39 977 lukukertaa ·
100 vastausta
40k lukukertaa
100 vastausta
Miltä hyväksi rakennettu ulkoseinä näyttää?
Jos rakentaisin talon tänään, rakentaisin kantavan rungon 120 tai 145 mm regelaarsia käyttäen (ottaen huomioon, että meillä on taipumus ylimitoittaa kaikkea nykyään. http://www.byggahus.se/forum/byggma...e-dagens-hus-kraftigt-overdimensionerade.html )
Sitten olisin rakentanut "sisäisen ulkoseinän" ja niiden kahden väliin eristäisin katkeamattomalla kylmäsillalla. Ulkopuolen olisin verhoillut julkisivulevyllä tai solumuovilla.
Tyyppi:
Paneli+Rima
50 mm julkisivulevy
Ulkokipsi - rakenteen vakauttamiseksi
120 mm pystysuorat regelaarsit + 120 mm MU
Eristyskerros 45 mm MU
"sisäseinä" pystyssä 95 mm + 95 mm MU
Muovi
45 mm vaakasuora + 45 MU (asennuskerros)
OSB+kipsi
Sitten olisin rakentanut "sisäisen ulkoseinän" ja niiden kahden väliin eristäisin katkeamattomalla kylmäsillalla. Ulkopuolen olisin verhoillut julkisivulevyllä tai solumuovilla.
Tyyppi:
Paneli+Rima
50 mm julkisivulevy
Ulkokipsi - rakenteen vakauttamiseksi
120 mm pystysuorat regelaarsit + 120 mm MU
Eristyskerros 45 mm MU
Muovi
45 mm vaakasuora + 45 MU (asennuskerros)
OSB+kipsi
Tai sitten käytät molempia, sekä 15° + masoniittia.Suhagg sanoi:
Minulla on 45x45 makava asennuspuu, joten olen laittanut 25x50 naulariman juuri tälle asennuspuulle, koska silloin saan paremman ja tukevamman naulariman takana olevan tuen kanssa. Mutta näköjään olet ajatellut 28x70 naularimaksi, joten siitä tulee hyvä tuki suoraan. Mutta minun tapauksessani masoniittinauhat olisivat siis aiheuttaneet pienen haitan.
Sellaisia ajatuksia minäkin olen pohtinut. Minulla ei ole tarkkaa suunnitelmaa, kuinka toteuttaisin tämän, mutta jotain vastaavaa kuin kuvailemasi.jeppeknaster sanoi:Jos olisin rakentanut talon tänään, olisin rakentanut kantavan rungon 120 tai 145 mm koolauksilla (ottaen huomioon, että meillä on taipumusta ylimitoittaa kaikki tänä päivänä. [linkki] )
Sen olisin tehnyt "sisäisen ulkoseinän", ja niiden väliin olisin eristänyt katkaisemattomalla kylmäsillalla. Ulkopuolen olisin verhonnut julkisivulevyllä tai solumuovilla.
Tyyliin:
Paneeli+Rima
50 mm julkisivulevy
Ulkokipsi - vahvistaa rakennetta
120 mm pystykoolaukset + 120 mm MU
Eristyskerros 45 mm MU
Muovi
45mm vaakasuoraa + 45 MU (asennuskerros)
OSB+kipsi
Mutta melkein uskon, että olisin rakentanut kantavan rungon sisäpuolelle ja ulkopuolelle vain pienemmän julkisivua kantavan rungon, ehkä vain 45x70. Kattotuolit ja palkit pitävät siitä, että jännevälit pienenevät. Se parantaa myös kuormituksen symmetriaa laattojen pohjissa.
Rakensin seinäni kantavalla osalla ulkopuolella. On varmasti parempi lujuuden kannalta asettaa se sisäpuolelle, mutta minulle etuja oli enemmän siltä osin, että sain talon nopeasti säänkestäväksi, jotta voisin eristää rauhassa katon alla.
Minulla oli muovi sisäseinän sisäpuolella. Se tarjosi erittäin hyvän asennustilan, mutta rakentaminen oli hankalaa.
Minulla oli muovi sisäseinän sisäpuolella. Se tarjosi erittäin hyvän asennustilan, mutta rakentaminen oli hankalaa.
On osa 170 makuulla, joten ehkä jonkinlainen rakenne, jotta voin käyttää sen, voisi olla järkevää.
Paneeli
28-70 Rimoitus. (antaa myös vakautta)
50 mm julkisivulevy
Tuulensuoja
170 mm pystyssä olevat runkotolpat + 170 mm MU
"sisäseinä" pystyssä 45 mm + 45 mm MU
Muovi
45mm makuulla + 45 MU (asennuskerros)
OSB+kipsi
Mitä mieltä olette tästä?
