Aion rakentaa funkistalon, jossa on loiva kattokaltevuus. Onko mahdollista valita huopakaton, jotta kustannukset pysyvät alhaisina?

Onko huopa hyvä materiaali?
Kuinka kauan se kestää?
Onko huovassa ongelmia?
Onko vaikea korjata, jos siihen tulee reikä?

Kiitos!

Nyt toivon, että asiantuntevammat ihmiset vastaavat kysymykseen myöhemmin, mutta voin aloittaa, kun olen joka tapauksessa puhunut jonkun kanssa, joka sanoi olevansa asiantuntija tästä, koska minulla on samanlainen projekti käynnissä ja siellä papptak oli mitä sain.

Jos kattokulma on hyvin matala, papp on ei vain hyvä materiaali vaan paras (riippuen tietenkin minkälaista pappia).
Sen pitäisi kertoman mukaan johtua siitä, että tiilet ovat liian raskaita matalakulmaisille katoille ja pelti liikkuu liikaa ison kuormituksen alla, mitä se saa matalakulmaisilla katoilla talvella. Kun pelti liikkuu, reiät laajentuvat ja vesi pääsee sisään.

Kunnollinen papptak kestää noin 30 vuotta.

Ongelmia voi syntyä, jos lumityöt aiheuttavat reikiä, ja tiedon mukaan on vaikeaa asentaa itse, jos on putkiläpivientejä, koska on vaikeaa saada tiivistä, mutta kattourakoitsijan pitäisi pystyä korjaamaan se.

En uskalla sanoa enempää.

Pienen kaltevuuden omaavan katon päällystäminen huovalla on kuin pyytäisi ongelmia, kestävyys sanoisin olevan 15 vuotta ja aurinko on suurin syy, joka aiheuttaa halkeamia huovassa.

Jos kulma on riittävän matala, kartonki on ainoa vaihtoehto, eikö niin?

Kaksinkertainen saumakatto on varmasti paras, ja se kestää koko eliniän ja on myös tyylikäs, vaikka se maksaa enemmän.

Skumpen sanoi:
Tuplapontattu saumakatto pellistä on kai parasta ja se kestää elämäsi ajan ja on myös siisti vaikka se maksaa enemmän.
Kuten sanottu, minulla on vain yhden kattotyypin sana, mutta henkilö, jonka kanssa puhuin, väitti, että peltikatto liian loivalla katolla (alle 11 astetta, luulen että hän sanoi) ei toimi, koska pelti liikkuu ja laajentaa reiät, joissa ruuvit ovat. Onko hän siis väärässä?

Jos matalalla kaltevalla pinnalla on lumikinos, voi muodostua pieni järvi vedellä. Siitä syntyy vedenpaine saumalle, minkä ei kestä edes kaksikertainen saumaus pelti. Saati sitten kattopahvi. Länsförsäkringar vaati kokonaan hitsatun (ruostumattoman) pellin katolle, jonka kaltevuus on alle 4°. Näin piti tehdä parvekkeideni katoilla. Erittäin kallista, mutta kuten sanottu, vaatimus.

Hene-katon päällekkäintaitetussa saumauksessa ei käytetä ruuveja tai nauloja.

Syy, miksi tiiliä ei voi asentaa katoille, joiden kaltevuus on alle 14 astetta, on yksinkertaisesti se, että vesi ei valu kunnolla pois. Osa vedestä valuu tiilen alareunan ympäri ja tiilen alle. Sillä ei ole mitään tekemistä painon kanssa.

Skumpen sanoi:
Hene i dubbelfalsad bandtäckning andvänds inga skruvar eller spik
Luulen, että TS voi jättää minun vastaukseni tässä ketjussa huomiotta. Ei yksikään numero ole tähän mennessä oikein. Mutta olen oppinut pari asiaa ja siitä kiitän.

