraan kattoristikoihin muovin ollessa uloimpana, siitä tulee hurjasti pieniä reikiä muoviin kaikista nauloista.
Aha, joo, se oli hyvä ajatus. Henkilöt, joilta olen kysynyt puhkaisuongelmasta, joka koskee myös kosteussulkua kylpyhuoneessa (mutta siellä on se tietysti herkempi), sanovat, ettei siitä ole vaaraa, koska "puristetaan" lautoja/kattomateriaalia vasten palkkia - ja siten se pysyy tarpeeksi tiiviinä. Olen vain huolissani siitä, että luot ongelmia muovilla kerrosten välissä. Ammattilaiset (eli en minä) puhuvat kondenssipisteestä ja siitä, missä se tapahtuu muun muassa riippuen siitä, kuinka paljon eristystä sinulla on seinässä/katossa. Muovin tehtävä on pysäyttää kosteus ennen kuin se pääsee rakenteeseen. Ajattelemasi rakennustapa, jossa muovi on eristyksen sisällä, ei ehkä olekaan merkityksellistä, mutta tarkista varmuuden vuoksi. Kuten edellinen kirjoittaja, myös pohdin ilmarakon syvyyttä. Ehkä ei ole mitään matemaattisesti täydellistä, joka sopii kaikkiin taloihin, mutta eräs vanha kirvesmies, jolta kysyin, ja joka myös työskentelee rakennussuojelussa, sanoi, että "sen pitää olla 3 cm ilmarako, ei enempää eikä vähempää". Hänen argumenttinsa oli, että (tietysti) ei saisi olla liian vähän ilmanvaihtoa, mutta ei myöskään liikaa. Ilma kuljettaa kosteutta, jota rakenne ei voi käsitellä, jos rako on liian syvä. Siksi hänen mukaansa oli täydellistä, että se on 3 cm. Ei haittaa tarkistaa tätäkin :)
 
Bödde sanoi:
Aha, joo, se oli hyvä ajatus.
Ne, joilta olen kysynyt puhkuriongelmasta, joka koskee myös kosteussulkua kylpyhuoneessa (vaikkakin se on tietysti herkempi), sanoivat että se ei ole mikään vaara, koska bräde/takkauttamateriaali "puristetaan" vasten kiskoa - ja siten se pysyy tarpeeksi tiiviinä.
Pelkään vain, että luot ongelmia muovin kanssa kerrosten välissä. Ammattilaiset (eli en minä) puhuvat kastepisteestä ja missä se ilmenee muun muassa riippuen seinän/katon eristyksestä.
Muovin rooli on estää kosteuden pääsy rakenteeseen.
Sinun ajatuksesi rakentaa muovin kanssa eristeen sisällä ei ehkä vaikuta mitenkään, mutta tarkista varmuuden vuoksi.
Kuten edellinen kirjoittaja, minäkin mietin ilmarakon syvyyttä. Ehkä ei ole mitään matemaattisesti täydellistä, joka sopii kaikille taloille, mutta yksi vanhempi puuseppä, jolta kysyin, joka myös työskentelee rakennusten parissa, sanoi, että ilmarako pitäisi olla 3 cm, ei enempää eikä vähempää. Hänen argumenttinsa oli, että ei saisi olla liian vähän ilmanvaihtoa, mutta ei myöskään liikaa. Ilma kantaa kosteutta, jonka rakenne ei kestä, jos rako on liian syvä. Siksi hänen mukaansa 3 cm on täydellinen.
Tätäkin on hyvä tarkistaa :)
Ilmarakosta puhuen, olen keskustellut kahden puusepän kanssa ja he käyttävät aina 22mm ilmarakoa, joten toivon sen olevan riittävä.

Luin myös itse tekemisestä muovin sijoittamisesta eristeen sisään, jossa he mainitsivat, että sitä voi olla 70mm asti 300mm eristystä käytettäessä. Joten sen pitäisi toimia 45mm 140 eristyksellä?

Mutta yritän tarkistaa tämänkin puusepiltä.

Yksi asia, jota mietin, on miten muovi lopetetaan päätyjen kohdalla?
Riittääkö muovin pinnaksi gyprock-levyn alla, vai pitääkö sen olla puristettu kiskoilla, joita rakennetaan päätyyn (45mm)?

Terveisin Jonny
 
BBJB sanoi:
Angående ilmarakoa puhuin kahden kirvesmiehen kanssa ja he käyttävät aina 22mm ilmarakovea, joten toivon, että se riittää.

Sitten luin Tee se itse -lehdestä muovin sijoittamisesta eristeen sisään, jossa kerrottiin, että sitä voi pitää jopa 70mm sisällä, jos on 300mm eristettä.

Terveisin Jonny
Loistavaa :)
 
Kävin puhumassa yhden kirvesmiehen kanssa eilen.

Hän suositteli vahvasti käyttämään muovia seinässä, jos meillä on sitä katossa.
Yksi asia, jota en ollut ajatellut, oli, että harjan pitäisi pystyä päästämään ilmaa ulos. Tarvitaan vähän poraamista harjalautaan.
Sitten pitäisi kesällä mennä katolle ja yrittää tehdä jotain katetta näiden reikien päälle kattopahvilla, jotta se olisi turvallisempaa.

Sitten voisi käyttää höyrynsulkua 1/3 eristeen sisään.

Ystävällisin terveisin Jonny
 
BBJB sanoi:
Sitten voitaisiin asentaa höyrysulku 1/3 eristyksestä sisään.

Terveisin Jonny
Hyvä tietää tulevia rakennusprojekteja varten!
 
