Talossani on sekä vaakasuoraa että pystysuoraa paneelia.
Paneelin takana pitäisi olla ilmarako. Mutta miten sen on tarkoitus toimia? Pitäisikö sen olla avoin alareunassa/yläreunassa jollain tavalla, jotta ilma pääsee läpi, vai pitäisikö se olla vain välistä?
Kun katson taloani, on tehty vähän eri tavoin.
Missä on pystysuora paneeli, on vaakalaiudalla naulattu. Onko ajatuksena, että jyrsityt urat antavat ilman päästä läpi?
Useimmissa osissa, joissa on vaakapaneeli (pystylauta), on luonnostaan melko suuri ilmarako alapuolella.
Mutta sitten joissain osissa on annettu alimpien vaakalautojen (mutta vain alimman) kulkea koko julkisivun poikki, vaikka on sekä vaakasuuntaista että pystysuuntaista paneelia. Tämä johtaa siihen, että osissa, joissa on vaakapaneeli, ei ilma pääse alareunaan ollenkaan.
Puurunkoisen julkisivun tulisi olla myyränkestävä, mutta ei ehkä pomminkestävä. Kuitenkin yleensä puurakenteisessa julkisivussa on joitakin rakoja siellä täällä, joista ilma voi liikkua, mutta se riippuu vähän siitä, millainen paneeli on käytössä ja kuinka monta maalikerrosta siinä on.
Minulla on vaakasuuntainen paneeli, eli pystysuuntaiset tukirimat, ja minun KA (laatuvastaava) sai rakennusmestarin laittamaan "musband" paneelin alareunaan.
Siinä on siis ilmanvaihto mutta hiiritiivis.
Yläreunassa on kuitenkin tiivistä, joten ilmanvaihto ei ole erityisen hyvä.
Sisään vuotava vesi voi kuitenkin valua alas ja ulos.
Pystypaneelin osalta on kaksi koulukuntaa:
Joko lasketaan, että alapaneelilautojen väliset raot huolehtivat ilmanvaihdosta vuorilaudoilla/peitelistapaneeleilla.
Tai sitten asetetaan välikappale, kuten 6,4 mm vahvuinen levy, naulauslistan taakse, jotta ilma voi kulkea listan takana.
Pystyverhouksessa voi olla niin, että ilma pääsee sisään sivuilta, ehkä pienten ilmakanavien kautta listojen ja nurkkalautojen alla? Riippuu siitä, miten julkisivu on suunniteltu.
Sitten ei olekaan varmaa, että ilman toimivaa ilmarakoa talosi olisi mennyttä. Minun 40-luvun talossani, jossa on pystylaudoitus, ei ole lainkaan ilmarakoa (paneeli on naulattu suoraan tuulensuojapaperiin, joka puolestaan on kiinni raakapontilla), eikä myöskään ole diffuusiotiivistä muovia seinän sisäpuolella. Niissä paikoissa, joissa olen ollut ja hääriänyt (laajennuksessa ja uusi aukko parvekkeen ovelle ja -ikkunalle), puutavara on näyttänyt täydelliseltä, vaikka sillä on ikää jo 70 vuotta.