5 647 lukukertaa ·
4 vastausta
6k lukukertaa
4 vastausta
Höyrynsulku seinä
Hei, olen juuri vaihtanut syllin ja seinälistat ja aion nyt alkaa rakentaa seinää uudelleen. Vain lyhyt kysymys höyrysulusta. Höyrysulun täytyy olla täysin tiivis. Höyrysulun pitäisi olla suoraan kipsilevyjen takana, joista sisäseinä koostuu. Kun kiinnitän kipsilevyt listoihin, poraan reiän höyrysulkuun. Onko tästä haittaa? Tai pitäisikö höyrysulku asentaa jotenkin toisin, niin että se on vain listojen välissä eikä niiden päällä?
Yksi tapa, joka on yleinen nykyään rakentaessa, on, että siirretään höyrynsulkua seinän sisään rakentamalla niin kutsutun asennusvyöhykkeen. Se voi koostua esimerkiksi 45*45 lankuista, jotka naulataan kohtisuoraan muihin lankkuihin nähden ja sitten eristetään myös se tila. Tällä tavalla voi laittaa kaiken sähkön ja muun seinän sisälle ja välttyä riskiltä puhkaista höyrynsulku. Lisäksi, jos tekee ristikkäiskoolausta kuten kuvailin, saa energiatehokkaamman seinän, koska sillä katkaistaan kylmäsillat. Kuitenkin on tärkeää huomioida, että höyrynsulku ei saa koskaan olla enempää kuin 1/3 seinän kokonaispaksuudesta seinän sisällä.
Se olisi myös minun suunnitelmani, mutta enkö minä silloin naulaa tai ruuvaa höyrysulun läpi? Koska höyrysulkuhan tulee lepäämään ulkoseinän koolausten päällä ja 45x45:en kiinnitetään niihin.
Sinun pitää kiinnittää 45:et paikoilleen, joten on väistämätöntä, että silloin muoviin tulee reikiä, mutta muovi puristuu tiukasti kiinni, joten siitä ei koskaan tule ongelmaa, koska siitä tulee riittävän tiivis. Pointti on, että kun olet tehnyt niin, sinun ei koskaan tarvitse puhkaista muovia, kun esimerkiksi kiinnität jotain seinälle. Jos muovi olisi suoraan levyjen sisäpuolella, olisit tehnyt niin ja reikä ei puristuisi mitään vasten.
Ok, mahtavaa, kiitos avusta!
Klikkaa tästä vastataksesi