Hei,

Olen lukenut monia ketjuja samankaltaisista aiheista, mutta en silti tunne, että mikään vastaisi täysin tilannettani, joten luon uuden ketjun.

Rakennan liitetyn/autotallin ja uuden talomme väliseen autotalliin Tukholman alueelle. Laatat ovat kiinni toisissaan ja valetaan samanaikaisesti.
Katso pohjapiirros ja julkisivupiirustus:

Pohjapiirros, jossa näkyy autotalli, varasto ja oleskelutilat talossa. Talon ja autotallin ovet ja ikkunat merkittynä.
Kuvassa näkyy talon ja viereen rakennetun autotallin julkisivupiirros, jossa on tarkat mitat.

Olen purkanut julkisivun, jossa autotalli kohtaa talon rungon, ja nostanut kattohuovan talon tuulipaperin viereen. Tällä nostetulla osalla on asennettu listoja, jotka ohjaavat veden autotallin kattotiileille. Sekä huopa että listat on teipattu. Olen laittanut uuden julkisivun listoille, ja panelin alaosan ja listan "ulokkeen" väliin jää noin 10 cm. Katso kuvat:
Uppviket bitumitakista ja peltipuskuri talon ja autotallin liittymäkohdassa. Kattotiilet näkyvissä alla.
Teipattu pystypelti, joka on kiinnitetty tuulensuojalevyyn ja talon runkoon tiivistetyillä peltiruuveilla kattopaanujen yläpuolella.
Puuttuu kuva, kun paneli on paikallaan, mutta ymmärrätte valmistelut.

Talossa on 220 mm eristys seinissä ja luonnollisesti ikääntymistä kestävä muovi talon sisäpuolelle, ns. höyrynsulkumuovi.

Autotallin laatoissa on silmukoita, jotka on kytketty talon poistoilmalämpöpumppuun, joten toiveeni on pitää lämpötila noin 15-20 astetta talvisin, jotta siellä voisi pitää autoja tai sählymaaleja. Jos tämä osoittautuu liian raskaaksi Nibe F730:lle, riittää, että talvella ei ole pakkasta.
Talossa on lattialämmitys molemmissa kerroksissa (2 x 90 m²), ja autotallissa on erillinen jakotukki:
Rakennesuunnitelma autotalli- ja talorakennuksesta, jossa näkyy lattialämmitysjärjestelmät ja putkistojen järjestelyt eri huoneissa.

Autotallin seinissä on 145+45 mm eristys (asennuskerros) ja katossa 400 mm puhallusvillaa.
Olen asentanut ikääntymistä kestävän muovin kattoon sekä kaikkiin muihin paitsi "talon ulkoseinään".
Kaikki seinät saavat vaneri+ kipsilevyverhouksen. Katto saa kipsilevyverhouksen.

Ilmanvaihto;

Autotallin takana olevissa kahdessa ikkunassa on vapaavirtausaukko.
Muuten minulla on kolme päävaihtoehtoa:

1) Oletetaan, että autotallin ovet (Isomatic Hornbachilta (luulen, että se on halvempi Hörmannin malli)) vuotavat jonkin verran, ja siten "tuloilma" ratkaistaan tämän vuodon sekä takana olevien ikkunoiden avulla. Asenna poistoventtiili autotallin seinään ja anna ilman kiertää itsestään (konvektio).

2) Sama ajatus tuloilman kanssa kuin vaihtoehdossa 1, mutta asenna myös kylpyhuoneen tuuletin autotalliin kosteusanturin ohjauksella saadaksesi lisäpotkua poistoilmalle, erityisesti kun tulet kylmä ja märkä auto.

3) Kylpyhuoneen tuuletin kosteusanturilla aktiiviseksi poistoilmalle vaihtoehdon 2 mukaan, sekä avaa tuuletusaukko matalalla autotallin etuosassa lisätuloilmaa varten.

Nyt kysymyksiini;

Kysymys 1: Pitäisikö minun laittaa muovia myös talon seinää vasten? Vai aiheutuuko riskejä, kun seinä muovitetaan molemmilta puolilta? (sisäpuoli talotehtaasta, ja ulkopuoli = autotallissa). Loisin kaksi kammiota… talo = yksi muovilla peitetty kammio. Autotalli toisen muovilla peitetyn kammion, ja talon seinän eristys välissä.

