2 526 lukukertaa ·
6 vastausta
3k lukukertaa
6 vastausta
Höyrynsulku lattialastulevyn alla?
Eristän lattian alapohjan selluloosakuidulla. Olen asentanut höyrynsulkukalvon ennen lattialastulevyjen asentamista, minkä jälkeen aion tehdä tasoitteen lattialämmitykselle ja laatoittaa/kivetä. Tämä tarkoittaa, että en voi liimata lastulevyä koolauksiin. Pitäisikö minun mieluummin jättää höyrynsulkukalvo pois?
Toimiiko lattiaruuvi vai "täytyykö" sen olla lastulevyruuvi?
Olen saman ongelman edessä. Kuinka teit?F Färdigrenoverad sanoi:Eristän lattian palkiston selluloosakuidulla. Laitan höyryjarrun ennen kuin asennan lattialastulevyn, jonka jälkeen teen valu lattiakäyttöä varten ja laitan klinkkeriä/kiveä päälle. Se tarkoittaa, että en voi liimata lastulevyä runkoon. Pitäisikö minun mieluummin jättää höyryjarru pois?
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 507 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 507 viestiä
Jag har rotat lite i det här tidigare och min slutsats som jag la på minnet är att skruvlimmat 22mm golvspån är alldeles tillräckligt ångtätt så det behövs inte ångspärr i golv. Golv/väggvinkeln får man lösa så det blir tätt ändå på "valfritt" sätt.
Exakt vad jag kollade upp för att landa i denna slutsats minns jag inte
Att inte limma golvspån är ett misstag enligt mig.
Exakt vad jag kollade upp för att landa i denna slutsats minns jag inte
Att inte limma golvspån är ett misstag enligt mig.
Jag skippade ångbromsen helt. Enda alternativet hade varit att isåfall montera ångbroms sen läkta på nån träläkt som man sen skulle limma golvspånet i, och marginalerna är små. Golvet får inte bygga för mycket i höjd. Plus att en läkt skulle kunna ge potentiellt knarr med tiden eftersom den inte kan limmas. Och precis som Rickard här ovanför säger så är skivan i sig tillräckligt ångtät. Plus att ångvandringen nedåt är mycket mindre. Det mesta färdas uppåt.E erkka sanoi:
Gemini däremot ger ofta bättre svar upplever jag, åtminstone när det gäller byggtekniska frågor. Frågade för skojs skull nu, och den bekräftade att golvspån fungerar tillräckligt väl som ångbroms i sig själv (utan att jag ställde ledande frågor).E erkka sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi