Aiomme sisustaa kylmän ullakkomme, mutta olemme nyt miettineet yhtä asiaa. Ilmarako pitäisi kulkea räystäältä harjalle ja jatkaa seuraavalle räystäällä.
Tällä hetkellä paikalla on muutama levy, jotka ovat hieman yli 20 mm paksuja, ja poistin niitä yhdestä kohdasta nähdäkseni, näkyisikö niiden taakse. Mutta siellä on tiivis laudoitus ja rappaus ulottuu aivan kattolautoihin asti.
Tuleeko jotain porata reikiä, jotta ilma pääsee sisään ja kiertämään? Entä harjalla, pitäisikö sielläkin olla "poistumistie"? Tällä hetkellä se on sielläkin tiiviisti, tosin kattohuovan peitossa ja se halutaan pitää ehjänä.
Kyllä, juuri kuten sanot, tulee olla ilmarako katon alla olevan ja levymateriaalin (me käytimme masonittaa) välillä. Miltä näyttää räystään alla? Jos teet reikiä julkisivuun, näkyvätkö nämä reiät ulkoa? Jos näin on, voit "rakentaa sisään" tekemäsi reiät (en olisi porannut, vaan poistanut kaiken) asettamalla harvakseltaan lautoja räystään alle. Älä unohda verkkoa hyönteisiä vastaan...
Jo reiät tulevat näkymään, mutta se on tosin jotain, jonka voi myöhemmin rakentaa ulkopuolelta.
Ajattelimme käyttää 70mm solumuovia "råsponten"-rakenteeseen ja sillä tehdä tuuletusväli, asettaa 22mm koolauspuut, joihin solumuovi kiinnitetään, ja sitten tavallista mineraalivillaa.
Minulla on myös sellaisia levyjä päädyissä, onko ne jotain, johon voi kiinnittää koolauksen, vai pitääkö ne poistaa?
Päädyt koostuvat rappauksesta, hamppu/kanaverkosta/pystyssä olevista laudoista, jotka näkyvät kuvassa, ja sitten näistä pehmeistä levyistä.
Olen miettinyt jo jonkin aikaa ilmarakoa.
Eristämme vain tukiin asti ja päädymme seinään siellä, joten tukien takana on "kattvind", jossa on tarkastusluukut. Eikö se toimisi, jos olisi tuuletusaukko kummassakin nurkassa pitkien sivujen päästä, jotta saadaan ilman kierto kattoon? Silloin vältytään tekemästä paljon reikiä, jotka kuitenkin tulevat samaan tilaan kuin kaikki muu.
Olen istunut ja pohtinut jonkin aikaa ilmarakoa.
Eristämme vain tukipilareihin asti ja päädymme siihen seinään, joten "ullakko" jää tukipilarien taakse tarkastusluukkuineen. Eikö toimisi, jos jokaisessa pitkän sivun kulmassa olisi tuuletusaukko, jotta ilmanvaihto voisi kulkea katon kautta? Silloin vältetään tekemästä muita reikiä, jotka kuitenkin ovat samassa tilassa kuin kaikki muu?
Terveisin Jonny
Aha, ymmärrän... No, jos avaatte venttiilit sisäänpäin, sen pitäisi riittää! En ole koskaan joutunut itse tekemään tällaisella rakennustavalla, joten kysykää muiltakin, jotta tulevaisuudessa ei tule ongelmia.
Tältä itse rakenne näyttää.
Yksi kysymys koskien kattotuolia, onko saatavilla ohjelmia/laskelmia kattotuolien lujuudelle?
Haluaisin siirtää "tvärslaget" 125mm ylöspäin kuten sääntö on.
Tänään on 195mm alareunaan, mikä tuntuu matalalta.
Kysymys on, heikentääkö tällainen asia kattotuoleja liikaa, vai eikö se aiheuta suoraan muutosta.
Tänään on mustaa tegel.
[kuva]
Tältä näyttää itse rakenne.
Yksi lisäkysymys kattotuolista, onko saatavilla ohjelmia/laskelmia kattotuolien lujuudesta?
