Olen lukenut monia ketjuja, mutta en saa mitään yksiselitteistä vastausta.
Ymmärrän, että se on välttämätöntä asunnoissa, mutta laajennan verstasta ja mietin, pitäisikö minun laittaa rakennuskalvo OSB:n taakse vai ei.
Rakennus tulee olemaan lämmittämätön 98% ajasta, mutta lämmitetään ilmalämpöpumpulla kun työskennellään. Ei kosteaa toimintaa tilassa, vain ruuvaamista ja nikkarointia. Ei märkiä autoja tai sellaista.
95mm mineraalivillaa seinissä ja 195mm katossa. Tuulensuojakangas ja puupaneeli ulkopuolella. Betonilaatta perustana.
Rakennuskalvo on jo ostettu, mutta olen lukenut, että ulkokosteus voi pysähtyä muovia vasten kulkiessaan seinän läpi, kun sisällä on kylmempi kuin ulkona, mikä usein tapahtuu, kun tila on lämmittämätön. Silloin se voi homehtua, joten epäröin käyttää kalvoa.

Miten te olisitte tehneet?
 
  • Rakenteilla oleva puuverstas, jossa näkyy tukirakenteita ja osittainen katto, ympärillä talvinen maisema ja lunta maassa.
L Lars-Erik sanoi:
Olen lukenut monia ketjuja, mutta en saa yksiselitteistä vastausta. Ymmärrän, että se on välttämätöntä asunnoissa, mutta laajennan työpajaa ja mietin, pitäisikö minun laittaa rakennuskalvo OSB:n taakse vai ei. Rakennus tulee olemaan lämmittämätön 98 % ajasta, mutta sitä lämmitetään ilmalämpöpumpulla mekatessa/nikkaroidessa. Ei kosteita toimintoja tilassa, vain ruuvausta ja nikkarointia. Ei märkiä autoja tai mitään sellaista. 95 mm mineraalivillaa seinissä ja 195 mm katossa. Tuulensuojakangas ja puupaneeli ulkopuolella. Betonilaatta perustana. Rakennuskalvo on jo ostettu, mutta olen lukenut, että ulkoilman kosteus voi juuttua muoviin sen kulkiessa seinän läpi, kun sisällä on kylmempää kuin ulkona, mitä tapahtuu usein tilan ollessa lämmittämätön. Silloin se voi homehtua, joten epäröin käyttää kalvoa.

Miten te tekisitte?
Asetat itsesi mahdottomaan tilanteeseen. Se ei toimi, että rakennuksessa on kosteusherkkä eristys, joka joskus lämmitetään ja joskus ei. Sinun täytyy joko pitää se jatkuvasti lämmitettynä, eristettynä ja höyrysululla varustettuna. Tai sitten pidät sen eristämättömänä vaihtelevalla lämpötilalla.
 
Sen ei tarvitse olla pysyvästi lämmitettynä korkeaan ja tasaiseen lämpötilaan. Riittää, että on pieni lämmönlähde, joka pystyy pitämään lämpötilan muutaman asteen ulkolämpötilan yläpuolella. Mutta perusongelma on, kuten sanottu, että ei koskaan voi kylmäkäyttää täysin.
 
Jätä muovi pois niin olet turvassa. Höyrynsulku/tuulensuoja on paras sinulle.
 
  • Tykkään
Knight ja 1 muu
  • Laddar…
minulla on ollut muovia lämmitämättömässä autotallissani vuodesta 1981 eikä ole ollut ongelmia sen kanssa
95 mm eristettä seinässä ja 200 mm katossa
 
  • Tykkään
Lars-Erik ja 1 muu
  • Laddar…
Se riippuu myös siitä, mihin Ruotsissa se on. Mutta jos seinässä on niin vähän eristystä, kannattaa käyttää höyryntasaajaa diffen sijaan. Jos haluat henkselit, käytä puukuitueristystä tai vastaavaa, mutta muuten mineraalivilla pitäisi toimia hyvin.
 
  • Tykkään
Lars-Erik
  • Laddar…
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista. Minun olisi pitänyt miettiä itse ennen kuin kysyin. Yli 40 vuotta sitten rakensin oman autotallini käyttäen rakennuskalvoa gyprocin takana ja 140 mm mineraalivillaa. Lämmitetty vain 0,1% ajasta. Ei hometta ollenkaan, mitä voin huomata. Naapuri rakensi autotallinsa 70-luvun alussa, ilman rakennuskalvoa ja 100 mm mineraalivillaa. Lämmitetty 0% ajasta. Auttelin häntä laittamaan kulkuoven seinään muutama vuosi sitten, enkä huomannut pienintäkään merkkiä homeesta. Ei siis ole lainkaan varmaa, että lämmittämätön ja mineraalivilla aiheuttavat ongelmia.
 
  • Tykkään
The Doc
  • Laddar…
Ei muovia, siitä tulee vain ongelmia. Kaikki seinät, jotka olen purkanut ja joissa on ollut hometta, ovat olleet muovilla verhottuja. Mineraalivilla on ilmavaa (lasivilla) ja epäorgaanista, se ei homehdu.

Se on nykyään joku juttu, että kaikki pitää pilata muovilla, aivan kuten 70-luvulla muovimaalien kanssa.
 
  • Tykkään
Lars-Erik
  • Laddar…
F Finndjävel sanoi:
Ei muovia, siitä tulee vain ongelmia. Ne seinät, joita olen purkanut ja joissa on ollut hometta, ovat aina olleet muovilla. Mineraalivilla on ilmavaa (lasivilla) ja epäorgaanista, se ei homehdu.

