17 765 lukukertaa ·
14 vastausta
18k lukukertaa
14 vastausta
Hyllylevy ikkunasyvennykseksi?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 060 viestiä
Se on hyvä idea. Hyllytaso on sormijatkettu liimapuulevy kapeista paloista, joten se on hyvä materiaali, joka ei kierry tai kuperry niin paljon. MUTTA suositukseni on maalata myös tausta saadaksesi symmetrisen materiaalin, jotta kosteus pääsee levyyn tai ulos siitä tasaisesti, mikä vähentää kuperruksen riskiä.
Protte
Protte
Vain varoittavana esimerkkinä voin mainita, että edellinen talonomistaja (samoin rakennusliikkeen omistaja) piti IKEAn laminaattilattioita hienoina ikkunapenkkien materiaalina. Ilman että poisti joko pontin tai uran...
Vastatakseni TS kysymykseen, suosittelisin MDF-levyä, jos ne kuitenkin maalataan peittävästi.
Vastatakseni TS kysymykseen, suosittelisin MDF-levyä, jos ne kuitenkin maalataan peittävästi.
Olen ostanut halvan kirja keittiötason ja sahannut sen ikkunalaudoiksi. Sitten käytän mdf:ää jäljelle jäävään verhoiluun. Kirja on todella kova puulaji verrattuna mäntyyn. Ja 620mm leveä levy voidaan helposti sahata melko suureksi määräksi ikkunalautoja.
Tai etkö puhu ollenkaan ikkunalaudasta?
Tai etkö puhu ollenkaan ikkunalaudasta?
Itse olen purkanut kaaren oviaukkoon, joka oli tehty laminaattilattiasta, mutta en katso, että se on samaa sarjaa kuin liimapuulevy. Laminaattilattia kelpaa hätätapauksessa lattiana, mutta ei erityisesti muuhun. Olen huomannut, että monet käyttävät MDF:ää ikkunasyvennyksiin, mutta eikö liimapuulevy voisi olla kestävämpi? Mitä etuja MDF:llä olisi? Jos kiinnostusta on, voin lisätä kuvan syvennyksistäni.
Erik
Erik
Hei taas...
Näen joitakin etuja mdf:ssa, ilman että näkisin erityisiä haittoja yhteenliimatuissa hyllylevyissä.
Mdf-edut
-Hinta
-Levyjen koko, vähemmän hukkapaloja
-Helppo työstää sahalla, jyrsimellä jne.
-Absoluuttisen sileä pinta, ei kitattavaa
-Saatavilla taipuisana pyöreitä ikkunoita varten.
Sitten on vaikea nähdä, että rasitus ikkunasmyygissä on niin suuri, että se vaikuttaisi eroon hyllylevyn ja mdf:n välillä. Vahinkojen todennäköisyys riippuu luultavasti enemmän siitä, miten pinta maalataan ja millä tyyppisellä maalilla...
Olen käyttänyt mdf:ää, sekä valmiiksi maalattua että käsittelemätöntä noin 35 ikkunaan erittäin hyvällä tuloksella. Asensin myös smyygit ikkunankarameihin ennen kuin ikkunat asennettiin, mikä vähentää kitattavien naulanreikien määrää...
Terveisin Wasa
Näen joitakin etuja mdf:ssa, ilman että näkisin erityisiä haittoja yhteenliimatuissa hyllylevyissä.
Mdf-edut
-Hinta
-Levyjen koko, vähemmän hukkapaloja
-Helppo työstää sahalla, jyrsimellä jne.
-Absoluuttisen sileä pinta, ei kitattavaa
-Saatavilla taipuisana pyöreitä ikkunoita varten.
Sitten on vaikea nähdä, että rasitus ikkunasmyygissä on niin suuri, että se vaikuttaisi eroon hyllylevyn ja mdf:n välillä. Vahinkojen todennäköisyys riippuu luultavasti enemmän siitä, miten pinta maalataan ja millä tyyppisellä maalilla...
Olen käyttänyt mdf:ää, sekä valmiiksi maalattua että käsittelemätöntä noin 35 ikkunaan erittäin hyvällä tuloksella. Asensin myös smyygit ikkunankarameihin ennen kuin ikkunat asennettiin, mikä vähentää kitattavien naulanreikien määrää...
Terveisin Wasa
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 060 viestiä
MDF:n reuna imee paljon maalia, joten reunaa täytyy maalata 3-4 kertaa ennen kuin se "pohjustuu", mutta sitten maalaaminen sujuu loistavasti.
Protte
Protte
Mietin jotain samanlaista. Olen asentanut kipsilevyjä metallikehikkojen päälle seuranhuoneen seinille, mikä saa seinän paksuudeksi noin 5,7 cm + noin 15 cm lisää kohdassa, jossa ovi on seuranhuoneeseen. En löydä höylättyä puutavaraa, joka olisi tarpeeksi leveää peittämään ilman jatkokohtia. Toimiiko valkoiseksi maalattujen hyllylevyjen asettaminen suoraan betoniseinää vasten oven ja ikkunan peittämiseen? Kannattaako öljytä sahattua reunaa, jos tarvitsee?
5 vuoden thread lift ei kai haittaa..
Kumpi vaihtoehto on paras, MDF vai liimalevy? Vaihtoehdot, joita katson, ovat:
1) Valmiiksi maalatut ikkunasyvennykset MDF:stä oikeassa leveydessä, 244 kr 2,4 metriä paikallisessa rakennusliikkeessä. Ajattelin vain sahata ja asentaa (kuinka sen nyt tekeekään siististi). Vai tarvitseeko maalata ylimääräinen kerros?
2) Liimalevyhyllyt Biltemasta. 150 kr 2,4 metriä, sitten minun täytyy sahata 2 cm pöytäsahalla pois ja sen jälkeen rullata kaksi kerrosta puusepäritilillä ennen asennusta. Tarvitseeko maalata ylimääräinen kerros?
Kumpi vaihtoehto on paras, MDF vai liimalevy? Vaihtoehdot, joita katson, ovat:
1) Valmiiksi maalatut ikkunasyvennykset MDF:stä oikeassa leveydessä, 244 kr 2,4 metriä paikallisessa rakennusliikkeessä. Ajattelin vain sahata ja asentaa (kuinka sen nyt tekeekään siististi). Vai tarvitseeko maalata ylimääräinen kerros?
2) Liimalevyhyllyt Biltemasta. 150 kr 2,4 metriä, sitten minun täytyy sahata 2 cm pöytäsahalla pois ja sen jälkeen rullata kaksi kerrosta puusepäritilillä ennen asennusta. Tarvitseeko maalata ylimääräinen kerros?
Onko kaikki suorassa ja siististi, aja valmiiksi maalatulla mdf:llä. Olen myös kotona työskentelemässä smygarien parissa, mutta kun täällä ainoat suorat ovat ikkunat, leikkaan omia mdf-levyistä. Ajattelin käyttää valmiiksi maalattua mutta tulee niin paljon erikoisratkaisuja että joutuisin kuitenkin maalaamaan.
Klikkaa tästä vastataksesi