Haluaisin siirtää "tvärslaget" 125mm ylös, kuten sääntö on.
Tänään on 195mm alareunaan, mikä tuntuu matalalta.
Kysymys on, heikentääkö tällainen asia kattotuolia liikaa, vai tuleeko siitä ei suoranaisesti eroa.
Siinä on tänään musta tiili.
Ystävällisin terveisin Jonny
Kyllä, varmasti! Mutta en tiedä, saako yksityishenkilö käyttöönsä tuollaista...
Kokeile soittaa kattotuolivalmistajalle, etsi verkosta ja löydät useita kappaleita. Jos olet "vähän viekas", voisit kertoa suunnitelleesi rakennusta, mitata kattotuolisi tarkasti ja sitten sanoa, että haluat tvärslån sille korkeudelle, joka haluat. Jos tämä ei ole mahdollista lujuussyistä, kattotuolivalmistaja kertoo siitä sinulle...
Se, että onko muovikalvo seinässä vai ei, on kysymys, johon on monia eri vastauksia... Jotkut uudet talot on rakennettu lämpö- ja ilmanvaihtojärjestelmillä, jotka perustuvat siihen, että talo on ilmatiivis. Talo yksinkertaisesti paineistetaan, ja silloin se on tietenkin pakollista. Tästä en kuitenkaan tiedä mitään, mutta mitä tulee meidän taloomme vuodelta 1895, seiniin ei todellakaan tule muovia. Miksi niin? No, mielestäni on järkevintä antaa talon "hengittää" niin paljon kuin mahdollista. En sitten tiedä, miksi haluat muovikalvon katossa 70-levyn ja 45-levyn väliin? Höyrysulun pitäisi (niin kuin minä tiedän) olla sisimmässä, eli suoraan sisäkaton verhouksen alla. On ehkä erilaisia rakennusmenetelmiä, mutta tarkista se joka tapauksessa.
Kiinnostava projekti. Aion "lopulta" (minulla on useita tällaisia projekteja) eristää/sisustaa ullakon, ilmanvaihto räystäällä on jo masoniitilevyn kanssa.
BBJB, aiot käyttää solumuovia, sitä mietin minäkin, useista syistä. Minulla ei siis ole kokemusta, voin vain pitää ja miettiä.
- Ilmarako 22 mm kuulostaa pieneltä, mutta se ehkä riittää
- Jos et vedä ilmaväliä alas räystääseen asti, voiko olla riski, että mahdollinen kondenssi, joka muodostuu solumuovin yläpuolelle, valuu ja tippuu eristeeseen ullakolla? Tai jos raakapontin läpi sattuisi tulemaan vuotoa?
Toisaalta sinulla on todennäköisesti ryömintätila ja pääset tarkastamaan.
Mielenkiintoinen projekti. "Ennemmin tai myöhemmin" (minulla on useita tällaisia projekteja) eristän/sisustan ullakon, tuuletus katonharjalla on jo masoniittilevyillä tehty.
BBJB, ajattelet käyttää solumuovia, itsekin pohdin sitä useista syistä. Minulla ei siis ole kokemusta, voin vain pitää ja miettiä.
- Ilmaväli 22 mm kuulostaa pieneltä, mutta voi riittää
- Jos et vedä ilmaväliä alas kattorajaan, voiko olla riski, että mahdollinen kondenssi, joka muodostuu solumuovin yläpuolelle, virtaa ja tippuu eristeen päälle vinttäkäytävässä? Tai jos tapahtuisi vuoto läpi raakalaudan?
Toisaalta sinulla on luultavasti ryömintätila ja pääset tarkistamaan.
On mahdollista ryömiä sisään ja tarkistaa vinttikäytävät, eristystä ei laiteta, ainoastaan nykyinen, joka on purua muovimaton alla.
Käytämme solumuovia, jotta ei tarvitse laittaa paljon masoniittia. Eristys ja ilmaväli samassa levyllä on kätevä ja pitäisi toimia, solumuovi kestää myös vettä.
Aion luultavasti jättää muovin päätyyn, ei tunnu tarpeelliselta.
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.