A
Jos kuulet ääniä kellarista sillä tavalla, olisin epäillyt, että kaivot eivät ole asianmukaisesti tiivistettyjä. Kuullakseen, kun joku laskee työkaluja usean kerroksen läpi, vaaditaan jonkinlainen aukko kerrosten välillä.

• Tykkään
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tiedätkö, minkä ääniluokan mukaan asunto on rakennettu? Rakennusmääräysten mukaan 25 dBA ekvivalentti äänitaso ja 35 dBA maksimitaso hissistä makuu- ja olohuoneessa. Usein asennusääni on määritelty ääniluokkaan B, joten sen pitäisi olla vielä alhaisempi. Kuulostaa siltä, että korkeampi huonekorkeus voi aiheuttaa liian korkean äänitason. Sitten onkin niin, että hissintoimittajan voi täytyä tulla korjaamaan hissi, vaikka se on uusi. Hissit kuluvat paljon rakennustöiden aikana, joten ne ovat usein kuluneita, kun on aika muuttaa sisään.
/rakennusakustikko, tosin ei hissiasiantuntija.

• Tykkään
Björn Melander ja 1 muu
  • Laddar…
Kuten Partio sanoo, tämä kuulostaa siltä, että sillä on jotain tekemistä kuilun ja rungon itsensä rakenteen kanssa. Sanot, että et ole saanut valituksia muilta, mutta voi olla, että henkilö, jonka kanssa puhuit, ei ole vain saanut niitä välitettyä eteenpäin. Jos olisin sinä, siirtyisin jonkun muun samanlaisen asuntotyypin asukkaan luo ja kysyisin, voitteko kuunnella yhdessä ja nähdä, onko se samanlaista. Kannattaa myös tarkistaa pohjakerroksen asukkaan kanssa, resonanssitko ääni yhtä paljon hänen asunnossaan.

C clabbe sanoi:
Ääni, jonka kuulet hissin käynnistyessä ja pysähtyessä, on jarruista. Riippuen hissin merkistä, joissakin tapauksissa jarrujen liikepituutta voi säätää, pienempi liikepituus = vähemmän ääntä.
Nykyään hisseissä ei enää ole konehuonetta "ullakolla", vaan kone ja kaikki elektroniikka sijaitsevat yläkerroksen hissikuilussa.
Jos asennus ei ole tehty kunnolla kumiripustuksilla jne., on hyvin helppo syntyä runkoääniä.
Jos on muita porraskäytäviä, jotka on rakennettu samalla tavalla, ehdotan, että selvität, voitko mennä jonkun naapurin luo kuuntelemaan.

Sitten me ihmiset koemme äänet hyvin eri tavoin, joku saattaa huomata äänen erittäin häiritsevänä, kun taas toinen ei huomaa sitä lainkaan. /Terveisin Claes
Monen googlailun jälkeen olen tullut samaan johtopäätökseen kuin sinäkin. Kokeilin muita hissejä porraskäytävissä ja viidestä hissistä minun on huonoin, kun kolme ei lainkaan aiheuta sitä kovaa napsahdusääntä. Joten uskon, että sen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista poistaa, mutta mielestäni hissin ääni on silti liian kova. Se voi hyvin johtua siitä, että kumiripustuksia puuttuu tai ne on huonosti asennettu, mikä saa betonin värähtelemään.

On ehdottomasti totta, että kaikki kokevat sen eri tavalla. Minä tulen hulluksi äänestä, kun taas tyttöystäväni mielestä se on hieman häiritsevää. Lisäksi hän ei asu täällä koko ajan, mikä tietenkin vaikuttaa siihen, ettei hän ärsyynny siitä samalla tavalla.

