rakennan parhaillani puutaloa maaseudulle. Julkisivu alkaa olla melkein valmis, ja pian on aika aloittaa eristys ja höyrysulku. Yläkerrassa tulee olemaan kylpyhuone, joka liittyy viistokattoon. Viistokatto eristetään tietysti tavalliseen tapaan ja eristyksen päälle tulee höyrysulku.
Kylpyhuoneella on puolestaan vedeneristys kaikilla taiteen säännöillä.
Tämä tarkoittaa, että meillä on yhtäkkiä kaksi vedeneristystä rinnakkain, mikä ei vaikuta täysin optimaaliselta ajatellen kosteusongelmien sulkemista jne. Miten näitä tilanteita yleensä käsitellään...?
Lisäksi kylpyhuoneen takana on ullakko. Suihku on vastakkaisessa nurkassa. Laitetaanko vedeneristys vain seinälinjan korkeudelle eikä välitetä viistokaton osasta, joka on kohti höyrysulkua...? Katso liitetty luonnos ymmärtääksesi, mitä tarkoitan.
Käsittääkseni nykyään on ok asentaa höyrynsulku vedeneristyksen taakse, mutta jos haluat olla täysin varma, että mahdollinen kosteus pääsee ulos, voit korvata höyrynsulun höyrynjarrulla seinien/katon taakse juuri kylpyhuoneessa, jolloin siitä ei tule täysin tiivis. Mutta olen vain harrastajarakentaja, joten voin olla väärässä. Minulla on kuitenkin juuri kuvaamasi järjestely höyrynsululla ja sitten 45 cm eristystä+levyt ennen vedeneristystä omassa kylpyhuoneessani, eikä minulla ole ollut ongelmia tähän mennessä.
Tietääkseni ei ole ok käyttää tiivistä höyrynsulkua märkätilojen vedeneristyksen takana.
[linkki]
selvästi Säker Vattenista, että sen pitäisi olla höyryjarru. Olen missannut sen ja minun ammattimieheni sanoi, että nykyaikaisten kylpyhuoneiden vedeneristys (vedeneristys muovimatto tyyppiä) testataan kaikissa saumoissa ja on vielä tiiviimpi kuin muovi ja siksi siinä ei ole ongelmia. Katsotaan, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
jos ketjun aloittaja ei ole vielä asentanut muovia, suosittelisin silti höyryjarrua. Olen juuri asentanut sen koko attefall-taloon, jota rakennan, ja koin höyryjarrun paljon helpommaksi työskennellä ja ajatus, että talo hengittää hieman, tuntuu paremmalta kuin kääriä kaikki muoviin. Minusta tuntuu, että ei ole tulevaisuuden juttu rakentaa muovilla...
Sinun on lähdettävä liikkeelle todellisista olosuhteista. Jos ullakkotila on lämmittämätön, on parasta antaa kylpyhuoneen seinän vedeneristyksen toimia myös höyrytiivistyksenä. Jos se on lämmitetty, sen on oltava tuuletettu, jotta voit asettaa höyrytiivistyksen ulkoseinää vasten. Boverketin rakennusmääräykset (BBR), jotka ovat voimassa, eivät erilaiset alan säännöt, asettavat kaksi vaatimusta märkätiloille: 1 Veden ei saa päästä viereisiin huoneisiin ja 2 Ympäröivien rakenteiden on oltava suojattuja kosteusvaurioilta.
Pääsyy siihen, miksi säker vatten -seinä suosittelee höyrynsulkua märkätilan seinän taakse, on se, että pystytään jatkamaan talon muuta höyrynsulkua jollain tavalla. Jos höyrynsulku vain lopetetaan siihen, mihin märkätila alkaa, jää siihen 'väli', jota on vaikea tiivistää.
Ymmärrän sen, mutta silloin märkätilan seinän ja ulkoseinän välinen tila on oltava tuulettuva. Paras ratkaisu puurakenteissa on olla käyttämättä lainkaan märkätilan seiniä, vaan käyttää suihkukoppeja ja ulkoisia seinäsuojia sekä luopua kokonaan keraamisista materiaaleista. Märkätilan seinät kestävät 20 vuotta, laatat 1000 + vuotta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.