Onko Moelvenin laskentaohjelman avulla `hyvä apu tekemään kuormituslaskelmia ja mitoitettavalle palkille suunnitellussa terassirakenteessa. MUTTA mikä on hyväksyttävä taipuma lasitetussa terassissa oikein. 0 mm on tietenkin poissuljettu. Ilmeneekö tämä lasiosan asennusohjeesta vai mistä minun pitäisi etsiä tietoa?

Laskentatulokseni mukaan lumivyöhykkeellä 3,0 voin hyväksyä mitä tahansa välillä 1 ja 18 mm taipumaa. 18 mm kuulostaa tietenkin järjettömältä, mutta toisaalta 1 mm vaatisi 115x630 mm palkin, ja siitä ei oikein tykkää kukaan - ei lompakko eikä design-vastaava :thumbdown:

Where to look?

Lattioiden ja muiden rakennusosien mitoituksessa nyrkkisääntönä on, että maksimi hyväksyttävä taipuma on jänneväli/400.

• Tykkään
cust3000
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta!

Se olisi 10 mm minun tapauksessani, mutta ehkä voi olla ero lattiarakenteen ja kantavan palkin välillä yläpuolella ulkohuoneiston osassa?

Olen onnistunut lukemaan hieman erilaisista epäilyttävistä dokumenteista internetissä, että 10 mm on maksimi parvekkeiden lasituksessa. Kysymys onkin kuinka paljon varaa on profiileissa lasitusjärjestelmässä? Koska jos se on liian tiukka, se tulee joko mahdottomaksi avata/sulkea tai lasit rikkoutuvat suoraan.

Sinulla ei ole tilaa laittaa palkkia kattoon ja sitten käyttää ohuempaa regeliä, joka pitää itse lasiosan? Näin voisi ehkä antaa koko rakenteen liikkua hieman ilman ongelmia.

Hyvää iltaa!

Se on tietysti ajatus, mutta tila on hieman rajallinen. Toisaalta se voi mennä tasan, hyväksyä hieman suurempi taipuma ja siten valita pienempi liimapuupalkki. Pitää laskeskella vähän sitä...

Monet lasiverannan toimittajat arvostavat enimmäistaivutukseksi 2-5 mm.

Ehkä he tarkoittavat, että liimapuupalkin tulisi olla negatiivinen taipuma (3 mm kupera ylöspäin) ennen kuormitusta, jotta siitä tulee käytännössä suora kuormituksen jälkeen.

Drosen sanoi:
Ehkä he tarkoittavat, että lamellipuu palkin pitäisi olla negatiivinen taipuma (kaareva 3 mm ylöspäin sen sijaan), ennen kuin se kuormitetaan, niin että se on periaatteessa suora kuormituksen jälkeen.
Näin on varmasti. Kutsutaan yleensä överhöjning.

Nyt sain vastauksen Skånska byggvarors asiakaspalvelusta ja heillä oli 8 mm raja.

anaitis sanoi:
Näin on varmasti. Kutsutaan yleensä nimellä överhöjning.
Miten harrastajarakentaja saavuttaa tämän sitten käytännössä?

norrbottenstorpet sanoi:
Miten harrastelijarakentaja saavuttaa tämän käytännössä?
Harrastelijarakentaja tekee kuten muutkin rakentajat ja tilaa palkin halutulla ylöskorotuksella liimapuuntuottajalta. :cool:
http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=23

En ole vielä tilannut mitään palkkeja enkä saanut rakennuslupaa. Voisiko kevytpalkki (esim. masonitepalkki) olla vaihtoehto viherhuoneympäristössä (talvella lämmittämätön)? Tällaisilla palkeilla on huomattavasti pienempi oma paino, mikä voisi olla positiivista kokonaiskuormituksen kannalta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.