Scouten sanoi:
Kuuluuko kovaäänisyyttä kellarista sillä tavalla, niin olisin epäillyt, että kanavat eivät ole kunnolla tiivistettyjä. Kuulla, kun joku laskee työkaluja useiden kerrosten läpi, vaatii jonkinlaisen avonaisen yhteyden kerrosten välillä.
Mielenkiintoista.. Ainoa, mitä he sanovat, on että kaikki on tehty piirustusten mukaan täysin oikein. Mutta jos olisivat rakentaneet täysin sääntöjen mukaisesti, ei se varmaankaan kuulostaisi tältä. Heidän mielestään ääni kulkee betonin läpi, mutta olen enemmän samaa mieltä kanssasi, eli että ääni kulkee hissikuilun kautta ylös kattoni yläpuolelle.

G gos84 sanoi:
Tiedätkö, minkä ääniluokan mukaan asunto on rakennettu? Rakentamismääräysten mukaan hissin ekvivalentti melutaso makuuhuoneessa ja olohuoneessa saa olla enintään 25 dBA ja suurin sallittu melutaso 35 dBA. Usein asennusmelu on asetettu ääniluokkaan B, jolloin sen pitäisi olla vieläkin matalampi. Korkeampi kattokorkeus voi aiheuttaa liian korkean melutason. Hissintoimittajan voi olla tarpeen korjata hissi, vaikka se olisi uusi. Hissit ovat kovassa käytössä rakennusvaiheen aikana ja ovat usein kuluneet, kun on aika muuttaa sisään. /rakennusakustikko, ei tosin hissien asiantuntija.
Ei aavistustakaan. Aion kysyä projektipäälliköltä, jonka kanssa olen ollut hieman yhteydessä. Hissi toimii jatkuvasti nyt, kun rakentajat ovat edelleen paikalla, joten se ei todennäköisesti ole huippukunnossa. Mutta joku on kertonut katsoneensa hissiä ja sanonut, että se oli kunnossa. En tosin usko, että he ovat tarkistaneet moottoria ja itse runkoon kiinnitystä.

Pytt Pytt sanoi:
Kuten Scout sanoo, tämä vaikuttaa liittyvän hissikuiluun ja itse rungon rakenteeseen jollakin tavalla. Sanot, ettei muilta ole tullut valituksia, mutta voi olla, että se, jonka kanssa puhut, ei ole saanut tietoa eteenpäin, joten jos olisin sinä, olisin ehkä käynyt kysymässä joltakin muulta vastaavantyyppiseen asuntoon, jos voitte kuunnella yhdessä ja katsoa, onko tilanne samanlainen. Ehkä kannattaa myös tarkistaa pohjakerroksessa asuvan kanssa, resonoiko ääni yhtä paljon tämän huoneistossa.
Hyvin mahdollista! Itse haluaisin mennä katsomaan, miten se näyttää, sillä en ole yhtään tietoinen tällaisista rakenteista, joten on vaikea selvittää itse.

Joka tapauksessa, hoputin heitä tänään, ja nyt saapuu rakennusakustikko perjantaina mittaamaan äänitasoja ja yrittämään selvittää, miksi se kuuluu ja mitä sille voidaan tehdä. Riippuen tuloksista, seuraava askel onkin sitten se, mitä sanoit, eli kysyä alapuolellani asuvilta, kuulevatko hekin yhtä paljon porausta kuin minä, ja ennen kaikkea kysyä toisten sisäänkäyntien asukkailta, kuulevatko hekin äänen hisseistään.

• Tykkään
Pytt ja 1 muu
  • Laddar…
Kuulostaa oudolta, että uusi hissi voi pitää niin kovaa ääntä. Ymmärrän, että tällainen meteli on erittäin ärsyttävää, varsinkin kun hissit kulkevat ympäri vuorokauden, en usko että viranomainen/rakennuttajat ovat ymmärtäneet, kuinka rasittavaa on ääni, johon ei itse voi vaikuttaa. Kynnysarvoista puhuminen on täysin väärin, sillä äänikokemus on täysin erilainen, jos kyseessä on jatkuva ääni kuten liikennemelu verrattuna ääniin, jotka tulevat ja menevät. Esimerkiksi omaa astianpesukonetta voi itse hallita ja olla laittamatta päälle kun aikoo nukkua, mutta jos taloyhtiön pesutupa meluaa paljon, sitä ei voi mitenkään vaikuttaa ja samalla ääni tulee useammin, minkä vuoksi jälkimmäinen melutyyppi koetaan paljon pahemmaksi.

