Remontoin keittiön sisäseinää ja jouduin poistamaan olemassa olevan tervapaperin. Taloon on lisätty eristystä, enkä näe merkkejä kosteusvaurioista tai kosteudesta kehikossa purkamisen jälkeen. Poistettua paperia ei voi korvata uudella, ja haju parani kun se katosi. Nyt, kun rakennan uuden sisäseinän, minulla on kaksi kysymystä:

- Pitäisikö minun asentaa höyrynsulku korvaamaan poistamani tervapaperin? Aion laittaa OSB-levyä ja kipsilevyä, mikä vähentää höyryn läpäisevyyttä (aiemmin siinä oli lastulevyä), ja olemassa on jo höyrynsulkana tervapaperi sisäseinää vasten.

- Jos minun pitäisi laittaa höyrynsulku sisäseinään, mikä kannattaisi valita? Tämä on viidakko. Olen ostanut Mataki Halotex D20:n (Halotex D50 Höyrynsulku - 25x2,7m - Mataki), mutta D50 on tiiviimpi. Ja mitä hyötyä höyrynsulusta olisi, kun nykyisin on jo olemassa tervapaperinen höyrynsulku ulkoseinää vasten.

Liitän mukaan kuvan talon seinän leikkauksesta (ennen/jälkeen)

• Leikkauskuva talon seinärakenteesta, jossa näkyy kerrokset: julkisivu, ilmarako, tervapaperi, eriste, koolaus ja lastulevy. Ennen remonttia.
  • Havainnollistava piirros talon seinärakenteesta ennen ja jälkeen remonttia, kerrokset sisältävät muun muassa fasadin, eristeen ja Halotex D20:n.
Mats-S
"Don't fix what ain't broken" !
Lille farbrorn Lille farbrorn sanoi:
Talo on lisäeristetty, enkä näe merkkejä kosteusvaurioista tai kosteudesta rakenteissa, kun olen purkanut niitä.
Joten tuo ratkaisu toimii erinomaisesti, miksi riskeerata sitä tiiviimmän höyrysulun kanssa, joka todennäköisesti ei tuo mitään lisäarvoa tapauksessasi. OSB-levy ja kipsilevy riittävät, muovi on aina riskitekijä vanhempien talojen remontissa.

Nykyinen ratkaisusi tervapaperilla on toiminut 50 vuotta, jatka sillä :-)

Mats-S Mats-S sanoi:
"Don't fix what ain't broken"!

Joten, tuo ratkaisu toimii erinomaisesti, miksi vaarantaa se sekoittamalla tiiviimpi höyrysulku, joka luultavasti ei tuo mitään uutta sinun tapauksessasi. OSB-levy ja kipsi riittävät, muovi on aina riskitekijä vanhempien talojen remonteissa.

Nykyinen ratkaisusi tervapaperilla on toiminut 50 vuotta, jatka sillä :)
Olen täysin samaa mieltä. En halua lisätä höyrynsulkua, jos sitä ei tarvita - kysymys on enimmäkseen siitä, tuleeko vanha tervapaperi, jonka olen poistanut, korvata höyrynsululla, vai voinko asentaa osb + kipsi suojaamatta sisäseinästä, vai tarvitaanko höyrynsulku... En ajatellut _laittaa_ höyrynsulkua.

Mats-S
Lille farbrorn Lille farbrorn sanoi:
Olen täysin samaa mieltä. En halua asentaa höyrynsulkua, jos se ei ole tarpeen - kysymys on lähinnä siitä, pitäisikö vanha tervapaperi, jonka olen poistanut, korvata höyrynsululla, vai voinko asentaa osb + kipsi suoraan sisäseinää vasten ilman höyrynsulkua... En ole _ajatellut_ asentaa höyrynsulkua
Minä käyttäisin tätä ratkaisua, osb + kipsi toimivat täydellisesti korvaamaan aiemman tervapaperin :)

• Tykkään
Lille farbrorn
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.