Hei, tämä on toinen postaukseni meidän ihanista rapatuista kellariseinistä. Ilmeisesti maalattu jollain muovimaalilla joskus aikanaan ja myöhemmin salaojitettu. Rappaus irtoaa melkein kaikkialla (joissakin paikoissa myös katossa).

Siis, mitä ihmettä minun pitäisi tehdä tälle? Kattoa ajattelin laskea ja laittaa kipsiä, se osa ei tunnu kovin monimutkaiselta. Mutta mitä ihmettä minun pitäisi tehdä seinille? Uudelleen rappaus olisi hienon näköistä mutta hurjan työlästä. Voinko tehdä sen jollain muulla tavalla? Alaslasku ja uudet sisäseinät olisivat toki helpoin ratkaisu mutta ehdottomasti ei paras vaihtoehto, kun ottaa huomioon että kyseessä on kellari. Lattian varmaan maalaan, epäilisin....
 
  • Vihreäksi maalattu rapattu kellarin seinä, jossa maali lohkeilee. Kuvassa näkyy myös ovi kellarihuoneeseen. Seinän pinta on epätasainen.
  • Vihreä, rapistunut kellarin seinä, josta rappaus irtoaa useista kohdista.
  • Kellariseinä, jossa on lohkeilevaa rappausta ja jäänteitä vihreästä maalista, vieressä puukehiä. Lattialla on epäyhtenäinen maalipinta.
  • Kellarissa rapistuva katto, jossa on kuoriutuvaa maalia, sekä tummanvihreät seinät ja pieni ikkuna. Tämä kuvaa sisustuksen haasteita.
Voit varmaan hioa maalin pois. Jos rappaus on liian huono sen alla, niin sinun pitää varmaankin rapata uudelleen joka tapauksessa.
 
Varoitus! :)
Katto voi olla hankalampi kiinnittää kipsilevyjä, jos sinulla on rappaus ruokomaton tai muun pehmeän rappausalustan päällä. Pehmeä ja vaikea ruuvata/naulata, se tekee tilasta epämukavan matalan.
Poista kaikki löysä, tasoita pienet kolot kalkkilaastilla ja maalaa on minun vinkkini.

Lattiaa et ole kosteuseristänyt alapuolelta soralla, leca, muovilla tai vastaavalla? Silloin ei ole kestävä ratkaisu maalata betonia. Maan kosteus nostaa maalin ennemmin tai myöhemmin. Vanhassa talossa on aina vähäistä kosteuden siirtymistä betonin läpi, joka näkyy vasta, kun peität lattian tiiviillä materiaalilla. Lattiasi on säilynyt hyvin, koska se ei ollut maalattu. Laita laattalattia leveillä saumoilla, jotka kestävät ikuisesti ...on minun vinkkini.

Seinät: poista kaikki, mikä on löysää ja hiekkamaista ja rappaa uudelleen kalkkilaastilla (1 osa kalkkia + 3 osaa hiekkaa + vettä), 1-2 kuukauden kuluttua, kun rappaus on kovettunut/karbonatisoitunut, voit maalata silikaattimaalilla, joka päästää kosteuden läpi. Voit ensin testata, tarttuuko silikaattimaali alkuperäiseen maaliin - jotkut silikaattimaalit on sekoitettu muovikomponenteilla ja voivat tarttua joihinkin muihin seinämaaleihin. Kannattaa kokeilla, sillä se säästää sinulta paljon pölyistä työtä. Jos maali tarttuu, sinun ei tarvitse poistaa vanhaa maalia alueista, joihin maali tarttuu hyvin :). Kosteuden siirtyminen tapahtuu kuitenkin vain lähellä lattiaa ja vahingoittaa seinää, mutta silloin olet levittänyt uutta rappausta ja maalannut huokoisella maalilla herkille alueille, ja sen pitäisi kestää yhtä kauan kuin talo :). Muutoin ei ole muuta ratkaisua kuin poistaa vanha maali, rappaus ja maalaus.

Nämä eivät ole puuseiniä, joten sinun on käytettävä muita menetelmiä kuin runkorakenteet ja kipsilevyt! Saatat saada ehdotuksia kiinnittää kipsilevyjä hirvityksen päälle, mutta se on vain hätäratkaisu, joka kestää muutaman vuoden, ja sitten kipsi turpoaa lattian rajasta ja paperi homehtuu sisäpuolella. Kuinka monta vuotta se kestää, en tiedä, mutta vaurioita havaitaan yleensä vasta, kun talo on myytävänä, ja ostaja etsii virheitä kosteusmittarilla kädessään.
Olen nyt kertonut, mikä on kestävin vaihtoehto noin 40-luvun? kellarissasi, mutta valinta on sinun :)
gaia
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
gaia sanoi:
Varoitus! :)
Katto voi olla hankalampi ripustaa kipsilevyjä, jos sinulla on rappaus ruokokuitumatolla tai vastaavalla pehmeällä rappausalustalla. Pehmeä ja vaikea ruuvata/naulata siihen, siitä tulee epämukavan matala kattoon.
Kaavi pois irtonainen osa, tasoita pienet reiät kalkkilaastilla ja maalaa, se on minun vinkkini.