Tuttavan vuokra-asunnossa 60-luvulta kuului hyvin voimakas pamahdus aina kun hissi käynnistyi/pysähtyi, nyt hissit on vaihdettu, jolloin ääni katosi kokonaan. Vanhoissa hisseissä oli vaihtovirtamoottorit, uusissa on pulssiohjatut tasavirtamoottorit, joissa hissan voi käynnistää lempeämmällä tavalla. Ovatko he ehkä asentaneet jonkun kiinalaisen/itäblokin valmistaman koneiston pitääkseen rakennuskustannukset alhaalla? Voi tietysti kysyä, mistä ääni tarkalleen ottaen tulee, onko se "jarru", joka napsahtaa päälle/pois? Pitäisi olla jonkinlainen ripustus, joka eristää tällaisen melun.

• Tykkään
Magnus E K ja 1 muu
  • Laddar…
S Stenkant sanoi:
Kuulostaa oudolta, että uusi hissi voi olla niin äänekäs. Ymmärrän, että sellainen melu on erittäin hermostuttavaa, erityisesti kun hissit käyvät ympäri vuorokauden, en usko, että viranomaiset/rakennuttajat ovat ymmärtäneet kuinka rasittavaa on äänet, joihin ei voi itse vaikuttaa. Puhuminen raja-arvoista on väärin, koska kuuloaistimus on täysin erilainen, jos se on tasaista melua koko ajan, kuten liikenne, verrattuna ääniin, jotka tulevat ja menevät. Esimerkiksi omaa astianpesukonetta voi hallita ja jättää käynnistämättä, kun on menossa nukkumaan, mutta jos taloyhtiön pesutupa meluaa paljon, siihen ei voi vaikuttaa samalla tavoin kuin ääniä, jotka esiintyvät useammin, niiden tyyppistä melua koetaan paljon pahempana.

Ystäväni 60-luvun vuokra-asunnossa oli erittäin kova kolahdus joka kerta, kun hissi käynnistyi tai pysähtyi, nyt hissit on vaihdettu ja ääni katosi kokonaan.
Vanhoissa hisseissä oli vaihtovirtamoottorit, uusissa on pulssiohjatut tasavirtamoottorit, jolloin hissit voidaan käynnistää pehmeämmin. Onkohan asennettu jokin kiinalainen/itäblokissa valmistettu koneisto pitääkseen rakennuskustannukset alhaisina? Voisi tietysti kysyä tarkalleen mistä ääni tulee, onko se "jarru", joka kytkeytyy päälle/pois? Pitäisi olla jonkinlainen ripustus, joka eristää tällaisen melun.
Kuten kaikessa rakentamisessa, raha ratkaisee. Se tarkoittaa sekä mahdollisimman lyhyttä rakentamisaikaa että halvinta mahdollista materiaalia. Koska rakennuttaja yleensä hankkii hissin, siitä tulee yksinkertaisin malli, jos sen sijaan olisi asetettu joitakin vaatimuksia suuremmalle käynnistysten määrälle/päivä, esim. niin hisseistä tulisi täysin erilaisia.
Korkeamman hissispesifikaation myötä tulee asioita kuten melutaso ja ajomukavuus, vertaa esimerkiksi autoon, saat sitä mitä maksat...
Hissit on muuten varustettu vaihteettomilla AC-koneilla taajuusmuuttajien avulla eivätkä DC-moottoreilla!
Viittaan muutoinkin aiempaan viestiini tässä ketjussa.
/Terveisin Claes

M
Suunnittelin betonitalon 2018, jossa oli samanlaisia ongelmia. Keskustelin akustikon kanssa ja päätimme rakentaa runkoseinän eristyksellä hissiseinän viereen poistaaksemme äänen.

