Eristän lattian alapohjan selluloosakuidulla. Olen asentanut höyrynsulkukalvon ennen lattialastulevyjen asentamista, minkä jälkeen aion tehdä tasoitteen lattialämmitykselle ja laatoittaa/kivetä. Tämä tarkoittaa, että en voi liimata lastulevyä koolauksiin. Pitäisikö minun mieluummin jättää höyrynsulkukalvo pois?

Toimiiko lattiaruuvi vai "täytyykö" sen olla lastulevyruuvi?

lärjungen
F Färdigrenoverad sanoi:
Eristän lattian palkiston selluloosakuidulla. Laitan höyryjarrun ennen kuin asennan lattialastulevyn, jonka jälkeen teen valu lattiakäyttöä varten ja laitan klinkkeriä/kiveä päälle. Se tarkoittaa, että en voi liimata lastulevyä runkoon. Pitäisikö minun mieluummin jättää höyryjarru pois?

Toimiiko lattiaruuvi vai "täytyykö" sen olla lastulevyruuvi?
Olen saman ongelman edessä. Kuinka teit?

E
lärjungen lärjungen sanoi:
Olen saman dilemman edessä. Kuinka teit?
Kuinka teit? Skippasin Ångbroms mutta nyt mietin, teinkö väärin.

Rickard.
Olen tutkinut tätä aiemmin ja muistini mukaan ruuviliimattu 22mm lattialastulevy on riittävän höyrytiivis, joten lattiaan ei tarvita höyrysulkua. Lattia/seinäsäteen voi ratkaista siten, että siitä tulee tiivis "millä tahansa" tavalla. Tarkalleen ottaen en muista, mitä tarkistin päätyäkseni tähän johtopäätökseen :)

Mielestäni on virhe olla liimaamatta lattialastulevyä.

• Tykkään
Frerider ja 2 muuta
  • Laddar…
lärjungen
E erkka sanoi:
Kuinka teit sen? Jätin höyryjarrun väliin, mutta nyt ihmettelen, teinkö virheen
Jätin höyryjarrun täysin pois. Ainoa vaihtoehto olisi ollut kiinnittää höyryjarru ja sitten koolaukset, johon lattialevyt olisi liimattu, ja tilaa on vähän. Lattian ei saa olla liian korkea. Lisäksi koolaukset voivat ajan myötä aiheuttaa narinaa, koska niitä ei voi liimata. Ja kuten Rickard tuossa yllä mainitsee, levy itsessään on riittävän höyrytiivis. Lisäksi höyryä kulkee alaspäin paljon vähemmän. Suurin osa kulkee ylöspäin.

• Tykkään
erkka
  • Laddar…
E
Ok! Sitten tein oikean päätöksen 😜
Jos kysyy Claude el ChatGPTilta, saa molemmat vaihtoehdot, joten ei paljon apua sieltä.

• Tykkään
lärjungen
  • Laddar…
lärjungen
E erkka sanoi:
Ok! Då tog jag rätt beslut 😜
Frågar man Claude el ChatGPT får man båda alternativen så inte mkt hjälp där
Gemini puolestaan antaa usein parempia vastauksia, koen minä, ainakin kun on kyse rakennusteknisistä kysymyksistä. Kysyin nyt huvin vuoksi, ja se vahvisti, että lattialastulevy toimii riittävän hyvin höyryn hidastimena itsessään (ilman että esitin johdattelevia kysymyksiä).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.