Hei,
Me asumme yhdessä kerroksessa olevassa talossa, jossa on kylmä vintti, alun perin rakennettu kesämökiksi.
Seinien eristys on 100mm ja vintin eristys on noin 150mm.

Olemme nyt keskellä remonttia, jossa laitamme uutta kipsiä seiniin ja aiomme myös purkaa ja asentaa paneelin kattoon.
Samalla ajattelin laittaa uuden höyrynesteen koko katon ja seinien pituudelle.
Tulevaisuudessa aiomme myös lisäeristää seinät ulkopuolelta.

Ongelma on se, että osassa ulkoseinien sisäpuolisesta paneelista on jo höyryneste/muovi takana.
Ajatuksenani oli heti leikata reikiä vanhaan muoviin monessa kohdassa, jotta ei olisi riskiä kosteuden jäämisestä kahden muovikerroksen väliin. Muovi on jo vaurioitunut ja lävistetty monessa kohdassa eikä ulotu kokonaan kattoon asti (katso kuva). Tämän jälkeen uusi muovi asennettaisiin suoraan puupaneelin + katon päälle ennen kipsilevyjä. Pidättekö tätä järkevänä ratkaisuna vai näettekö siinä suurempia riskejä?

Haluaisin mieluiten välttää puisen paneelin purkamisen seinästä, jos se ei ole ehdottoman välttämätöntä.

Ystävällisin terveisin,
Gustav

• Rakennusprojekti: puupaneeliseinät, ikkuna vesivaa'alla, uunin piippu, rikkonainen höyrynsulku katossa, rulla kellarissa.
  • Puupaneeliseinä, jossa on näkyvissä vaurioitunutta ja rei'itettyä muovia sen takana. Pinnan epätasaisuuksia ja puunsyitä näkyy.
  • Vaurioitunut höyrysulku ja villaeristys puurakenteen takana, jossa näkyy muovikalvo ja eristevilloja, osittain vahingoittuneet laudat.
S Stenens sanoi:
Hei,
Asumme yksikerroksisessa talossa, jossa on kylmä ullakko, ja se on alun perin rakennettu kesämökiksi.
Seinien eristys on 100mm ja ullakolla noin 150mm.

Olemme nyt keskellä remonttia, jossa laitamme uudet kipsilevyt seiniin ja aiomme myös purkaa ja asentaa paneelit kattoon.
Tässä yhteydessä aikeeni oli asentaa uusi höyrysulku koko katon ja seinien osuudelle.
Pitkällä aikavälillä aiomme myös lisäeristää seinät ulkopuolelta.

Ongelma on, että ulkoseinien sisäpuolella olevan puupaneelin takana on jo höyrysulku/muovi.
Spontaanisti ajattelin leikata reikiä vanhaan muoviin monissa kohdissa, jotta mahdollinen kosteus ei jää loukkuun kahden muovikerroksen väliin. Muovi on jo vaurioitunut ja rei'itetty monin paikoin eikä ulotu täysin ylös kattoon asti (katso kuva). Sen jälkeen uusi muovi kiinnitettäisiin suoraan puupaneeliin + kattoon ennen kuin kipsilevyt asennetaan. Onko tämä mielestänne järkevä ratkaisu vai näettekö siinä suuria riskejä?

Haluaisin välttää puupaneelin purkamista seinästä, jos se ei ole ehdottoman tarpeellista.

Yt.
Gustav
Jos sinulla on jo muovi, sinun ei pitäisi tarvita uutta laittaa ?

Mutta muuten tämä on yksi "tiiviiden" talojen ongelmista. Kuulun joukkoon, joka suosii höyrysulkua, koska en usko, että talot voivat olla täysin tiiviitä pitkällä aikavälillä. Mutta 150mm/100mm eristyksellä ei tunnu olevan herkkää, jos olemassa oleva muovi olisi rei'itetty parissa kohtaa, ellette ole jo havainneet ongelmia vai?