S Stenkant sanoi:
Kuulostaa oudolta, että uusi hissi voi pitää niin paljon ääntä. Ymmärrän, että tällainen melu on erittäin rasittavaa, erityisesti kun hissit toimivat ympäri vuorokauden, en usko, että viranomainen/rakennuttajat ovat ymmärtäneet, kuinka rasittavaa on ääniin, joihin ei voi itse vaikuttaa. Puhuminen raja-arvoista menee täysin pieleen, koska äänen kokemus on täysin erilainen, jos se on tasainen jatkuva ääni kuten liikennemelu verrattuna ääniin, jotka tulevat ja menevät. Esimerkiksi omaa astianpesukonetta voi itse säädellä eikä laittaa päälle kun haluaa nukkua, mutta jos talon pesutupa metelöi paljon, siihen ei voida vaikuttaa samalla kun ääni tulee useammin, minkä vuoksi myöhempi melutyyppi koetaan paljon pahemmaksi.

Kaverin vuokra-asunnossa 60-luvulta oli erittäin voimakas paukahdus aina, kun hissi käynnistyi/pysähtyi, nyt hissit on vaihdettu ja ääni katosi kokonaan. Vanhoilla hisseillä oli vaihtovirtamoottorit, uusilla on pulssisäädetyt tasavirtamoottorit, joissa hissi voidaan käynnistää varovaisemmin. Ovatko he ehkä asentaneet jotain kiinalaista/itävaltioiden valmistamaa koneistoa pitääkseen rakennuskustannukset alhaalla? Voidaan toki kysyä tarkalleen, mistä ääni tulee, onko se "jarru", joka iskee päälle/pois? Pitäisi olla jonkinlaista ripustusta, joka eristää pois tällaisia ääniä.
Juuri niin. Muut asiat kotona voivat usein kuulua kovemmin, mutta niitä ei laiteta päälle, kun halutaan hiljaisuutta. Hissikorin merkki näyttää olevan Schindler, en tiedä, onko niin, että he asentavat automaattisesti saman merkkiset moottorit jne. kuin kori? Ääni kuuluu kuin vasara iskee metalliin aivan ennen hissin pysähtymistä kokonaan, luulen. Kun hissi pysähtyy, kuuluu myös matalataajuinen jysähdys.

M Marcusskold sanoi:
Suunnittelin betonitalon 2018 samanlaisilla ongelmilla, puhuin akustikon kanssa ja päätimme rakentaa seinän eristyksellä hissiseinää vasten poistaaksemme äänen.
Tiedätkö, oliko ylimmässä kerroksessa myös asunto ja kuuluiko ääni katolta kuten minun asunnossani. Mielestäni se on mielenkiintoista, koska yksi miehistä, joiden kanssa puhuin ja joka on jonkinlainen rakennusjohtaja, sanoi, että joskus eristetään seinä hissiseinää vasten, mutta tämä ei ole tehty minun asunnossani. En ollut varma, auttaisiko se, koska ääni kuulostaa tulevan katolta, mutta samalla katto on niin korkea, että minulla on jonkinlainen kaiunta asunnossa, ja siksi voi olla vaikeaa paikantaa ääntä täällä.

EDIT: Mutta uskon, että ääni tulee katolta, kun otetaan huomioon, että se kuulostaa kattoon asti makuuhuoneessa ja kylpyhuoneessa, jotka eivät ole hissiseinän vieressä.

On jännittävää nähdä, mitä akustikko sanoo huomenna. Palaan asiaan, jos joku on kiinnostunut tai joku tunnistaa tämän tilanteen tulevaisuudessa.

