Hei!

Minulla on talo, joka on rakennettu 1964 Tukholmassa. Eräs valtuutettu asbestinpurkuyritys on poistanut laattat, kiinnityslaastin, saumausaineen, mattoliiman ja maton pesutuvassa. Analyysi osoitti asbestia laattasaumassa valun päällä.

Valun alapuolella on musta kerros, joka näyttää tervamassalta tai tervapapulta, suoraan betonilevyn päällä. Se ei siis ole mustaliima laatan alla, vaan erillinen kerros alimpana. Kun purkuyritys poisti yläkerrokset, he jättivät tämän kerroksen paljaaksi ottamatta näytettä ja ilman, että he informoivat minua mahdollisesta asbestiriskistä.

Minä ihmettelen:
  • Kuinka yleistä on, että tuon ajan tervamassa tai tervapaperi sisältää asbestia asuinrakennuksissa?
  • Oletteko nähneet asbestia samanlaisissa rakenteissa?
  • Onko purkuyrityksellä velvollisuus ottaa näyte, kun he altistavat kerroksen?
  • Jos he epäilevät asbestia, täytyykö heidän ilmoittaa minulle?
  • Onko heillä vastuuta puhdistaa tämä kerros, vai kuuluuko se automaattisesti?
Liitän kuvan kyseisestä kerroksesta. Kaikki kokemukset, tekniset selitykset ja juridiset näkemykset ovat tervetulleita.

• Kuva esittää osittain paljastunutta mustaa kerrosta betonilattialla, joka saattaa olla tervamassaa tai -huopaa.
Älä huoli asbestista, se on asfaltti, jota käytettiin kosteussuojana, mitä nykyään kutsutaan vedeneristeeksi, sitä löytyy kaikista 50-60-luvun kylpyhuoneista.
Asbesti ei ole vaarallista! Se on vaarallista vain korkeissa pitoisuuksissa valmistuksen aikana tai kun sitä hiotaan tai revitään kuivana.
Varoitus! Älä matkusta Tukholman metrolla, se on täynnä asbestikuituja jarrupalasista.

AI. Asbesti kiellettiin jarrupaloissa ajoneuvoissa, mukaan lukien metrojunat, Ruotsissa vuonna 1982. Tämä kielto koski myös muita kitkapeitteitä, kuten kytkinpeitteitä!
Mutta pöly on edelleen olemassa!
On ihme, että tukholmalaiset ovat elossa.
😂😪🤔

Kiitos vastauksestasi!
Kysymykseni on, sisältävätkö nämä materiaalit asbestia. En jaksa ottaa enempää näytteitä. Olen jo palkannut saneerausyrityksen, mutta he eivät ole tehneet työtään loppuun ja ovat poistaneet vain ulkoisen asbestikerroksen.

Nyt kodinhoitohuoneessa on valun alla paljastettua asfalttia ja kylpyhuoneessa valun alla on tervapaperi. Sisältävätkö nämä materiaalit yleensä asbestia kokemuksenne mukaan?

Täytyykö minun ryhtyä varotoimiin, kun remontoin ja poistan kaiken valun pohjalevyyn asti, vai onko se turhaa? Tämä oli kysymykseni.

Kukaan ei pysty sanomaan, sisältääkö juuri sinun lattiasi asbestia, käytä asianmukaisia suojavarusteita.

Ei, musta materiaali ei todennäköisesti sisällä asbestia. Sen sijaan se sisältää todennäköisesti kivihiilitervaa, ottaen huomioon rakennusvuoden.

Kaikissa purkutöissä tulisi olla vesiletku hienolla suihkulla, joka kostuttaa purettavan kohteen pölyn estämiseksi. Tämä estää koko taloa/asuntoa pölyyntymästä.

Stefan N Stefan N sanoi:
Kukaan ei voi vastata, sisältääkö juuri sinun lattiasi asbestia, käytä asianmukaisia suojavarusteita.
Puhdistusyrityksellä oli muun muassa HEPA-suodatinimuri ja ilmanpuhdistin. Onko minun nyt itse käytettävä samaa laitteistoa? En ymmärrä, mikseivät he voineet poistaa sitä jo silloin, kun olivat täällä alusta alkaen 🙃🙃🙃🙃🙃🙃

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.