Ajan pehmeää saumaa kulmiin vaikka en ole maalari 😉
Minulla on vanha puutalo, joka taipuu vuodenaikojen mukana, kaikki halkeilee...
Opin myös kantapään kautta aloittamaan jaetulla levyllä ...

• Haha
Violina
  • Laddar…
M Mjärn sanoi:
Olen rakentanut IKEA-vaatekaapin ympärille rakenteen. Olen kiinnittänyt rungon ympäri ja asettanut OSB- ja kipsilevyä. Sitten olen laittanut tasoitustapetin. Kuten otsikko sanoo: Miten voi estää runkopalkkien näkymistä OSB- ja kipsilevyn läpi? Näkee, missä palkit sijaitsevat. Ne ikään kuin loistavat seinän läpi.

Ehkä se ei ole niin selvästi kuvassa, mutta joka tapauksessa se on niin. Kuvan vasemmalla puolella se näkyy selvästi. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä olen tehnyt väärin.
Onko se tapetti? kehystä se jollain hienolla reunuksella.
Jos se on maalattu, täytyy vain tasoittaa uudelleen ja maalata

• Tykkään
Mjärn ja 1 muu
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino sanoi:
Ei kai kukaan tee viisteitä kulmiin, ei ainakaan jos tietää mitä tekee
Hirveää massata ja saada hyvältä näyttämään silloin
Olen samaa mieltä.

Ja erityisesti jos käyttää tapettia, silloinhan taitetaan tapetti vain muutama millimetri kulman yli ja asetetaan seuraava tapetti kulmasta, näin vältetään halkeama tapettiin, kun kulmassa on liikettä.

Suora reuna kipsilevyssä vähentää massauksen tarvetta, tai korkeintaan vähän täyttämään kapea rako.

Nissens
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Minäkin olen samaa mieltä.

Ja erityisesti jos haluat tapetin, niin taitat vuodan vain muutaman millimetrin kulman yli ja asetat seuraavan vuodan nurkasta, näin vältät halkeamia tapetissa kun nurkka liikkuu.

Kun kipsilevyssä on suora reuna, ei silloin tarvitse lainkaan tasoitusta, tai mahdollisesti vain vähän täyttämään kapeaa rakoa.
Tarkoitat siis, että tapetti korvaa tasoitetta?

Jos minulla olisi talo, jossa kulmat liikkuvat vanhasta tai huonosta rakentamisesta johtuen, en antaisi tapettivuodan mennä kulman ohi. Parempi on olla avoin sauma kulmassa. En usko, että on olemassa tapetteja, jotka ovat niin vahvoja, että ne korvaavat tasoitteen ja paperinauhan.

Nissens
nino nino sanoi:
Kaikki maalarit, joiden kanssa olen työskennellyt, sekä "oppipoikana" että myöhemmin omassa (ei maalarina), ovat kironneet puuseppiä, jotka laittavat viistotusta kulmiin.
Nauha tasoitetaanhan nollaan.
Niin, viistotus ei tosiaan täytä mitään tarkoitusta.

Mikael_L
Nissens Nissens sanoi:
Tarkoitat siis, että tapetti korvaa tasoitteen?
Ei, tietenkään ei.
Nissens Nissens sanoi:
Jos minulla olisi talo, joka liikkuu nurkissa, koska se on vanha tai huonosti rakennettu, en varmaan antaisi tapettivuodan mennä ohi nurkan. Parempi, että nurkassa on avoin sauma. En usko, että on olemassa tapetteja, jotka ovat niin vahvoja, että ne korvaavat tasoitteen ja paperinauhan.
Kyllä, juuri sitä tarkoitin. Se on muuten hyvä tapa laittaa tapetteja jopa betonitaloissa, joissa nurkat eivät liiku yhtään. Maalarit tekevät niin aina.

Nissens Nissens sanoi:
Ja, viiste ei todellakaan ole tarpeellinen.
Viisteellä saadaan aikaan se, että kuluu enemmän tasoitetta. Hyväksi alalle niin tuottajan näkökulmasta kuin tekijällekin. Pitkät kuivumisajat aiheuttavat ongelmia maalarille, sitten asiakas valittaa, että kestää liian kauan, maalari lähtee kotiin aikaisin ja siitä tulee kallista, täällä foorumilla.

Jos kaikki menee pieleen tavalliselle amatöörille, on myös mahdollista leikata paperimassa pois tasoituslastan kärjellä.

