3 702 lukukertaa ·
5 vastausta
4k lukukertaa
5 vastausta
Höyrysulku 70-luvun talossa
Hei!
Olen parhaillaan remontoimassa 70-luvun tiilitaloamme (ensimmäistä), mikä sisältää kaikenlaista. Mietin, olenkohan tehnyt virheen, kun en asettanut höyrysulkua/muovia yhden makuuhuoneen sisäseinään ulkoseinää vasten? Olen vaihtanut pohjalaudan/palkit ja ikkunan, asentanut uuden eristyksen ja sen jälkeen vain gyproc-levyt, jotka on nyt kittattu ja hiottu...
Vanhojen gyproc-levyjen taustalla oli muovi, jonka huomasin hieman liian myöhään... Pitäisikö vain repiä alas ja tehdä uudestaan?
Kiitollinen vastauksista
//Simon
Olen parhaillaan remontoimassa 70-luvun tiilitaloamme (ensimmäistä), mikä sisältää kaikenlaista. Mietin, olenkohan tehnyt virheen, kun en asettanut höyrysulkua/muovia yhden makuuhuoneen sisäseinään ulkoseinää vasten? Olen vaihtanut pohjalaudan/palkit ja ikkunan, asentanut uuden eristyksen ja sen jälkeen vain gyproc-levyt, jotka on nyt kittattu ja hiottu...
Vanhojen gyproc-levyjen taustalla oli muovi, jonka huomasin hieman liian myöhään... Pitäisikö vain repiä alas ja tehdä uudestaan?
Kiitollinen vastauksista
//Simon
Vastaus maallikolta täällä. Yksi vaihtoehto on laittaa höyrynsulku kipsilevyyn ja kiinnittää sen päälle toinen kerros kipsilevyä.
Ilman höyrynsulkua on riski, että eristeen kosteus nousee muutaman vuoden kuluessa, mikä heikentää eristävyyttä ja lisää homeen riskiä puutolppiin, erityisesti mitä pidemmälle kylmälle puolelle mennään.
Ilman höyrynsulkua on riski, että eristeen kosteus nousee muutaman vuoden kuluessa, mikä heikentää eristävyyttä ja lisää homeen riskiä puutolppiin, erityisesti mitä pidemmälle kylmälle puolelle mennään.
Syynä siihen, että purin vanhan, oli ensisijaisesti vaihtaa perustukselle ennakoivasti, koska se oli suoraan laatan päällä. Mutta ei ollut mitään suoria ongelmia hajun tai kosteuden kanssa. Minusta vain tulee äärimmäisen huolestunut, koska muovi oli aiemmin paikallaan, mutta ei enää. Kyllä, asentamani eristys on isover 95mm lasivillaa. Seinän rakenne on seuraava: tiili, sitten tuuletusväli, sitten hyvin ohut eristys tuulensuojalevyssä (tiilen puolella), sitten runkorakenteiset eristys ja kipsilevy.Jonatan79 sanoi:
Olen puhunut 3 eri kirvesmiehen kanssa ja he uskovat, että se ei pitäisi olla mikään ongelma, mutta he sanoivat, että kivivillaeristys on suositeltavaa, jos käytetään ilman muovia. Sitten yksi sanoi, että laita muovia, jos teet uudelleen, mutta hänellä oli myös samanlainen tiilitalo rakennettu -73 eikä hänellä ole muovia. Joten annan sen olla ja katsoo, miten käy. Kiitos teille, jotka vastasitte!! Nyt voi taas keskittyä lattialevyjen asentamiseen alalattialle.
Klikkaa tästä vastataksesi