Peltiseppien minulle sanoma asia kattopellistä, jossa on pieni kallistus, on se, että vesi voi vuotaa saumaan, ja siksi olen aina asettanut kokonaisia levyjä niin, ettei synny yhtään saumaa poikittain. Olen asentanut tp20:t sekä asuinrakennukseen, autotalliin että terassille, pieni kallistus alkuperäisellä huopakatolla. Helppo asentaa, ei paina paljoa. Tähän mennessä ei ole ollut vuotoja, mutta autotallini ja terassini oli vain raakapontin ja alushuovan peitossa viikon ajan kovissa sateissa vuotamatta mistään kohtaa, joten oletan, että se on varmasti tiivis myös pellin kanssa :)

Pappi tai kangas ovat ainoat, joita voi laittaa katolle, jonka kaltevuus on alle 3 astetta, ja pappikatto kestää vähintään 40 vuotta, jos se on oikein asennettu.

Jan-Å sanoi:
Tähän mennessä ei ole ollut vuotoja, mutta minulla oli niin autotalli kuin ulkoterassi peitettynä pelkällä raakapontilla + aluskatepaperilla viikon ajan hysterisissä sateissa ilman, että minnekään olisi vuotanut mitään, joten sitten sen pitäisi kai olla tiivis pellillä, luulisin :)
Niin kauan kuin sataa vain melko suoraan ylhäältä päin, vesi yleensä valuu pois. Ongelmat alkavat, kun tuulee niin paljon, että sade ajelee sivuttain, tai kun katolla on suuria sulavan lumen kertymiä.

C_N sanoi:
Aion rakentaa funkis-taloa, jonka katolla on matala kaltevuus. Onko mahdollista valita huopakatto, jotta kustannukset pysyisivät alhaisina?

Onko huopa hyvä materiaali?
Kuinka kauan se kestää?
Onko huovalla jotain ongelmia?
Onko vaikeaa korjata, jos siihen tulee reikä?

Kiitos!
Huopa on nykyään erittäin hyvä materiaali ja usein ainoa materiaali, jos aikoo asentaa katon itse.
Se kestää vähintään 30 vuotta, mutta uudet huopamateriaalit kestävät vielä pidempään.
Ongelma on sama kuin muissa materiaaleissa: on oltava erityisen huolellinen matalissa kaltevuuksissa.
Uskomattoman helppo korjata, jos siihen tulisi reikä.

Olen itse asentanut huopaa asuintaloon, talousrakennukseen ja kesämökkiin. Kaikissa matalat kaltevuudet, 5-14 astetta.
Ensimmäinen katto, jonka asensimme, oli vanhalla menetelmällä - kuumaa "tärpättiä" katolle. Hankalaa ja aikaa vievää.
Toinen katto oli pro-huovalla ja kaasupolttimella. Erittäin kätevä ja taatusti tiivis.
Viimeisin oli esiliimattu huopa. Uskomattoman kätevä ja helppo. Huolellisuus saumoissa on kuitenkin erityisen tärkeää.

Ensimmäinen "tärpättikatto" on pian aika uusia ja se on ollut 25 vuotta.

Jos asentaisin katon tänään 5–10 asteen katolle, valitsisin kaksinkertaisen saumauksen lisäpidemmälle käyttöiälle. Kuitenkin, se on hyvin kallista, koska on palkattava kattourakoitsija. Tosin on myytävänä saumakattomateriaaleja, joita voi itse asentaa 8 asteesta ylöspäin, mutta jos katolla on läpivientejä, välttäisin tätä.
Jos tekisin työn itse, asentaisin itsekiinnittyvän huovan korkeimmasta laadusta. Tai jos jokin kattourakoitsija voisi tarjota ammattihuopaa kaasulämmitystä varten, valitsisin ensisijaisesti tämän vaihtoehdon.

andersmc sanoi:
Niin kauan kuin sade tulee melko suoraan ylhäältä, vesi yleensä valuu pois. Ongelmat alkavat, kun tuulee niin paljon, että sade kulkee sivuttain, tai kun katolla on suuria määriä sulavaa lunta.
Mutta kuinka usein niin tapahtuu? Pellin alla on huopa, joka huolehtii mahdollisista vedensattumista niillä harvoilla kerroilla, kun sellaisia esiintyy. Mutta on totta, että sauma on ongelma peltikatoissa, erityisesti kovalla tuulella.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.