Valoin viime vuonna pilarin, ensimmäinen pilari jonka valoin. Vaikeat olosuhteet, koska valoin pilari olemassa olevan talon alle, joten oli vaikea päästä käsiksi. Tarkoituksena oli vahvistaa olemassa olevaa pilariperustusta.
Poistin pahviputken tänään ja huomasin, että se on karkea. Se myös antaa hieman periksi sivusuunnassa (ei vielä kosketa taloa) jos lyön melko kovaa pilariin kädellä.
Mitä tein väärin?
Edellytykset.
Korkeus: noin 120 cm
Raudoitus: 3 kpl 10 mm, kiinnitetty kallioon ankkurimassalla. Yhdistetty sidelankalla.
Betoni: Finja betoni, jota sekoitin kunnes se vaikutti olevan hyvä seos. Käytin 3 litraa vettä 25 kg säkkiin, ohjeiden mukaan. Sekoitettiin laastinsekoittajalla noin viisi minuuttia, muistaakseni ohjeissa lukee 10 minuuttia. Muistaakseni sekoitin yhden säkin kerrallaan/per ämpäri jos sillä on jotain merkitystä.
Pahviputki: Valettu kahdessa erässä, koska oli niin vaikea päästä käsiksi. Ensin noin 90 cm, sitten suoraan sen jälkeen asetin 30 cm pahviputken toisen päälle ja teippasin kiinni.
Potentiaaliset virheet:
1. Onko raudoitus liian kaukana pahviputken reunasta?
2. Liian huonosti täristetty betoni? Ravistin vain putkea arviolta puoleen väliin täytettyäni sen. Ei ollut mahdollista päästä käsiksi ylhäältä lankun tai vastaavan kanssa eikä ollut käytössä betonivärähtelijää. Vasta jälkikäteen olen ymmärtänyt, että olisi voinut käyttää esimerkiksi hiomakonetta muottiin.
3. Liian huonosti sekoitettu betoni?
4. Muu virhe?
Luulen, että olet jo vastannut kysymykseen itse, kohdissa 1 ja 2 ...
(täyttääkö plintti tarkoituksensa kuitenkin? Todennäköisesti kyllä.)
Kiitos!
Eikä haittaa, jos se vähän liikkuu sivusuunnassa, kun lyön siihen? Olen ymmärtänyt, että plinttien kantavuus on ennen kaikkea suuri ylhäältä tulevalle paineelle, mutta olin/olen epävarma siitä, kuinka paljon niiden pitäisi pystyä liikkumaan sivusuunnassa, jos ne ovat kiinnitetty kallioon.
Nyt olen ostanut betonivibraattorin Julasta, teholtaan 1 600 W ja 3 m letkulla, joten toivottavasti ongelma nro 2 ratkeaa =).
Raudoituksesta. Eli minun pitää yksinkertaisesti siirtää raudoitusta hieman putken sisään, kuinka kaukana paperiputkesta raudoitus pitäisi olla? Olen käyttänyt 19 cm ja 25 cm putkia.
Nyt olen ostanut betonivibraattorin Julasta, 1 600 W:in ja 3 m letkulla, joten toivottavasti ongelma nr 2 ratkaistaan =).
Vahvikkeista. Eli minun pitäisi yksinkertaisesti siirtää vahvikkeet hieman sisään putkeen, kuinka kaukana paperiputkesta vahvikkeiden pitäisi olla? Olen käyttänyt 19 cm ja 25 cm putkia.
Noin 3–5 cm sisään on sopiva vahvikkeelle, jotta se ei ruostuisi.
En ole asiantuntija, joten ota neuvoni suurella suolavarauksella. Kuvittelen, että suuri ongelma on raudan ruostumisvaara, joka puolestaan rikkoo betonin. Kuinka suuri riski on, en uskalla spekuloida.