Jos olet saanut kunnon raon kulmaan sen vuoksi, ettet huomioinut viistettä molemmissa levyissä, on parempi täyttää rako kipsitäytteellä/kipsimassalla, joka kuivuu nopeasti. Pelastus on myös Casco Onefill, jolla voi pohjustaa kipsiraon, ja se kuivuu nopeasti. Noin sata euroa puolesta litraa. Lisäät muutaman kympin niin saat kuitenkin 10–20 kg kipsipohjaista.
Paras on kuitenkin Onefill korjata virheitä, kun luulet tasoittaneesi valmiiksi. Silloin 250 €/L on hyvin käytetty raha.

TS:n tapauksessa olisin tasoittanut/hiottanut, odottanut muutaman päivän ja yhtäkkiä tapetti olisi ollut paikoillaan.
(Kikka on opettaa puoliso tapetoimaan, ja aina ostaa ylimääräinen rulla tapettia).
😀

• Tykkään
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Se on muuten hyvä tapa laittaa tapettia, jopa betonitaloihin, joissa nurkat eivät liiku lainkaan. Maalarit tekevät varmasti aina niin.
Se on varmaan ajansäästöä varten siinä tapauksessa. En usko, että maalarit onnistuvat asettamaan tapetin täysin tarkasti nurkkaan. Se on vaikeaa, vaikeampaa kuin kääntää muutama mm tapettia reunojen yli. Eihän sitä halua saumaa, vai mitä?

Puutalot liikkuvat. Meidän talossamme se on oven yläpuolella työhuoneeseeni, keittiön ikkunan yläpuolella ja kulma ulkoseinää vasten, jossa se helposti halkeaa tai liikkuu. Mietin, jos leikkaisi hienon suoran(!) viillon tapettiin välttääkseen rumuutta.
Välillä miettii, mikä on järki tehdä "by the book" nauhalla ja tasoitteella...ajoittain.

Mikael_L
blackarrow blackarrow sanoi:
Se on varmaan ajan säästämiseksi siinä tapauksessa. En usko, että maalarit onnistuvat kiinnittämään tapetin täsmälleen reunasta reunaan kulmassa. Se on vaikeaa, vaikeampaa kuin taittaa muutama mm tapettia yläreunan yli. Ei ainakaan halua rakoa, vai mitä?
Juuri niin tarkoitin ja kuvailin sitä.
Annetaan muutama mm, ehkä jopa sentti mennä nurkan ympäri, sitten seuraava vuota jatkuu seuraavalla seinällä nurkasta, jolloin vuodat menevät päällekkäin.

Yleensä leikkaan tapetin niin, että se menee noin 5 cm ohi kulmasta, ja sitten kun olen silittänyt ja painanut vuodan kunnolla nurkkaan, leikkaan sen tapettiveitsellä, jota tukee viereinen seinä, joten yleensä jää noin 5-7 mm, joka on mennyt kulman ympäri. Ja nämä mm muodostavat sitten päällekkäisyyden.

Tämä kuva havainnollistaa, mitä tarkoitan, vaikka siinä sattuu olemaan sekä toisenlainen veitsi että leikkaaminen toiseen tarkoitukseen:
Käsi leikkaa tapettia punaisella tapettiveitsellä; tapetti kääntyy nurkan ympäri. Näkyy tapetti ja musta lista.

Käytän tällaista tapettiveistä.
Keltainen tapetointiveitsi muovikahvalla ja vaihdettavilla terillä, esiteltynä seinien tapetointiin käytettävänä työkaluna.

Mikael_L Mikael_L sanoi:
Ja, sitä tarkoitin ja kuvailinkin.
Annetaan muutama milli, ehkä jopa sentti kiertää kulman ympäri, sitten seuraava vuota jatkuu seuraavalla seinällä kulmasta alkaen, jolloin vuodat menevät päällekkäin.
👍
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Tapanani on katkaista tapetti niin, että se ylittää kulman noin 5 cm, ja sen jälkeen kun olen silittänyt ja työntänyt vuodan kunnolla kulmaan, leikkaan sen tapettiveitsellä, joka saa tukea viereisestä seinästä, niin yleensä jää noin 5-7 mm, jotka kiertyvät kulman ympäri. Ja nämä millimetrit muodostavat sitten päällekkäisyyden.

Tämä kuva kuvaa, mitä tarkoitan, vaikka se sattuukin olemaan sekä toisenlainen veitsi että leikkaus eri tarkoitusta varten
[kuva]

Käytän tällaista tapettiveistä.
[kuva]
Mutta tavallisella tapettiveitsellä (kuva 2) ei taida olla tasaista alapintaa, joten sillä on varmaan vaikea leikata suoraviivaisesti ja siististi?

