Varmista, että ulkopaneelin takana on ilmarako, ilman sitä tulee ongelmia eli julkisivu lahoaa hitaasti.

/Kent

Mikael_L
Suhagg sanoi:
Onko etuna pitää 45 tukipuu ulkopuolella siinä, että se vähentää mahdollisuutta vetää kylmää rungon kautta? Kuvittelen täysin ilman faktaa, että jos ulkopuolella on 170, kylmä menee rungon läpi pidemmälle. Kosteuden pääsyn riski syvemmälle rakenteeseen on myös otettava huomioon.
No, en tiedä, kuinka paljon paremmin ristikkotukipuu toimii. Olen ehkä vähän sitä mieltä, että seinän kokonaisenergiankulutus ei vaikutu niin paljon itsessään ristikkotukipuusta, vaan siitä, kuinka paljon puuta ja kuinka paljon eristettä on. Eli kevyet puut Masonite-palkeilla antavat paremman energiatehokkuuden, koska puuta on vähemmän seinässä.

Mutta näin minä ajattelin. 195 + 45 antaa paksumman ja paremmin eristetyn seinän kuin 220 mm. Mutta ennen kaikkea, minulla on pystysuora paneeli, joten laitan 25x50 naulalistat vaakasuoraan 45x45, mikä antaa hyvän jäykkyyden naulalistalle ja paneelille, kun on massiivipuuta naulalistojen takana. Muuten uskon, että on parempi käyttää 28x70 naulalistana. Julkisivupaneelin ei tarvitse olla erityisen jäykkä vetääkseen ulos naulat, jotka ovat kiinni vain 25x50 listassa huonolaatuisessa puutavarassa (kuten kantavissa listoissa usein on).

Kun vedät vesi- ja sähköjohdot viimeiseen 45 tilaan, eristätkö sitten viimeksi? Tarkoitan, että vedät kaiken ja viimeinen asia, jonka teet, on eristää ja sitten asentaa OSB-kipsilevy.
Kyllä ja kyllä.

Valitsetko pois tuulensuojan tai ulkogipsin ja käytätkö solumuovia tässä ulommaisessa kerroksessa? Etsin hieman, mutta en löytänyt hyviä esimerkkejä tästä rakenteesta.
Solumuovi on tuulenpitävä ja diffuusion avoin. Joten kun vain saumojen tuulenpitävyyden saa taattua (mikä voi olla haastavaa), voi luopua muista tuulensuojista, eli ei ole tarvetta tuulipaperille/tuulenkalvolle/ulkogipsille/asfalttilevylle.

Mikael_L
snickarboden sanoi:
Varmista, että ulkoverhouksen taakse jää ilmarako, ilman sitä tulee ongelmia eli julkisivu alkaa hitaasti lahota.

/Kent
Tai keittomaali, jonka olen valinnut. :cool:
Mutta minulla on silti ilmarako, vain 25 mm, eikä ylimääräistä ilmaväliä (masoniteremsa) kuten johan g ehdotti.

Mikael_L
Gabbe1 sanoi:
Aion rakentaa 70+170+70mm ristikkäin ulkoseiniini.
Se olisi ollut todella mukavaa, varsinkin kun 70mm kivivilla levyt ovat niin paljon vakaampia ja helpompia työstää kuin nuo löysät 45:set. :cool:

Mutta miten liität 70mm-puut pystysuoriin ruoteisiin?
4"-naulat eivät riitä...

Voidaan porata pala lippaan isommalla poralla kuin kanta ja sitten ruuvata. Tai skråspika. Tein sen, mikä sopi parhaiten kussakin tilanteessa.

Olen rakentanut 70+170+45 ristiin omiin. 45-kerros on asennuskerros diffspärr mot 170-kerroksen. 70-koolaukset kiinnitetään pystysuoriin 170-koolauksiin 160 mm ruuveilla. Vinkki: esiporaa!

Mikael_L sanoi:
Olisi ollut erittäin mukavaa, erityisesti kun 70 mm mineraalivillalevyt ovat niin äärettömän paljon tukevampia ja vankempia työskennellä kuin ne lepattavat 45-milliset. :cool:

Mutta miten yhdistät 70 mm puutavaran pystysuoraan rankakehikkoon?
4"-naula ei riitä ...
Viimeksi rakentaessani ruuvasin ne 5x110, ja se toimi erinomaisesti, tällä kertaa minulla on kuitenkin suurempi erä 6x120 ruuveja.