Olin konsulttitehtävissä Intiassa muutama vuosi sitten. Lähellä paikkaa, jossa asuin, oli meneillään 22-kerroksisten talojen rakennuskompleksi, jotka näyttivät olevan noin 2000 neliömetriä per kerros. Rakenteet vaikuttivat olevan muurattuja kantavia tiiliseiniä, valettuja betonivälipohjia. Tiilissä saattaa olla piilotettuja teräsrakenteita, joita en nähnyt.
Kun kuljin ohi, he purkivat valuformua kerroksen reunasta 3. tai 4. kerroksessa ja näkyvissä oli monia valtavia ilmakuplia. Kooltaan nyrkin suuruisia. Tuntuu hieman pelottavalta ajatella, että 19 kerrosta pitäisi seisoa niiden ilmakuplien päällä.
Olin ennen tätä keskustelua ajatellut purkaa anturaa ja tehdä uuden, mutta sitä te ette olleet tehneet (paitsi sitten tasoite)?
Siinä onhan toinen (vanhempi?) antura melko lähellä, pitääkö se jäädä?
Olin antanut sen jäädä, ellei jokin rakennustekninen syy (esim. että aiot rakentaa täysimittaisen kopion Kaknästornista juuri siihen) vaadi täydellistä anturaa juuri siinä. Tilaa ei tunnu olevan pulaa myöskään alla?
Nyt en tiedä erityisen paljon, mutta onko tuo valettu muotti/laatta todella tarkoitettu nousemaan niin paljon maan pinnan yläpuolelle? Eikö tarkoituksena ole, että suurin osa pylvästä olisi maanpinnan alapuolella ja vain pienempi osa nousisi maanpinnan yläpuolelle?
Näyttää pilariharkolta, joka tekee sen mitä sen pitää. Miksi sinun täytyisi tehdä mitään harkolle? Tunkki alle ja nosta taloa muutaman millimetrin. Sitten kiilaa jotain pilarin ja kantavan palkin väliin niin, että talon paino tulee harkolle. Mielestäni betoni sekoittuu tasaisemmin ja paremmin, jos lisää hieman enemmän vettä kuin ohjeissa sanotaan, mutta se voi olla vain jotain, mitä olen kuvitellut.
En paljo tiedä, mutta onko tuon tyyppisen valumuotin todella tarkoitus nousta niin paljon maanpinnan yläpuolelle? Eikö tarkoitus ole, että suurin osa sokkelista on maanpinnan tasolla ja vain pieni osa nousee ylöspäin maanpinnan yläpuolelle?
/Krille
Kyllä, on täysin normaalia käyttää niitä niin, että ne nousevat yli metri maanpinnan yläpuolelle. Ei näytä kauniilta, mutta ei usein näy muutenkaan.
Tietenkin niiden pitäisi myös mennä maahan niin, että ne ovat routasuojattuja ja hyvin ankkuroituja, jotta ne pysyvät tukevasti.
Mutta jos sinulla on kuten sinä kallio ja pultit, ne kuitenkin ankkuroituvat ja pysyvät tukevasti.
Siinä on jokin toinen (vanhempi?) jalusta melko lähellä, jääkö se paikalleen?
Olisin jättänyt sen paikalleen, ellei jokin rakennustekninen seikka (kuten että aiot rakentaa oman täysikokoisen kopion Kaknästornetista juuri siihen) vaatisi täydellistä jalustaa juuri siinä. Vaikuttaa siltä, ettei tilaakaan ole puutetta ali?
Vieressä oleva jalusta on luultavasti hyvässä kunnossa, mutta talon runkosääntö on jalustan ulkopuolella (todennäköisesti huonosti tehty alusta alkaen) ja siksi teen uusia jalustoja, sillä niin on asian laita useilla muillakin jalustoilla.
Anna sen surkea plintin olla rauhassa nyt ja aloita seuraavalla sen sijaan. Se tulee selviytymään sekä sinusta että talosta, riippumatta siitä, ruostuuko raudoitus murusiksi vai ei.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.