Mikael_L
blackarrow blackarrow sanoi:
Mutta tavallisella tapettiveitsellä (kuva 2) ei ole tasainen alapuoli, joten eikö sillä ole vaikeaa leikata suoraan ja siististi?
Tarpeeksi suoraan, jotta voi järjestää muutaman mm limityksen kulmissa, se ei ole mikään ongelma.

Ja rehellisesti sanottuna, olen joskus myös leikannut tapettia, joka pitäisi liittyä johonkin muuhun, kuten se kuva, jonka laitoin, tällä tapettiveitsellä, riittävän hyvällä tuloksella. Mutta silloin pitää olla vakaampi käsi ja pitää sama kulma koko ajan.
Mutta minun mielestäni on huomattavasti vaikeampaa laittaa siisti pehmeä sauma kylpyhuoneeseen tai keittiölaattojen viereen, ja ammattilaiset tekevät sen siististi vapaalla kädellä. Itse käytän teippiä jne., jotta se tuntuisi edes hyväksyttävältä.

• Tykkään
blackarrow
  • Laddar…
D daugaard sanoi:
Suurin kysymys on ehkä: Tuleeko kosteusongelmia rakennetussa tilassa?
Tämä on minulle mielenkiintoinen kysymys, sillä olen juuri ostanut ensimmäisen taloni enkä edes tiedä, kumpi pää tikkaita pitäisi olla ylöspäin. Tarvitseeko tällaiseen porata reikiä ja asentaa ilmanvaihtoritilöitä?

Mikael_L
slothy slothy sanoi:
Joo tämä on mielenkiintoinen kysymys minulle uutena talonomistajana, joka ei edes tiedä, kuinka päin tikapuut pitäisi asettaa. Tarvitseeko tätä varten tehdä reikiä ja laittaa tuuletusritilät?
On katsottava pääasiassa kolmea parametriä:
1. Kuinka paljon kosteutta muodostuu tilassa
2. Kuinka diffuusiolle avoin on suljettu tila
3. Mitkä ovat lämpötilat sisällä ja ulkona.

Jos tilassa ei ole kosteuslähdettä (joku hengittää, vesivuoto, kosteus diffuusion kautta viereisistä tiloista), niin se on lähes riskitöntä, mutta on silti hyvä ottaa huomioon, että aina voi muodostua hieman kosteutta.

Jos seinät tai katto/lattia ovat diffuusiolle avoimia kuiville viereisille tiloille, niin pieniä määriä kosteutta pääsee aina pois.

Lämpötilat voivat olla tärkeitä, jos suljetussa tilassa on kylmempää, riski kosteustason nousuun kasvaa ja pahimmassa tapauksessa se voi tiivistyä kosteudeksi.

Kyllä, on paljon mietittävää, jos haluaa tarkastella kaikkia parametreja, mutta helpointa lienee olla käytännön esimerkki, jota voi miettiä ja pohtia.

tommib
Viktor.J Viktor.J sanoi:
Laitan 5kr vetoa, että TS trollaa!
Kehittynyttä trollausta siinä tapauksessa, rakentaa vaatekaappiseinä voidakseen tehdä sen.

Luulen, että TS on aloittelija ja yksinkertaisesti unohti, että levyt ovat viistot, eikä tee sillä tavalla, jos haluaa tehdä sen itselleen helpoksi. TS tuntee varmasti itsensä tyhmäksi ja pidättäytyy vastaamasta sen vuoksi.

Kaikki ovat aloittelijoita aluksi, ei siinä ole mitään outoa. Kun virheet eivät ole vaarallisia, sillä ei ole niin suurta merkitystä, voi tehdä uudestaan ja tehdä oikein, ja näin oppii. Olen tehnyt paljon virheitä, ja juuri siten olen oppinut eniten.

• Tykkään
  • Rakastan
Hep ja 2 muuta
  • Laddar…
slothy slothy sanoi:
Täytyykö tehdä reikiä ja asentaa ilmanvaihtoritilöitä tällaista varten?
Se riippuu vähän.
Walk-in-vaatekaapissa pitäisi olla poistoilma-aukko. Riittää, että oveen ja kynnyksen väliin jää vähän vuotoilmaa. Ovi sahataan alaosasta 1-2 cm lyhyemmäksi, tai karmissa on jyrsintä yläosassa. Meidän walk-in-vaatekaapissamme on jyrsintä yläosassa karmissa.

Vaatekaappi, joka on rakennettu ulkoseinää vasten huonosti eristetyssä talossa, esimerkiksi kissavintillä, voi aiheuttaa vaatteisiin huonoa hajua huonosti eristetyssä talossa.

Normaalisti riittää rako "Ikea ovi" ja vaatekaapin välillä. Ovea voi säätää vähän enemmän ulospäin, jos haluaa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.