Hei!

Olen lukenut ja lukenut lisää tästä muovista ulkoseinissä, ja en ole vieläkään varma, tiedän että monet ovat kysyneet tästä!

Minulla on Hultsfredshus -64 kellarilla, yläkerrassa on runko, jossa on kuituelementit, jotka ovat 95×30 kokoisia. Sisäpuolella on tuulipaperi ja kuitulevyt, katossa ullakolle päin on jokin maalattu levy - laudat - tuulipaperi - sitten ullakko sahanpuruineen.

Olen vaihtanut paneelin yhdestä pitkästä sivusta ja lisäeristänyt sen 45 mm:llä - tuulipaperi - rima ja paneeli ja nyt aion tehdä toisen puolen myös (Päädyt ovat tiiltä).

1: Kannattaako eristää 45 mm:n sisäpuolelta myös? (minulla oli B energiakatselmuksessa ennen kuin tein lisäeristyksen ulkopuolella)

2: Jos se kannattaa, pitääkö minun poistaa tuulipaperi seinistä ja katosta ja käyttää muovia sen sijaan?

Kun ostimme talon 16 kuukautta sitten, teimme 2 huonetta, joissa on ulkoseiniä. En tiennyt silloin paljoakaan ja kiirehdimme, koska meillä oli lapsi samaan aikaan, joten poistimme tuulipaperin ja kuitulevyt seinistä ja laitoimme muovia - OSB ja kipsi. Muovi ja tuulipaperi katossa eivät ole tiiviitä, muovitettiin vain seinä ilman teippiä kattoon, ajattelin, että ullakon tuulipaperi on koko talon päällä.

Aiheuttaako se suuria ongelmia tulevaisuudessa?

Olen vaihtanut katon ja laittanut 2 homeenestoa jokaisen kattotuolin väliin.

Olen uusi täällä, joten anteeksi pitkä tekstini, mutta haluan ilmaista itseni mahdollisimman hyvin.

Ystävällisin terveisin, Nille

Kuituelementit ovat varmaankin 95x300 mm? Paperi sisäpuolella, onko se musta asfaltti-impregnoitu paperi? Päädyt ovat varmaan vain verhoiltu ulkopuolelta julkisivutiilellä. Tiilen takana on varmasti samaa tyyppiä kuituelementtiä.

J justusandersson sanoi:
Kuituelementit ovat varmaan 95x300 mm? Sisäpuolella oleva paperi, onko se musta asfalttiin kyllästetty paperi? Päädyt on varmaan vain verhottu ulkopuolelta julkisivutiilellä. Tiilen takana on varmasti samanlaisia kuituelementtejä.
Joo 300 se pitäisi olla. On vähän mustia jälkiä paperin jälkeen, joten voi olla, että se on jokin asfalttitarina.

Vastaan hieman yleisesti. Siirtyminen 95 mm eristyksestä 185 mm:ään kannattaa aina energiansäästön kannalta. Tämä edellyttää, että sinulla ei ole muita energiasyöppöjä, kuten esimerkiksi vuotavia ikkunoita (sekä karmin ja seinän että karmin ja pokan välissä). Sisäinen lisäeristys vähentää lattiapinta-alaa, se tulisi ottaa huomioon laskelmissa.

Sisäpuolen asfalttipaperi oli sen ajan höyrysulku. Se ei ole niin höyrytiivis kuin muovikalvo, voidaan kuvata nykyterminologialla höyryjarruksi. Jos asfalttipaperi on ehjä, mielestäni se kannattaa jättää paikoilleen, vaikka eristäisit lisää sisäpuolelta. Mitä ikinä et saa tehdä, on sulkea materiaalia kahden suhteellisen höyrytiiviin kerroksen väliin.

J justusandersson sanoi:
Jag svarar lite generellt. Att gå från 95 mm isolering till 185 mm lönar sig alltid i energibesparingstermer. Det förutsätter att du inte har andra energitjuvar som t.ex. otäta fönster (både mellan karm och vägg och mellan karm och båge). Invändig tilläggsisolering knaprar på golvytan, det bör man ha med i kalkylen.

Asfaltpappen på insidan var den tidens ångspärr. Den är inte så ångtät som plastfolie, kan väl rubriceras som ångbroms med dagens terminologi. Om asfaltpappen är hel tycker jag du ska låta den sitta kvar även om du tilläggsisolerar på insidan. Vad du aldrig får göra är att stänga in material mellan två relativt ångtäta skikt.[/QUOTE

Jag har 95 + 45 utvändigt, tänkte om 45an inomhus gör så mycket att det är värt att flytta element, el och förlänga fiber? Fönsterna är gamla men ska bytas ut, har bergvärme också så relativt låga driftkostnader

Minulla on 95 + 45 ulkoseinissä, mietin tekeekö sisäpuolen 45 lisäys niin paljon että se olisi sen arvoista siirtää elementtiä, sähköä ja pidentää kuitua? Ikkunat ovat vanhoja mutta ne vaihdetaan, on myös maalämpö joten suhteellisen alhaiset käyttökustannukset.

Näillä edellytyksillä en tekisi sitä. Siitä tulee paljon työtä ja kustannuksia vähäisellä vaikutuksella. On olemassa muitakin mahdollisuuksia (tuuli + kellari).

J justusandersson sanoi:
Noilla edellytyksillä en tekisi sitä. Siitä tulee paljon työtä ja kustannuksia vähäisellä vaikutuksella. On myös muita vaihtoehtoja (tuuli + kellari).
Jos paperi ei ole ehjä kuitulevyjen takana, voinko vain repiä sen pois ja laittaa muovin? En pääse tiivistämään seinän ja katon väliä ilman katon purkamista, ellei ole muita vaihtoehtoja? Olen todella kiitollinen vastauksista.

N Nille86 sanoi:
Jos kartonki ei ole ehjä kuitulevyjen takana, voinko vain repiä sen pois ja laittaa muovia? En pääse tiivistämään seinän ja katon väliä ilman, että repisin katon alas, ellei ole muita vaihtoehtoja? Olen erittäin kiitollinen vastauksista
Aion kuitenkin poistaa kuitulevyt ja laittaa OSB:tä ja kipsiä, mutta jätän varmaan 45:n pois

Viallinen papp tulisi korvata. Ilman että olen käynyt paikan päällä, valitsisin uuden pappin, kuten AC 350 mieluummin kuin muovin. Ei voi verrata sinun olosuhteitasi tämän päivän uudisrakennettuihin tyyppitaloihin. Sisäpuolen kuitulevyillä on tietty eristysarvo verrattuna OSB:hen ja kipsiin, mutta ne ovat hankalia muilla tavoilla.

J justusandersson sanoi:
Rikkoutunut papp tulisi korvata. Ilman että olisin käynyt paikan päällä, valitsisin uuden pappin, kuten AC 350 muovin sijaan. Sinun olosuhteitasi ei voi verrata niihin, jotka koskevat tänään uudisrakentamisen tyyppitaloja. Kuitulevyillä on tietyt eristysarvot verrattuna OSB:hen ja kipsiin, mutta ne ovat hankalia muilla tavoin.
Katson lattian ja tarkistan kuinka hyvin se on eristetty, aion myös salaojittaa ja eristää perustuksen niin se tekee myös osansa:D kiitos avusta

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.