M
Hei!

Minun täytyy korjata vanhan vajamme savupiippu, koska se vuotaa paljon vettä sateella. Savupiippu näyttää olevan neljästä suuresta valumiehenosasta tai vastaavasta tehty, ei siis tavallinen tiilisavupiippu.

Vaja on vuodelta 1893, eikä se noudata kaikkia rakennussäädöksiä, eikä se tule tekemään niin jatkossakaan.

Se, mitä on tehty, on että on asetettu savupiippupelti siten, että se jättää ehkä 0,5 cm väliin savupiipun ja on sitten tiivistetty laastilla savupiipusta ulos pellille.

Leikkauskuvassa se näyttää suunnilleen tältä, suora viiva on savupiippu, vinot ovat laasti. Kaksi alinta viivaa ovat vasemmalla savupiippu ja oikealla pelti. Olen erittäin ylpeä ascii-piirroksestani (googlaa "ascii art" nähdäksesi ihmisiä, jotka ovat hieman taitavampia).

|
|\
| |

Tiedän, että se olisi helpompaa kuvan kanssa, mutta minulla ei ole sellaista saatavilla tällä hetkellä.

Laasti on ajan myötä rappeutunut ja puuttuu siksi pääosin, joten ajattelin poistaa jäljellä olevan laastin ja laittaa uutta, jotta siitä tulee tiivis, mutta säilyttää kuitenkin ulkonäkönsä. Suuri kysymys on, kiinnittyykö kalkkilaasti/hydraulinen kalkkilaasti peltiin? Heillä ei ainakaan ollut sementtiä vuonna 1893.

Kiitos ja hei!

Viimeksi muokattu:
M
Jos joku sattuisi olemaan samaa kysymystä kuin minä, niin kalkkilaasti tarttuu hyvin peltiin. Saattaa olla tarpeen lisätä vähän enemmän vettä, ja auttoi myös, kun suihkutti vettä peltiin, jotta laasti tarttui. Se tulee olemaan löysästi kiinnitetty, kun se on asetettu - joten käsittele sitä varoen. Mutta kun se alkaa kovettua, se tarttuu itse asiassa melko hyvin.

Tällainen sauma ei saa kantaa kuormaa millään tavalla, vaan toimii vain peltikattokielekkeenä.

Sauma on muurattu täysin käsin ilman muotteja, joten se ei ole täysin tasainen.

Kalkilaastarit liitettynä katolle metallipinnan päälle, hieman epätasainen käsintehdyn tyylin vuoksi. Näkyvissä myös entiset muurauksen jäänteet.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Bjor ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.