1 275 lukukertaa ·
6 vastausta
1k lukukertaa
6 vastausta
homeen kylpyhuoneessa?
Hei,
meidän talossamme vuodelta 1974 on yläkerrassa kylpyhuone, joka on kuulemma remontoitu vuonna 2002 ja "ammattilaismaisella" tavalla. Olemme nyt vaihtaneet talon ikkunat ja koemme kylpyhuoneessa homeen hajua. Olen myös poistanut kylpyhuoneen oven karmilistoja ja voin todeta "raosta" karmin kohdalla, että seinillä on kaksoiskerros kaakeleita. Kysymys kuuluukin, voiko todella sanoa, että se on tehty "ammattilaismaisesti" tai "silloisten määräysten mukaisesti".
Olen ottanut 5-vuotisen ostajanvastuuvakuutuksen talolle ja ilmoitan tästä nyt Anticimexille. Vaimo sanoo, että haju tuli esille sen jälkeen, kun vaihdoimme talon ikkunat (ja myös kylpyhuoneen), mutta koska olemme siitä lähtien pitäneet ikkunan aina auki, minun on vaikea nähdä, että se voisi olla syynä?
On huomattava, että emme yleensä käytä kylpyhuonetta suihkutilana, meillä on sellainen kellarikerroksessa, vaan lapset kylpevät siellä kylpyammeessa satunnaisesti, ja on aina hyvin tärkeää olla roiskimatta vettä lattialle sekä kuivata, jos jotakin kuitenkin on tullut. Siis ei ole suurta kosteusrasitusta.
Onko joku muu kokenut samanlaista?
Buggaren
meidän talossamme vuodelta 1974 on yläkerrassa kylpyhuone, joka on kuulemma remontoitu vuonna 2002 ja "ammattilaismaisella" tavalla. Olemme nyt vaihtaneet talon ikkunat ja koemme kylpyhuoneessa homeen hajua. Olen myös poistanut kylpyhuoneen oven karmilistoja ja voin todeta "raosta" karmin kohdalla, että seinillä on kaksoiskerros kaakeleita. Kysymys kuuluukin, voiko todella sanoa, että se on tehty "ammattilaismaisesti" tai "silloisten määräysten mukaisesti".
Olen ottanut 5-vuotisen ostajanvastuuvakuutuksen talolle ja ilmoitan tästä nyt Anticimexille. Vaimo sanoo, että haju tuli esille sen jälkeen, kun vaihdoimme talon ikkunat (ja myös kylpyhuoneen), mutta koska olemme siitä lähtien pitäneet ikkunan aina auki, minun on vaikea nähdä, että se voisi olla syynä?
On huomattava, että emme yleensä käytä kylpyhuonetta suihkutilana, meillä on sellainen kellarikerroksessa, vaan lapset kylpevät siellä kylpyammeessa satunnaisesti, ja on aina hyvin tärkeää olla roiskimatta vettä lattialle sekä kuivata, jos jotakin kuitenkin on tullut. Siis ei ole suurta kosteusrasitusta.
Onko joku muu kokenut samanlaista?
Buggaren
Mitä tarkoitat remontoidulla. Lisäksi saa tehdä miten haluaa kun remontoi, kyse on vain siitä, miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat vahinkotapauksessa.
Jos haluaa saada korvausta vahingon sattuessa, kylpyhuoneen on sen sijaan oltava rakennettu työhetkellä voimassa olleiden sääntöjen mukaan.
Jos haluaa saada korvausta vahingon sattuessa, kylpyhuoneen on sen sijaan oltava rakennettu työhetkellä voimassa olleiden sääntöjen mukaan.
Hei, kunnostetulla tarkoitan, että se täyttää märkätilojen normit, jotka olivat voimassa kyseisenä ajankohtana, eli jos kylpyhuone on remontoitu vuonna 2002, sen tulee täyttää silloiset normit. Tiedän, että myöhemmin on tullut sääntöjä esim. läpivientien suhteen (luulen), mutta tarkoitan sen ajan vaatimuksia. Tiedän, että kylpyhuoneen voi remontoida miten haluaa, mutta silloin ei kai voi sanoa, että se täyttää märkätilan normit?
Buggaren
Buggaren
Voi olla, että vuoden 2002 remontti koostui vain uuden kaakelin asettamisesta vanhan päälle! Siinä tapauksessa taustalla voisi olla pelkästään masonitilevyjä vanhan kaakelin alla. Siis ei mitään vedeneristystä!
Uusi tiiviimpi ikkuna saattaa tarkoittaa, että kylpyhuoneessa ei ole enää samanlaista ilmanvaihtoa kuin aiemmin, ja siksi nykyään tuntuu homeenhaju.
Uusi tiiviimpi ikkuna saattaa tarkoittaa, että kylpyhuoneessa ei ole enää samanlaista ilmanvaihtoa kuin aiemmin, ja siksi nykyään tuntuu homeenhaju.
Onko myyjä sanonut sen, ja voitko todistaa, että on sanottu kylpyhuoneen täyttävän ne vaatimukset, jotka olivat voimassa vuonna 2002. Jos on kyse siitä, että laattoja on kahdessa kerroksessa, se voidaan nähdä myös oven viereisen katkaisijan luota, ja silloin voi kysyä, onko yhteydessä ostoon suoritettu tarkastus. On muita paikkoja tarkistaa, onko se tehty oikein, kuten esimerkiksi lattiakaivo. Kylpyhuone, jossa on kahdet laatat, ei voi koskaan täyttää muita sääntöjä kuin ne, jotka olivat voimassa, kun ensimmäinen kerros asennettiin.
...ja se lukee myös tarkastuspöytäkirjassa, jonka Anticimex laati, kun otin ostajan vastuu vakuutukseni...myyjä on sanonut, että kellarin kylpyhuoneessa on "mahdollista, että he laittoivat uuden laatan vanhan päälle, mutta yläkerran kylpyhuone tehtiin kunnolla...". Joten se on kai aika vesitiivistä (?) jos nyt haluaa olla vähän hassu. Siinä tapauksessa kyseessä on home, joka on rakennettu aiemman remontin yhteydessä ja joka nyt tulee ilmi....
Olen välittäjäni kautta ymmärtänyt, että myyjä on ottanut myyjän vastuun vakuutuksen ja se oli ehkä ajatellen mm. tätä...sitten myyjä ei voi huijata kuinka paljon vakuutusyhtiölleen...mutta se ei ole jotain, joka kuuluu minun asiaani...
Buggaren
Buggaren
Olen välittäjäni kautta ymmärtänyt, että myyjä on ottanut myyjän vastuun vakuutuksen ja se oli ehkä ajatellen mm. tätä...sitten myyjä ei voi huijata kuinka paljon vakuutusyhtiölleen...mutta se ei ole jotain, joka kuuluu minun asiaani...
Buggaren
Buggaren
Se asia homeen kanssa täytyy selvittää paremmin, jotta tiedät varmasti, mistä se tulee. Kylpyhuone puolestaan ei ole todellisuuden mukainen ja sen pitäisi aiheuttaa kustannuksia myyjälle, jotta hän varmistaisi sen olevan sillä tasolla, mitä hän väittää sen olevan. Eli se, joka oli voimassa vuonna 2002.
Klikkaa tästä vastataksesi