3 654 lukukertaa ·
9 vastausta
4k lukukertaa
9 vastausta
höyrysulku remontin yhteydessä
Hei!
Olen purkanut seinän luodakseni huoneen eteisestä ja olohuoneesta. Aion laittaa kipsilevyt kattoon, ja kysymys kuuluu, pitäisikö minun asentaa diffuusiosulku vai ei...
Talo on vuodelta 55 ja sitä on remontoitu ja laajennettu vuonna 87. Uudessa osassa on muovia, mutta ei vanhassa. Puuseppä, joka auttaa minua, on sitä mieltä, että minun ei pitäisi käyttää muovia, koska muuten saatan saada "pistekuormituksen" kosteudelta ullakolla, koska kaikkia huoneita ei ole muovilla peitetty. Tällä hetkellä minulla on ongelmia homekasvun kanssa katon aluslaudoissa, ja olen parhaillaan asentamassa FTX-järjestelmää ilmanvaihdon lisäämiseksi ja pienen alipaineen luomiseksi asuinalueelle.
Miten te tekisitte, plastata vai ei?
// Pär
Olen purkanut seinän luodakseni huoneen eteisestä ja olohuoneesta. Aion laittaa kipsilevyt kattoon, ja kysymys kuuluu, pitäisikö minun asentaa diffuusiosulku vai ei...
Talo on vuodelta 55 ja sitä on remontoitu ja laajennettu vuonna 87. Uudessa osassa on muovia, mutta ei vanhassa. Puuseppä, joka auttaa minua, on sitä mieltä, että minun ei pitäisi käyttää muovia, koska muuten saatan saada "pistekuormituksen" kosteudelta ullakolla, koska kaikkia huoneita ei ole muovilla peitetty. Tällä hetkellä minulla on ongelmia homekasvun kanssa katon aluslaudoissa, ja olen parhaillaan asentamassa FTX-järjestelmää ilmanvaihdon lisäämiseksi ja pienen alipaineen luomiseksi asuinalueelle.
Miten te tekisitte, plastata vai ei?
// Pär
joo han tarkoittaa, että muovi pitää kosteuden poissa, jotta ilmanvaihto voi hoitaa sen. Jos muovittaa yhden huoneen eikä muita, kosteus seuraa muovia siihen asti, kun se saapuu "muovittamattomaan" huoneeseen. Jos siellä on rakoja tai reikiä, joista kosteus voi tunkeutua, siellä tulee olemaan lisääntynyt kosteuskuormitus juuri siinä kohdassa, eli suurempi määrä höyryä voi tunkeutua pisteittäin ja tiivistyä raakaponttia vasten. Jos ymmärsin hänet oikein...?
// Pär
// Pär
Ongelma, jonka kuvailet, esiintyy oikeastaan vain, jos on huono ilmanvaihto ja itse kostea ilma voi liikkua rakenteisiin, ns. konvektio. Ilman diffuusioestettä tämä tapahtuu monissa paikoissa, mutta jos diffuusioeste on vain tietyissä paikoissa, kuormitus kasvaa niissä paikoissa, joissa ei ole estettä. Itse kosteuden diffuusio (että kosteus liikkuu rakenteen läpi itsessään) ei kuitenkaan lisäänny niissä paikoissa, joissa ei ole muovia.
Voin vain olla samaa mieltä siitä, ettei muoviteta ja henkilökohtaisesti mielestäni ihmisillä on liiallinen usko diffspärr:iin. Se ei ratkaise mitään ongelmia vanhemmassa talossa, vaan aiheuttaa usein melko suuria ongelmia myöhemmin.
/Kent
/Kent
Hei Jon_hjon_h sanoi:Ongelma, jota kuvailet, esiintyy oikeastaan vain, jos ilmanvaihto on huono ja itse kostea ilma pääsee liikkumaan rakenteessa, nk. konvektio. Ilman diffuusiokestettä tämä tapahtuu monissa paikoissa, mutta diffuusiokesteellä vain tietyissä paikoissa, joihin kertyymistä tulee suurempi kuormitus niihin paikkoihin, joissa ei ole kestä. Itse kosteuden diffuusio (että kosteus liikkuu rakenteen läpi itsessään) ei lisäänny niissä paikoissa, joissa ei ole muovia, kuitenkaan.
Laittaisitko silloin muovia vai et? Ilmanvaihdon pitäisi toivottavasti parantua FTX:n asennuksen jälkeen.
//Pär
Klikkaa tästä vastataksesi