Hinta/työ/eristysarvo
Vedetäänkö rimoitus julkisivulevyn läpi ruuveilla 170-rungon sisään? 100mm pitkä?
Tykkään klassisista ja koetelluista rakenteista, mutta uusi julkisivulevy voi saada olla mukana, jos se on hintansa arvoinen ja hyvä.
Huomasin, että A-husilla on melko samanlainen versio.

Paneeli
28-70 Rimoitus. (antaa myös vakautta)
50 mm julkisivulevy
Tuulensuoja
170 mm pystyssä olevat runkotolpat + 170 mm MU
"sisäseinä" pystyssä 45 mm + 45 mm MU
Muovi
45mm makuulla + 45 MU (asennuskerros)
OSB+kipsi
Mitä mieltä olette tästä?
Hinta/työ/eristysarvo
Vedetäänkö rimoitus julkisivulevyn läpi ruuveilla 170-rungon sisään? 100mm pitkä?
Tykkään klassisista ja koetelluista rakenteista, mutta uusi julkisivulevy voi saada olla mukana, jos se on hintansa arvoinen ja hyvä.
Huomasin, että A-husilla on melko samanlainen versio.

En näe pystykuvassa 45-reglereitä, mutta seisovia kyllä.
Juuri niin. Heidän virheensä varmaankin.jeppeknaster sanoi:
Kuinka lasketaan seinän paksuus ja eristeen paksuus? En aio käyttää tätä talovalmistajaa, mutta olen vain utelias.
He kirjoittavat näin.
Minä saan sen 50+170+45=265mm eristykseksi.
Paneeli 22mm
28-70 Naulalista (antaa myös vakautta)
50 mm julkisivulevy
Tuulensuoja
170 mm pystykehikot + 170 mm MU
"sisäseinä" pysty 45 mm + 45 mm MU
Muovi
45mm vaakasuuntainen + 45 MU (asennuskerros)
OSB 11mm + kipsi 12mm
"Minun" rakenne on 310mm eristystä ja yhteensä 360mm seinän paksuus vai kuinka se lasketaan?
Tällä seinärakenteella pitääkö 170 olla tasan perustuslaatan kanssa ja julkisivulevy on ikään kuin sen ulkopuolella?
Todennäköisesti kyllä, halutaanhan myös julkisivulevy sylen päälle.
Kent
Kent
Se riippuu siitä, millainen laatta sinulla on. Jos sinulla on esimerkiksi 100 mm solumuovia uloimpana, sinun täytyy siirtää Syllen vähintään 45 mm sisäänpäin saadaksesi painon betonille eikä vain solumuoville.Suhagg sanoi:
paneli-levy12mm (puristaa kankaan ja antaa ilmarakon) -diffuusioavoin tuulenkestävä kangas-45x45lankku vaakasuorassa isolla-45x145lankku isolla (tai 170, 195mm jos haluaa enemmän) -muovi-45x45lankku isolla, sähkö, vesi, -kipsi (tai vaneri, OSB ja kipsi)
Jos on fasadskiva, runkoa ehkä kannattaisi vetää 50mm sisäänpäin, sitten asentaa fasadskivorna aina betoniin asti (ehkä jättää muutama mm, jotta estetään veden imeytyminen). Sitten ehkä voisi asettaa alimpana olevan spikläkten siten, että se peittää raon levyn ja eristeen välillä.Matti_75 sanoi:
Ihan vain villejä ideoita.
Riittää, että laittaa plasternas betonia vasten tai vielä mieluummin syllisolering.Mikael_L sanoi:
Näin aiemmin vedestä vedettävänä ulkoseinän läpi.
Jos haluaa noudattaa turvallisen veden asennuksia, ei saa eristää tilaa, jossa putket kulkevat, ts. asennusseinää.
Mutta nykyisillä paksuilla seinillä en usko, että jäätymisriski on olemassa, joten ei ole luultavasti vaaraa, jos on 170 mm mineraalivillaa ja sitten 45 mm eristetty asennusseinä vesiputkilla.
Jos haluaa noudattaa turvallisen veden asennuksia, ei saa eristää tilaa, jossa putket kulkevat, ts. asennusseinää.
Mutta nykyisillä paksuilla seinillä en usko, että jäätymisriski on olemassa, joten ei ole luultavasti vaaraa, jos on 170 mm mineraalivillaa ja sitten 45 mm eristetty asennusseinä vesiputkilla.
Aion tehdä samalla tavalla kuin autotallissa.Matti_75 sanoi:
Siitä tulee ankkurikannatin.
Noin 60 mm betonia L-muodossa. Kai se tarkoittaa, että voin laittaa 170 levyn aivan kannattimen reunalle ja antaa loput rakentua levyn ulkopuolelle? Vai onko outoa, jos niin paljon on levyn ulkopuolella, että ehkä kannattaa siirtää vähän sisäänpäin.