Omat ajatukseni;

Puolesta:
  • On vähemmän riskiä, että autotallin kosteus kulkeutuu taloseinään. Olen ymmärtänyt, että tämän muovin ensisijainen tehtävä on estää lämpimän kostean ilman tiivistyminen eristeeseen.

Voisi kysyä, täyttääkö tämä muovi jonkin tehtävän, kun "toisella puolella" oleva ilma on sisäilmaa ja on lämmintä? Onko kondensaation riski juuri tässä seinässä ehkä olematon?

Vai onko riski, että ulkoa tuleva ilma vuotaa talon eristeen läpi autotalliin? Katso kaksi kuvaa:
    Suunnitelmakuva autotallista, jossa on huomioitu potentiaalinen vuoto talon eristeen kautta autotalliin ja autotallista ilman muovia. Garage, ikkunaseinä ja eristämätön yläpohja. Potentiaalinen vuotokohta merkittynä punaisella nuolella. Rakennustarvikkeita näkyy.

Vastaan:
  • Jos muovitan seinän taloa vasten, seinän eriste muovitetaan kahdelta puolelta. Jos katon liitoskohdassa talon ja autotallin välillä on vuoto, riski on, että se havaitaan myöhemmin, jos autotallissa ei ole muovia.

Yritys tehdä talosta + autotallista yksi kammio poistamalla eriste talon seinästä ja yrittämällä liimata autotallin muovi talon muoviin tuntuu kohtuuttoman monimutkaiselta… jokainen talon seinän pystypuu olisi ongelma, jonka ympärille päästä, jotta päästään talon muoviin.

Kysymys 2:

Mitä mieltä olette ilmanvaihdosta?

Yksi vaihtoehto on käyttää yllä olevaa vaihtoehtoa 1 ja varautua sähköverkkoon tulevaa kylpyhuoneen tuuletinta ja mahdollista tuloilmaa varten.

Voin myös harkita poistoilman tuloa ja kanavatuuletinta katossa. Tilaa on runsaasti ullakolla ja en ole vielä asentanut puhallusvillaa. Poistoilman voisin asentaa talon päätyyn ullakko-osaan.

Kiitos etukäteen

Ei pitäisi koskaan olla kahta kerrosta muovia.

H huggan sanoi:
Man ska aldrig ha två lager plast.
Kiitos palautteestasi.
Mitä mieltä olet siitä riskistä, että ilma/kosteus voi liikkua autotallin ja ulkoilman välillä talon eristyksen kautta? Ja siten jäädä eristykseen?
Tai onko tämä riski mitätön tässä yhteydessä? Tuulettuuko mahdollinen pieni kosteus pois, koska se on auki?
Minulla ei ole kokemusta ilman/kosteuden mahdollisuudesta liikkua tuulensuojapaperin/eristyksen läpi.

KIITOS

Kirjoitat, että autotallissa pitäisi olla 15-20 astetta, täytyy olla suurempia eroja ennen kuin sinulla on ongelmia.

H huggan sanoi:
Kirjoitat, että autotallissa pitäisi olla 15-20 astetta, sen täytyy olla suurempia eroja, jotta saat ongelmia.
Mitä tarkoitat sillä, että "erojen pitäisi olla suurempia"?
Tarkoitatko, että voisin saada ongelmia, jos autotallissa on +23, kun ulkona on -10?
Tai mikä ero on se, josta puhumme tässä?
Pidän mieluiten 23 astetta, jos meidän F730 jaksaa sen.

M mr/mrs smith sanoi:
Kuinka tarkoitat, että "ero pitäisi olla suurempi"?
Tarkoitatko, että minulle voisi tulla ongelmia, jos autotallissa on +23 ja ulkona on -10?
Vai mikä ero tässä on kyseessä?
Pidän mielelläni 23 astetta, jos F730 jaksaa sen.
Miten ratkaisusi lopulta meni ja onko kaikki toiminut hyvin?

Minulla on nimittäin samanlainen ongelma 🙂

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.