Höyrynsulku tai diffuusiosulun olemassaolo tai puuttuminen onkin rakas aihe. Olen nyt lukenut, että monet asentavat höyrynsulun jonkin matkaa eristeen sisään. Tämä yksinkertaisesti, koska halutaan välttää sen lävistyminen nauloilla kiinnitettäessä hyllyjä ja tauluja seinään. Tämä ei ilmeisesti aiheuta mitään ongelmia mahdollisen kosteuden suhteen. Olen aina rakentanut sulun AINA suoraan lämmön puolelle, vaikka riskinä onkin, että muoviin tulee pieniä reikiä.

Kysymykseni on, miten tämä muovi asennetaan eristeen sisälle? Olen etsinyt hieman täältä foorumilta, mutta en ole onnistunut löytämään hyvää kuvausta.

Lyökö yhden 2x2" kiskoa cc 60 ja eristää, ja sitten asettaa muovin kattamaan koko alueen, ja sen jälkeen lyö vielä yhden kiskon samalla mitalla saadakseen 4" ja eristää vielä 45 mm.

Vai asentaako 2x4" kiskon kerralla ja laittaa 45 mm eristettä, sitten muovi, ja sitten vielä 45 mm. Kyllä, edellyttäen että haluaa 90 mm. Mutta miten asennan muovin?? Haluaisihan sen myös kiskojen päälle?

Olen nimittäin ostanut vain 2x4"!!

Joku, joka on tehnyt tämän toimenpiteen, niin olen kiitollinen vastauksesta. Ajattelin korjata tämän viikonloppuna..! Pitää ehtiä lisäeristää ennen lämmityspumppumiehen saapumista asentamaan sisäyksikkö tähän seinään.

:D Erber

erber sanoi:
Slår man en 2x2" regel cc 60 och isolerar och sedan sätter plasten heltäckande och sedan slår man på en regel till av samma mått för att få en 4" och isolerar på med ytterligare 45 mm.
Japp, så gör man. Har du satt stående reglar först, då sätter du de andra vågrätt för att minska köldbryggorna.
Ska du ha väggen 90 mm tjock kan du väl klyva dina 2x4".;)

Muista kuitenkin, että höyrynsulku ei saa sijoittua yli 1/3 matkaa lämpimältä puolelta. Jos seinäsi on 95, höyrynsulun tulisi olla enintään 30 mm päässä lämpimältä puolelta.

Muuten voit tehdä seinän seisovilla 45-95, asettaa muovin seisovan runkorakenteen päälle ja sitten laittaa 45-45 sisäpuolelle. Näin vähennät kylmäsiltojen määrää ristikkäisellä eristyksellä, noudatat vaatimusta, että muovin tulee olla maksimissaan 1/3 seinän sisällä, ja saat loistavan tilan sähkön/vesijohdon vetämiseen.

Olen todella kiitollinen vinkeistä!!:) Hemmetti, olen istunut monta vuotta opiskellen ja tiedän sekä ajatellut kylmäsiltoja, enkä silti muistanut kääntää rankoja. Kiitos jälleen, Immobil. Onneksi en ole vielä ehtinyt aloittaa rankojen asennusta. Olen vain ostanut puutavaran.

Styx....minä luuulen ettei tule mitään vaaraa tässä. Lisäeristän sisäänpäin ja kai koko seinä lasketaan mukaan, siis myös se olemassa oleva?!?

Talo on kuten sanottu rakennettu 68, enkä ole oikeastaan tarkistanut kunnolla, mutta totta kai tarkistan onko nykyisessä seinässä jo diffuusiokestomuovi. Mutta en usko, että on. Se on luultavasti järjestyksessä seuraavasti: ulkovuoraus, tuulensuojapaperi, eristys, puuseinä (tyyliin muottivaneri), ja sitten puukuitulevy. En ole nähnyt muovia esimerkiksi sähkörasioiden kohdalla. Siinä tapauksessa puran seinät ja aloitan vanhasta eristyksestä. Vaikka se onkin vastenmielistä.

Sehän oli jotain, joka tuli 70-luvun alussa, jos olen oikein ymmärtänyt. Isä rakensi talon 1972-73 ja silloin laitettiin muovi höyrysuluksi - sen tiedän. MUTTA se laitettiin kylmää vastaan. Muistan nimittäin, että nuorempana teininä muutamaa vuotta myöhemmin piti ryömiä yläkerran "ryömeyteen" katon reunalla revittäessä muovia ja eristystä, joka oli märkä. Isällä oli vähän vaikeuksia koon puolesta päästä käsiksi, koska piti sahata aukko seinään. :) No, niin hän ainakin väitti. Minusta hän olisi voinut vain sahata isomman aukon, mutta hän ei kuunnellut ollenkaan. Ja monilla taloilla alueella oli sama ongelma, vaikka talot olivat eri valmistajilta. Samoin kesämökissämme, joka rakennettiin samaan aikaan, oli muovi laitettu kylmää vastaan. Mikä on täysin väärin, jos tilaa lämmitetään ympäri vuoden. Olen sitä mieltä, että höyrysulkua ei pitäisi käyttää tiloissa, jotka eivät ole lämpimiä ympäri vuoden.