Se on joku juttu nyt, että kaiken pitää tuhota muovilla, aivan kuten 70-luvulla muovimaaleilla.
Tässä näet minun sisäkattoni, jota nyt remontoidaan. Vanhan muovin takana näet lasivillan. 70 sävyä keltaisesta sysimustaan.
 
  • Kuva keskeneräisestä sisäkatosta, jossa vanhan muovin alla näkyy lasivillaa eri keltaisen ja mustan sävyissä.
  • Tykkään
Lars-Erik
  • Laddar…
PeterFalun
höyryjarru tuulensuoja ja puukuitueriste
 
D Davion sanoi:
Tässä näet kattotiileni, joka nyt remontoidaan. Vanhan muovin takana näet lasivillan. 70 keltaisen sävyä sysimustaan.
Ei ole lasivilla, joka on homehtunut, vaan rakennuspöly, joka on tarttunut siihen. Kaikki ympärillä oleva materiaali näyttää erittäin hyvältä, joten miksi valitat?
 
Riski ilman höyrynsulkua vaikuttaisi olevan talvella, kun lämmin sisäilma ilman höyrynsulkua tiivistyisi viileämpään materiaaliin sisä- ja ulkoseinän välissä. Mutta tässä tilassa ei talvella kuitenkaan ole lämmitystä. Tuntuuhan siltä, että muovi voisi täällä vain sulkea kosteuden sisään?
 
F Finndjävel sanoi:
Ei ole lasivillaa, joka olisi homehtunut, vaan rakennuspölyä, joka on pinttynyt siihen. Kaikki ympäröivä materiaali näyttää oikein hyvältä, joten mitä oikein valitat?
Tietääkseni en valita yhtään hittoa, oikeastaan.

Liitän vain kuvan selittävän tekstin kera, joka kumoaa väitteesi universaalista totuudesta, että lasivilla ei homehdu.

Se ei ole rakennuspölyä.

Kuva itsessään ei välttämättä ole erityisen selkeä, mutta kuva yhdessä tekstini kanssa on selkeä. Ja noin 15 m2 sisäkatostani juuri lasivillasta, joka vaihtaa väriä kaikissa sävyissä pimeän mustasta auringonpaisteen keltaiseen, puhuu puolestaan yhdessä niiden käsityöläisten kanssa, jotka ovat käyneet kotonani ja myös todenneet sen olevan hometta.

Eli ei valitusta, ei rakennuspölyä. Vain karua faktaa. Kukaan ei sitä paitsi häiriinny siitä, miltä se näyttää - se on harmiton niin kauan kuin kukaan ei keksi nuolla sitä miten vaan, koska välissä on uusi muovikerros ja kipsilevy.
 
D Davion sanoi:
Tietääkseni en valita pätkääkään, itse asiassa.

Liitän vain mukaan kuvan ja selittävän tekstin, joka kiistää sinun väitteesi universaalista totuudesta, että lasivilla ei homehdu.

Se ei ole rakennuspölyä.

Kuva itsessään ei ehkä ole kovin selkeä, mutta kuva yhdistettynä tekstiini on selkeä. Ja noin 15 m2 kattorakenteeni lasivillasta, joka vaihtelee kaikissa sävyissä yönmustasta auringonkeltaseen, puhuu puolestaan, yhdistettynä kotonani käyneisiin käsityöläisiin, jotka myös ovat todenneet sen homeeksi.

Eli ei valitusta, ei rakennuspölyä. Vain karu totuus. Ei ketään haittaa, miltä se näyttää - se on vaaratonta, kunhan kukaan ei päätä nuolla sitä miten sattuu, koska niiden välissä on uusi muovi ja kerros kipsiä.
Ok, et siis ymmärrä fysiikkaa. Vain orgaaniset aineet voivat homehtua. Voit googlata sen. Mielestäni tämän foorumin taso laskee koko ajan.
 
F Finndjävel sanoi:
Ok, et ymmärrä siis fysiikkaa. Vain orgaaniset aineet voivat homehtua. Voit googlata sen. Mielestäni tämän foorumin taso laskee koko ajan.
Et tunnu ymmärtävän sitä, mitä yritän viestiä sinulle kirjoituksessa.

Ymmärrän alkuperäisen väittämäsi - kuolleet materiaalit/ei-orgaaniset aineet voivat homehtua.

Sen sijaan et näytä ymmärtävän, mitä seuraa sen jälkeen - erilaiset homeet tai muun tyyppinen kasvu voivat viihtyä lasivillassa tai sen ympärillä. Se ei välttämättä ole vain kerros pelkästään pölyä, joka selittää kaiken. Voi olla muitakin syitä, miksi värimuutoksia ja home tai muita ongelmia ilmenee, kuin "vain pöly". En sano, etteikö se voisi olla pölyä jossain muussa tapauksessa, ja aivan kuten sanot, muovikin voi olla ongelma.

Tässä on toinen ketju, jossa on vastaus, joka kuvaa tarkastajan tekemän diagnoosin tilanteesta ja sopii myös nykyiseen talooni: Svart isolering - alltid lika kul | Byggahus.se, ja se vastaa myös kotini remontoijien toteamuksia. Se ei ole erityisen vaikeaa.

Ironista on, että juuri sinä edistät ikävää ilmapiiriä, kun heti väität, että valitan, kun liitän vain kuvan ja lyhyen selityksen, miten tavallinen eristys voi sisältää homeen itsessään tai sen ympärillä, ja sitten itket alhaisesta tasosta, kun annetaan lisäselvitys ja väittämäsi, että muovi voi aiheuttaa ongelmia, on oikea. Hyvää päivää, kirvesvartta. Ole vaikka hieman ystävällinen, niin huomaat, ettei taso olekaan niin alhainen.
 
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.