Lattia: et ole kai kosteus- eristänyt alapuolelta soralla, lekasoralla, muovilla tai vastaavalla? Siinä tapauksessa betonin maalaaminen ei ole kestävä ratkaisu. Maan kosteus nostaa maalin irti ennemmin tai myöhemmin. Vanhoissa taloissa on aina minimaaliset kosteusvaihtelut betonissa, jotka ilmenevät vasta, kun peität lattian tiiviillä materiaalilla. Lattiasi on pärjännyt hyvin, koska se ei ollut maalattu. Laita laattalattia leveillä saumoilla, joka kestää ikuisuuden ... se on minun vinkkini.

Seinät: poista kaikki, mikä on löysä ja hiekkainen, ja tee rappaus kalkkilaastilla (1 osa kalkkia + 3 osaa hiekkaa + vettä), 1-2 kuukauden kuluttua, kun rappaus on kovettunut/kivennäistynyt, voit maalata silikaattimaalilla, joka päästää kosteuden läpi.
Voit testata ensin, tarttuuko silikaattimaali alkuperäiseen maaliin - jotkut silikaattimaalit on sekoitettu muovikomponentteihin ja ne tarttuvat muihin seinämaaleihin. Kannattaa kokeilla, sillä se säästää sinulta paljon pölyistä työtä. Jos maali tarttuu, sinun ei tarvitse poistaa vanhaa maalia niistä alueista, joissa maali istuu hyvin :). Vain lähellä lattiaa tapahtuu kosteusvaihtelua ja se vahingoittaa seinää, mutta sitten olet laittanut uuden rappauksen ja maalannut tiiviillä maalilla herkille alueille ja sen pitäisi kestää yhtä kauan kuin talo :). Muuten ei ole muuta ratkaisua kuin poistaa vanha maali, rapata ja maalata.

Kyseessä ei ole puuseinä, joten sinun on käytettävä muita menetelmiä kuin rankarakenne ja kipsilevyjä! Saatat ehkä saada ehdotuksia liimata kipsilevyjä ongelman päälle, mutta se on vain hätävara, joka kestää muutaman vuoden ja sitten kipsi alkaa pullistua lattian reunalta ja paperi homehtuu sisäpuolella. En tiedä kuinka monta vuotta se kestää, mutta yleensä vauriot havaitaan vasta, kun talo myydään ja ostaja etsii virheitä kosteusmittari kädessä.
Olen nyt sanonut, mikä on kestävin ratkaisu sinun noin 40-luvun? kellarissa, mutta valinta on sinun :)
gaia
Hei, kiitos yksityiskohtaisesta viestistäsi.

Katto on valettu holvi, joten siinä pitäisi olla hyvät mahdollisuudet kiinnikkeille tai vastaavalle. Jos lisäksi asennan 45 mm palkin alas, niin katto ei madallu liikaa. Mutta samalla 45+13 millimetriä on melko paljon. Katto vaikuttaa kuitenkin ratkaistavalta tavalla tai toisella.

Lattian kohdalla päätös taitaa kallistua laattalattiaan, mutta kysymys kuuluu: tarvitseeko minun tehdä lattialle jotain ennen? poistaa vanha maali, jotta kosteus voi nousta ylös laattasaumojen kautta?

Seinät... voi hyvänen aika. En ole koskaan ennen rappanut, joten siitä tulee varmastikin haaste. Pidän itseäni melko pätevänä kotipuuhailijana, joten se varmasti onnistuu jotenkin. Mutta miten pitää edetä? Laittaako lastulevy lattialle ja alkaa heittää rappausta ylös? vai levittääkö sen ja sitten käyttää laastilastaa ja kalkkiharjaa rakenteen saamiseksi?
 
Knecke sanoi:
Hei, kiitos perusteellisesta viestistäsi.

Seinät siis... voi hyvänen aika. En ole koskaan aiemmin rapannut, joten siitä tulee varmasti haastavaa. Näen itseni melko näppäränä kotinikkarina, joten se varmasti onnistuu. Mutta miten se tehdään? Pitäisikö laittaa masonit-levy lattialle ja sitten alkaa heittää rappausta ylös? Vai levitetäänkö se ensin ja sitten käytetään rappauslautaa ja kalkkiharjaa rakenteen saamiseksi?
Aloittelijana onnistut rapparin laudan vetämisellä :). Rappasin puolet kellarista yrittämättä edes heittää rappausta, ja siitä tuli silti siisti. Tärkeintä on kostuttaa pinta etukäteen, jotta rappaus ei putoa pois.
Käytin skånskan-staalilevyistä rappauslautaa - sillä saa todella hienon sileän pinnan :). Toimii kuin tavallinen tasoite, joten sen kanssa työskentely ei ole lainkaan mahdotonta. Lue lisää ohjeita "www.dinbyggare" -sivulta. Kalkkirappauksen kanssa työskennellessä ei ole niin kiire, koska se ei kovetu kiveksi puolessa tunnissa, joten sinulla on aikaa muokata pintaa niin kauan kuin olet tyytyväinen.

Jos lattia on jo maalattu, yrittäisin skrabangin avulla poistaa maalia mahdollisimman paljon niistä kohdista, joissa on jo vaurioita, koska juuri siellä esiintyy eniten kosteusvaellusta. Ainakin kannattaa helpottaa betonin hengittämistä niissä altistuimmissa kohdissa.
Olen myös vain amatööri, toivottavasti saat lisää vastauksia ammattilaisilta :)
gaia
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.