En olisi laittanut toista höyrysulkua, tuntuu siltä, että siitä voi aiheutua pahempia vaurioita.

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Jos sinulla on jo muovia, etkö tarvitse asentaa uutta?

Mutta tämä on yksi ongelmista "tiiviissä" taloissa. Kuulun joukkoon, joka suosii höyryjarrua, koska en usko, että talot voivat ajan mittaan olla täysin tiiviitä. Mutta 150mm/100mm eristyksellä ei tunnu olevan erityisen herkkää, jos nykyinen muovi olisi lävistetty parista kohdasta, jos ette ole jo havainneet ongelmia?

En olisi laittanut uutta höyrynsulkua, tuntuu, että siitä voi aiheutua pahempia vahinkoja.
Kiitos vastauksesta.

Se on erityisesti se, että en oikein tiedä tämän muovin kuntoa, koska siinä on useita aukkoja ja kaapelivientejä. Siksi ajattelin asentaa uutta muovia koko seinän ja katon pituisesti varmistaakseni, että se on kunnossa ennen kuin se suljetaan uudelleen.

Nykyisen eristyksen kanssa minulla ei ole ongelmia, mutta olen hieman huolissani siitä, miten tuleva lisäeristys ulkopuolelta jopa 200mm voisi vaikuttaa, jos höyrynsulku on liian epätiivis.

Höyryjarrun käyttö on selvästi yksi vaihtoehto varmistaaksemme, että mahdollinen kosteus voi siirtyä ulos. On tosin paljon ristiriitaista tietoa siitä, onko höyryjarru suositeltava, kun käytössä on eristys, joka ei kestä kosteutta (tässä tapauksessa lasivilla). Onko sinulla kokemusta?

S Stenens sanoi:
Kiitos vastauksesta.

Ongelmana on se, että en oikein tiedä tämän muovin kuntoa, koska muovissa on useita pistorasioita ja kaapeliläpivientejä. Siksi ajatus oli asentaa uusi muovi koko seinälle ja katolle varmistaakseni, että se on kunnossa ennen kuin se suljetaan uudelleen.

Joo, nykyisellä eristyksellä minulla ei ole ongelmia, mutta olen hieman huolissani siitä, miten tuleva lisäeristys voi vaikuttaa ulkopuolelta jopa 200 mm, jos höyrynsulku on liian huokoinen.

Höyryjarrun käyttö on selvästi vaihtoehto sen varmistamiseksi, että mahdollinen kosteus voi siirtyä ulos. Vastaavaa tietoa höyryjarrun suosimisesta, kun eriste ei pysty käsittelemään kosteutta (tässä tapauksessa lasivilla) on kuitenkin paljon ristiriitaista. Onko sinulla kokemusta tästä?
Vaikuttaa siltä, että on olemassa monia koulukuntia.
Olen päättänyt käyttää höyryjarrua uusissa asennuksissani 70-luvun talossamme, kun en voi varmistaa, että se on 100% tiivis ja mieluummin haluan, että kosteus voi kulkea ulos uudelleen.
Se on rakennettu ilman muovia 70 mm kivi- villalla seinissä ja 95 mm kattoeristeenä, johon olen lisännyt vielä 95 mm.

Valitettavasti meillä on ollut ongelmia ullakolla, ja yritän selvittää sen. Mutta kaksoiseristys, ilman muovia ja poistoventtiilillä, todennäköisesti aiheuttaa liian suuren kosteuden kulkeutumisen ullakolle. Yritän tänä vuonna korjata ilmanvaihtoa, mutta pahimmassa tapauksessa minun on purettava kaikki eristys ja aloitettava alusta ullakolle, jolloin minun on käytettävä höyryjarrua.

Mutta kahta muovia en haluaisi, koska olen usein nähnyt, miten kosteus helposti jää kiinni muovikerrosten väliin, jos esimerkiksi puutavaraa säilytetään huolimattomasti kahden pressun välissä jne.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.