Täytyykö olla harjatuuletus? Jotkut väittävät, että voi olla liikaa tuuletusta, joka tuo kosteaa ilmaa sisään ja että ehkä pitäisi rajoittaa tuuletusta sen sijaan. Sinulla on jo kanavia ullakolta ullakolle. Jos tarvitaan lisää tuuletusta, eikö olisi mahdollista olla säädettävät tuuletusaukot päätykolmioissa, mahdollisesti vahvistettuna pienellä kanavapuhaltimella. Näin tuuletusta voidaan säätää hieman. Ja ehkä ohjata puhallinta/puhaltimia kosteusanturilla, jos se olisi tarpeen.
 
Oi.

En oikeastaan tiedä miten pitäisi tehdä.
Ajattelin porata noin 2 kpl 16mm reikää jokaisen kattotuolin väliin harjalla. Olen naulannut ylös ventinockin muovituuletuksen harjalle, jotta näistä rei'istä ei pääsisi "sateen" sisään.

Aion kokeilla sitä, ja jos tulee ongelmia, voi sulkea nämä tuuletusaukot.

Mitä tarkoitat päätyventilaatiolla?
Säästää hieman ylöspäin eristyksellä ja käyttää tuuletusta päädystä päätyyn harjalla?
 
Kun olin melkein saanut kirjoitettua valmiiksi viestini, kaikki katosi yhtäkkiä, yritän uudelleen.

Nyt olen kuten sanottu amatööri, joka suunnittelee samanlaista projektia kevään korvilla.
Harjatuuletus on varmasti erittäin tehokas, siitä tulee eräänlainen savupiippuefekti ja imu jakautuu tasaisemmin reikätilalla kattotuolien välillä.
Ongelmana on se, että vastustan voimakkaasti reikien tekemistä katon yläosaan, vaikka siellä olisi jo asentamasi sadensuojat. Jos joku osaa, saa mielellään yrittää vakuuttaa minut siitä, että olen väärässä, mutta minusta tuntuu, etten hallitse sitä, mitä tapahtuu esimerkiksi 15-30 vuoden kuluttua.
Minun kattotuolini muistuttavat hyvin paljon sinun (38 astetta), paitsi että ruuviliimasin vanerivahvistuksen kolmioon korkeimmalla kohdalla. Siellä mietin reikien tekemistä, noin 80-100 mm, juuri saadakseni ilmavirran päätyjen välillä. Mutta minun täytyy mitata hieman tarkemmin, valitettavasti kohde sijaitsee 23 mailin päässä.
En aio eristää aivan harjalle asti vaan jätän tilaa vapaalle ilmavirtaukselle.
Joo, nyt kirjoitin "säädettävät ilmaventtiilit", en edes tiedä, onko sellaisia olemassa. Ajattelin ilmanvaihtosäleikköjä, sanotaan 100 mm liitännällä, joihin voi tarvittaessa asentaa kanavapuhaltimen, ehkä yksi jokaisessa päädyssä. Aion kuitenkin valmistella sähkönvedon puhaltimille ja myös jonkinlaiselle kosteussensorille.
Oma vetoni on todennäköisesti huomattavasti huonompi kuin suunnittelemani ilmanvaihto, kysymys onkin oikeastaan, kuinka paljon tarvitaan, monet oppineet kiistelevät tästä. On paljon ketjuja ilmaraoista, enimmäkseen "Katot ja ullakot" tai "Eristykset".
Ja sitten huomasin, että yritys Ventotekilla on ratkaisu sensoreilla ja puhaltimilla, mutta laajempi (ja kalliimpi?). Löydät muun muassa ketjusta "Dilemma ullakon ilmanvaihdosta". Valitettavasti en hallitse tekniikkaa tuodakseni ketjun tänne (eläkeläinen, tiedäthän).
Mutta riippumatta siitä, minkä tien valitset ilmanvaihdon suhteen, odotan innolla kokemustesi ottamista jakoon, kun kyse on jatkotyöstä laajennuseristeen (ruuvaus, liimaus jne.) kanssa.
 
Hyvin monissa taloissa on eristämättömiä ullakkoja ja pieni ullakkotila "hanabjälke" -palkin yläpuolella, aivan kuten sinäkin hankit. Myös omassa talossani on osa näin. Harjan ja päätyjen tuuletusaukot hoitavat tuuletuksen yksinkertaisimmin. Harjaan ei haluta reikiä, eikä niitä tarvitse tässä rakenteessa. Käsitykseni mukaan harjatuuletus on mahdollisesti tarpeen vain, jos koko katto eristetään lappeen reunasta harjaan asti. Jos asuu vähän tuulisella paikalla ja talo on pohjois-etelä suunnassa, voi riittää pelkkä lappeen reunan tuuletus. Sama koskee tuuletusaukkoa. Jos asuu kuten minä vähän tuulisella paikalla (Skåne), 22 mm riittää todella hyvin.

Tarvitaanko muovia vai ei, väittäisin, että heikkolla eristyksellä ja kaikki materiaalit hygroskooppisia, se toimii ilman, koska koko seinä/katto lämpenee hieman eikä näin ollen synny kondensaatiota. Paksulla eristyksellä ja ei-hygroskooppisilla materiaaleilla muovia tarvitaan. Suosittelen lämpimästi muovia tapauksessasi.

Henkilökohtaisesti mielestäni on typerää pitää kylmiä vetäviä tiloja. On paljon parempi eristää päädystä harjaan. Lisäksi se on yleensä yksinkertaisempaa. Kun on kyse vanhempien talojen remontoinnista, se ei kuitenkaan välttämättä ole käytännöllisesti järkevää.

Mitä tarkoitat päädyn tuuletuksella?
Jätä hieman eristystä ylimpään osaan ja tuuleta päädystä päätyyn harjassa?
Kyllä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.