Gabbe1 sanoi:
Aion rakentaa 70+170+70mm ristikkäin uloimmissa seinissäni.
Olisin käyttänyt täysin kattavaa eristystä ulkopuolella (ei länsirannikkojulkisivu mutta kyllä solumuovi) jos ei olisi ollut tarpeellista saada ulkopuoliset vaakasuorat rungot seinien pystyttämiseen yksinkertaisella tavalla.
Ehkä tyhmä kysymys, mutta olen miettinyt, miten parhaiten kiinnittää solumuovi runkoon ja miten sitten kiinnittää koolaus solumuoviin. Naulataanko koolaus suoraan runkoon solumuovin läpi? Se tuntuu hieman epävakaalta vipuvarttoperiaatteen vuoksi, mutta solumuovi voi olla niin tukevaa, että sillä ei ole väliä? Olen yrittänyt katsoa, miten foam-järjestelmät puupaneelilla on rakennettu, mutta en näe sellaisia yksityiskohtia heidän piirustuksissaan.

Haluan ensin selventää, että en aio käyttää solumuovia ulkopinnassa tulevassa rakennuksessani, tämä ei tule kysymykseen minun tapauksessani ulkopuolisten vaakarimojen tarpeen vuoksi.

Muuten se toimii erinomaisesti "puristaa" 70mm S80 uritettua solumuovia spikläktin ja koolausten väliin, tein samalla tavalla aiemmassa rakennusprojektissa, silloin käytin 22x95 raakalauta läktinä ja 6x160mm ruuveja.

Mikael_L sanoi:
panel
28x70 naulalista
ulkokipsi
vaakasuora 45 + 45 mm MU
pystysuora 195 + 195 mm MU
ÅB-muovi
vaakasuora 45 + 45 MU + sähköputket ja mahdollisesti vesiputket.
OSB
kipsi.
Jos teen näin, tarvitsenko jonkinlaisen tuuletuksen, jotta kondenssivesi, joka valuu ulkokipsin päällä, pääsee ohittamaan naulalistan? Vai onko se tarpeetonta?
Tämä rakenne tuntuu koetellulta ja edulliselta. Käyttää 70-170-70 tuntui monimutkaisemmalta ja ehkä kalliimmalta kaiken ruuvaamisen kanssa.

Olisiko
tuulensuoja-70-170-70
halvempaa ja parempaa kuin
ulkokipsi-45-195-45
?

Suhagg sanoi:
Jos ajan näin, tarvitsetko jotain, joka tuulettaa niin, että jos kondenssia valuu ulkogipson päälle, se ohittaa spikläktin? Vai onko se tarpeetonta.
Tämä rakenne tuntuu koetellulta ja edulliselta. Ajatus 70-170-70 tuntui monimutkaisemmalta ja ehkä kalliimmalta kaikkine ruuvauksineen.

Olisiko
vindväv-70-170-70
halvempaa ja parempaa kuin
utegips-45-195-45
?
Kuten sanoin; masonitremsa ;)

Mikael_L
Jätin masonit-remsan huomiotta, mutta toisaalta sahasin spikläktenin halkosahalla niin, että sain 15° kallistetun yläosan, joka ohjaa veden ulospäin joka läktissä. Sitten minulla on slamfärg, joka päästää kosteuden ulos nopeasti ja tehokkaasti (sekä päästää kosteuden sisään tehokkaasti esim. saderintama :x).

Totta kai Mikael on miettinyt sitä, fiksu mutta eikö masonitremsa ole nopeampi ja yksinkertaisempi?

Ang

Olisiko
vindväv-70-170-70
halvempi ja parempi kuin
utegips-45-195-45
mitä luulette?

Mikael_L
Suhagg sanoi:
Totta kai Mikael on ajatellut sitä, fiksu mutta eikö masoniittikaistale ole nopeampi ja helpompi?
Vinkki, jonka olen poiminut rakennustalolta. :)
Molemmat ovat melko nopeita, tunnin halkaisusahalla ja olet leikannut vinoksi 1000 metriä naularimaa, melkein ainakin.
Ainakin, jos joku ottaa vastaan sahan takana.

Monissa taloissa ei ole kumpaakaan, eikä julkisivu silti putoa.

Mikael_L sanoi:
Vinkkejä, joita olen poiminut byggahusista. :) Molemmat menevät melko nopeasti, tunnissa halkosahalla voi sahata viistoon 1000 metriä spikläktia, melkein ainakin. Ainakin, jos sinulla on joku, joka ottaa vastaan sahan takana.

Monessa talossa ei ole kumpaakaan ja julkisivu ei silti romahda.
Asetatko koko läktin 15 asteen kulmaan? Tuntuu järkevämmältä ja tukevammalta kuin koko ajan asetella masonit, jos aikoo tehdä jotain.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.