Immobil.....halotako???:eek: Olen laiska (perinyt isältäni)...paljon helpompaa on mennä puutavarakauppaan ja ostaa uutta 2x2": ta! Kuka tietää, ehkä sieltä löytyy myös joku hauska työkalu kotiin kannettavaksi, jolloin voin vähän ärsyttää vaimoani, joka jo muutenkin pitää työkalupakkiamme kalliina. :D

Muuten....jos joku lukee tätä ja voi antaa vinkkejä ikkunansmyygeistä. Tehdäänkö ne MDF:stä, jotta saadaan heti sileä pinta? Vai höylätystä puusta?!?! Miten ammattilaiset tekevät?!?!

Jälleen kerran....kiitos vinkeistä. Tällä kertaa pelasti monta tuntia työtä kysyessäni ensin.

MDF smyygeiksi toimii hyvin. Silloin vältyt oksien läpilyönniltä ja muulta paskalta. :)

erber sanoi:
Styx....en uskoo ettei täällä ole mitään vaaraa. Lisäeristän sisäänpäin ja luulisi, että lasketaan koko seinä, siis myös nykyinen?!?
Ok, se jäi minulta huomaamatta, joo lasketaan koko seinän eristyspaksuus.!

Aloittanut koolausten asentamisen, mutta olen hieman epävarma ikkunoiden ja ovien ympäristöstä.

En oikein tiedä, miten selittäisin, mitä tarkoitan, mutta oleta, että aloitetaan ensimmäisellä vaakasuoralla 2x2" koolauksella ja asetetaan ne 60 cc katosta lattiaan. Ajattele nyt, että seinässä on ikkuna ja ulko-ovi. Asetetaanko silloin vaakasuora koolaus kuitenkin ikkunan tai oven karmiin asti VAI tehdäänkö kuten aiemmin, eli rakennetaan ensin runko oven ja ikkunan ympärille ja asetetaan vaakasuora koolaus siihen. Eli siihen runkoon, josta syvennyksesi rakennetaan?

Ristikkäin asetettujen koolausten asentamisen tarkoituksena on välttää kylmäsiltoja, mutta se tuo mukanaan myös sen haitan, että jos haluaa asettaa syvemmän ikkunan tai syvennyksen, on kiinnitystilaa vain puolet. Eristys tulee olemaan näkyvillä syvennykseen asti. Pieni katko, jossa koolaus näkyy. Ja tietenkin juuri siellä haluaa laittaa karmiruuvi saadakseen sen suoraksi.

Onko joku, joka ymmärtää, mitä tarkoitan ja on pohtinut samalla tavalla kuin minä.

Voin sanoa, että tein kuten aina ennenkin. Asetin kehyksen ikkunan ympärille, VAIKKA nyt on olemassa riski kylmäsillalle. Se on pieni sinänsä, mutta olemassa.

Kiitollinen vastauksista.

/ERBER :D

erber sanoi:
Voin sanoa, että tein kuten aina ennenkin. Laitoin kehyksen ikkunan ympärille, VAIKKA kylmäsilta on mahdollinen. Se on tosin pieni, mutta silti olemassa.
/ERBER :D
Joo, niin teemme mekin aina, koko kehys ikkunan/oven ympäri ja kiinnitämme sitten vaakasuoran kerroksen siihen.

Hei taas...! :D

Styx... Ajattelen ikkunan ja oven kehyksiä. Jos seuraa miten te yleensä teette, niin täytyyhän se olla okei rakentaa kehykset ikkunoiden ja ovien ympärille 2x4":lla sen sijaan että tekisi kaksinkertaiset 2x2". Ne kaksi 2x2" kerrosta tulevathan samalle tasolle silloin. Tiedän, että kysyn ehkä itsestään selvää, mutta haluan vain varmistaa, että olen oikeilla jäljillä. Toivottavasti seinä seisoo siellä muutaman vuoden.

No jopas on vaikea kuvata. Mutta jos on tehnyt sen itse, voi olla helpompi ymmärtää mitä tarkoitan. Toivon niin ainakin.

Iso kiitos vastauksista. :)

Jos ajat höylätyllä puutavaralla, 2*2"x2" = 45+45 = 90mm.

Yksi 2"x4" = 95 mm.

5 mm korkeusero siis.

Juuri kuten Bulwark sanoo..
Lisäksi emme yleensä lisää eristettä sisäänpäin, vaan kun rakennamme, runko on ehkä 170 tai 195, ja siksi olisi hankalaa tehdä juuri ikkunan/oven tolpat eri mitassa, siksi siihen lisätään kevyesti kehys..!

Jaa....jumalauta....Bulwalk....niinhän se on!! Sitten minun täytyy lyödä tuplasti 2x2":llä. Onneksi sellainen puutavara on halpaa. Tulee kyllä älyttömän ärsyyntynyt olo, kun en ajattele askelta pidemmälle. Se olisi paljastunut muuten karvaalla tavalla. Mutta parempi oppia muiden kokemuksista ja tiedoista.

Pitäisi saada lisäeristetty seinä nyt valmiiksi. Nyt on vain virta jäljellä ja sähköasentaja lähti tänään Kanariansaarille. :mad: Ja aikaisintaan ensi tiistaina voi tulla katsomaan sitä.

Kiitos paljon vastauksesta jälleen kerran - säästyy sentään muutama tunti työtä!! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.