Seuraava artikkeli oli eilen sydsvenskanissa:

http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10107609

Kyse on tiivistetysti siitä, että uudet rappausjulkkarit homehtuvat, mustahomeella jos olen ymmärtänyt oikein. Jos etsii googlella tutkijan nimeä, joka varoittaa siitä (Kenneth Sandin), löytää useampia esimerkkejä kuin mitä artikkelissa mainitaan.

Mitä minä ihmettelen, on mitkä järjestelmät koskevat? Sanotaan rappaus eristyksellä, mutta koskeeko se kuten meidän tapauksessa myös solumuovia?
 
Onko se sama puts, niin se pätee riippumatta alustasta...
gaia
 
gaia sanoi:
Onko se sama rappaus niin se pätee kaikille alustoille...
gaia
Ei, en usko sitä. Teoria on, että homehtuminen johtuu kylmäsilloista eristeessä. Jos etsit yllä olevaa nimeä esimerkiksi googlesta, löydät monia esimerkkejä, eri rappauksilla mutta ymmärtääkseni samalla alustalla.
 
eikö solumuovi ole myös eräänlainen eristys?
Jos seinissäsi on kylmäsiltoja, olet löytänyt vastauksen ;)
gaia
 
gaia sanoi:
eikö solumuovi ole myös eräänlainen eriste?
Jos seinissäsi on kylmäsiltoja, löydät vastauksen ;)
gaia

Kiitos vastauksesta, mutta en oikein osta selitystäsi. Esimerkit, joihin viitattiin, koskivat mahdollisesti vain rappausta mineraalivillalevyjen päälle (niin pitkälle kuin voin arvioida kuvista), ja se mitä me ja monet muut olemme valitsemassa on rappaus solumuovin päälle. Täysin kylmäsillaton seinä ei ole olemassa, mutta niiden pitäisi olla melko harvinaisia ja merkityksettömiä tällaisessa rakenteessa.
 
Artikkelin mukaan ongelmat olivat toistaiseksi selittämättömiä, koska kaikki samalla alueella samanaikaisesti ja samoista materiaaleista rakennetut talot eivät joutuneet hyökkäyksen kohteeksi.
 
Lähes sama artikkeli julkaistiin HD.se:ssä syyskuussa, jossa muun muassa kirjoitetaan: "Jo 1970-luvulta lähtien on rappaus eristyksellä käytetty yhä useammissa rakennuksissa.."
Heti herää kysymys, miksi eivät silloin rakennetut talot ole kärsineet vahinkoa (tai hometta löydetty)?
Rakennamme juuri nyt uutta, ja tulee vähän surullinen olo kun lukee näitä artikkeleita. Onko joku yksityishenkilö kärsinyt tästä ja alkanut "prosessin"? Mitä Gar-bo vakuutus kattaa? :-/
 
Äh sanon minä! Pian ei voi enää lukea lehtiä, sillä ne myyvät melkein vain ihmisten pelolle tai toivolle.

Se, mikä on vaarallista yhtenä päivänä, on hyödyllistä toisena, lööppi "Ylipainosi voi olla hyväksi sinulle" oli mielestäni täysi pohjanoteeraus muutama kuukausi sitten eräässä tunnetussa lehdessä.

Kaikilla julkisivuilla on ongelmansa. Rappaus voi homehtua, rappaus voi haljeta, tiilet voivat jäätyä rikki, puu voi lahota ja saat vatsavaivoja, jos syöt maalaamalla cuprinolilla käsiteltyä puuta.

Kannattaa etsiä itse ja katsoa taloja todellisuudessa. Toki valkoinen talo likaantuu nopeammin esimerkiksi. Ja toki saa enemmän sammalta katolle, jos on itsepintaisesti mittava TAMMI metrin päässä talosta. Ja kyllä riski on suurempi, että tiilet halkeavat painumisesta, jos rakentaa vanhalle järvenpohjalle. Enkä yllättyisi, jos julkisivussa tulee enemmän ongelmia levien kanssa, jos naapurilla on iso lämmityskattila.

Mutta pieni suolavarasto, kiitos...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.