Kuvassa on heikosti rakennettu kevytsoraharkkoseinä, jossa on näkyviä halkeamia ja onttoja osia. Seinän vieressä on ovi ja lattialla johtoja. Olen juuri poistanut kiinteän vaatekaapin ja sen takana oli kevytsoraharkkoseinä, joka oli todella huonosti tehty. Kuten kuvasta näette, se on erittäin halkeillut/puolityhjä. Aion asentaa vaatekaapin, joka peittää koko seinän, ja toiselta puolelta seinä on hyvä. Tuntuu todella työläältä täyttää kaikki nämä reiät jollain talonkorjausmateriaalilla... Koska aion laittaa ison vaatekaapin, joka peittää koko seinän, mietin, josko laittaisin saneerauskipsiä ja jotain kiinnityslimaa siihen tilalle. Mitä luulette, mikä olisi paras ratkaisu?

• Tykkään
akerenyi
  • Laddar…
Suihkuttaisin/sivelisin itse primeria, ostaisin säkin kipsilaastia, vetäisin sen karkeasti, viimeistelisin hiekkatasoitteella, hioisin ja maalaisin.

Kipsilaastilla on etuja verrattuna Husfixiin - Halvempi, helpompi työstää ja lisäksi sitä voi hioa, repiä pois, jos sitä tulee liikaa...

...mutta kun näet, että kipsiin alkaa tulla halkeamia, kiroat itseäsi siitä, että fuskit.....

Mitä jos kokonaan liimaat juuri-kipsin ylös?

Mikä on rot-gips?

Snajder sanoi:
Mikä on rot-gips?
rotgips=renoveringsgips (eli ohuempi kipsilevy)

petrho sanoi:
rotgips=renoveringsgips (dvs tunnare gipsskiva)
Ah, minun ajatus.. Koska koko seinän pitäisi olla peitetty, ajattelin, että sen pitäisi riittää, se ei ole mitään mitä tulee näkymään eikä siinä ole lainkaan rasitusta.
Pitäisikö ensin suihkuttaa jotain tyyppiä spraylim eller niin pitämään mahdolliset irtopalat paikallaan vai onko sillä väliä?

Snajder sanoi:
Ah, ajatus.. Koska koko seinän tulee olla peitetty, ajattelin, että sen pitäisi riittää, mikään ei tule näkymään eikä siellä ole lainkaan kuormitusta.
Pitäisikö suihkuttaa jotain tyyppiä sprayliimaa tai vastaavaa ensin pitämään mahdolliset irtopalat paikoillaan vai onko se turhaa?
itse olen liimannut rotgips useimpiin seiniin (siporex/ytong). Olen käyttänyt PL600, joka tarttuu hyvin. On mahdollista kiinnittää muutama kipsiruuvi väliaikaisesti (ruuvataan irti ja tasoitetaan, kun liima on kuivunut).

Minä liimaisin mieluummin kaakeli- tai muulla sopivammalla tökötillä e koska seinä on niin rikki......

MathiasS sanoi:
... mutta kun huomaat, että halkeamat alkavat ilmestyä kipsiin, kiroat itseäsi siitä, että huijasit.....

Entä jos liimaat kiinni rotgipsin?
En tiedä, kuinka monta tietä olen korjannut huoneistoissa kipsilaastilla vuosien varrella ja voin sanoa, että mikään niistä ei ole taipumus halkeilla. Sen sijaan koko seinän kattaminen ROT-gipsillä ja saaminen siitä täydellistä, tasaista ja sileää ilman, että levy taustalla rämisee, on mielestäni projekti vailla vertaansa - kipsilaasti aina minulle. Kipsilaasti sisätilojen korjauksissa ei ole lähelläkään huijausta, siitä tulee perin juurin kovempi kuin vanha rappaus seinillä!

Kevytbetoniin voi ruuvata, joten jos on tarkoitus kiinnittää kipsiä, olisin kokeillut ruuvata seinään hieman pidemmillä kipsiruuvilla puurimoille ja testannut, vetääkö se seinässä. Jos se onnistuu, se helpottaa levyn asettamista.. jos nyt aiot mennä sitä reittiä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.