Viimeksi muokattu:
M
markaner markaner sanoi:
Juuri niin. Muita asioita kotona voi usein olla kovaäänisempiä, mutta et laita niitä päälle, kun haluat hiljaisuutta. Hissikorin merkki näyttää olevan Schindler, en tiedä automaattisesti, asennetaanko moottorit jne., samaa merkkiä kuin kori kuitenkaan? Ääni kuuluu kuin vasara joka lyö metalliin juuri ennen kuin hissi pysähtyy täysin luulisin. Kun hissi pysähtyy, kuuluu myös matalataajuinen tömähdys.

Tiedätkö, oliko ylin kerros myös asunto ja tuliko ääni katosta kuten minun asunnossani. Minusta se on mielenkiintoista, koska yksi rakennusjohtajista, joiden kanssa puhuin, sanoi, että joskus asennetaan eristys hissiseinää vasten, mutta tätä ei ole tehty minun asunnossani. En ollut varma auttaisiko se, koska ääni kuulostaa tulevan katosta, mutta samaan aikaan korkea katto aiheuttaa jonkinlaista kaikumista asunnossa, mikä tekee äänen paikantamisesta erittäin vaikeaa täällä.

EDIT: Mutta luulen, että se on katto, kun ottaa huomioon, että se tuntuu kuulostavan myös makuuhuoneen ja kylpyhuoneen katosta, jotka eivät ole seinäseinää vasten hissin kanssa.

On jännittävää nähdä, mitä akustikko sanoo huomenna. Palaan asiaan siitä, mitä sanotaan, jos joku on kiinnostunut tai jos joku muu tunnistaa tilanteen tulevaisuudessa.
Ne olivat kaikki asunnot pohjakerroksesta ylöspäin, joissa oli makuuhuoneet hissikuilua vasten!

Yksi asia tarkistaa on, onko ääni (melkein) yhtä voimakas vastaavassa asunnossa alempana talossa, siinä tapauksessa se on runkoääni, jota on vaikea eristää pois, vaan se on korjattava lähteellä. Jos ääni taas on (paljon) voimakkaampi lähellä hissikoneistoa (esim. sinun asunnossasi), voi olla mahdollista eristää se seinä/katto, joka on konehuonetta vasten. Moottorin tyyppi, AC/DC - ok, tekninen kuvaukseni ei ehkä ollut täysin oikea, mutta joka tapauksessa on tapahtunut tekninen muutos moottorin ja siihen liittyvän ohjausjärjestelmän osalta, joka sallii pehmeämmän käynnistyksen/pysäytyksen (& kuluttaa vähemmän sähköä). Mutta ääni ei välttämättä tule moottorista, se voi myös tulla jostakin "jarrumekanismista", joka aktivoituu hissin käynnistyessä/pysähtyessä.

S Stenkant sanoi:
Yksi asia, mitä kannattaa tarkistaa, on, onko ääni (melkein) yhtä voimakas vastaavassa asunnossa alempana talossa; siinä tapauksessa se on runkoääni, jota on vaikea eristää, ja se on käsiteltävä lähteessä. Jos ääni on kuitenkin (paljon) voimakkaampi lähellä hissikoneistoa (esim. asuntosi kohdalla), voi olla mahdollista eristää seinä/katto, joka on konehuonetta vasten.
Moottorityyppi, AC/DC - ok, tekninen kuvaukseni ei ehkä ollut täysin tarkka, mutta joka tapauksessa tekniikan muutos moottorin ja siihen liittyvän ohjausjärjestelmän osalta mahdollistaa pehmeämmän käynnistyksen/pysäytyksen (& kuluttaa vähemmän virtaa). Mutta äänen ei tarvitse tulla moottorista, se voi myös tulla jostain "jarrumekanismista", joka aktivoituu, kun hissi aloittaa/pysäyttää.
Olen aina ollut täysin varma, että vain minun asunnossani kuuluu näin. Seuraava askel on tarkistaa jonkun naapurin luona, kun akustikko on sanonut sanottavansa. En tiedä paljoa runkoäänistä, mutta tunteeni on, että ne ovat pääasiassa matalataajuuksisia ääniä, jotka kulkevat rakennuksen runkoa pitkin? Ääni, joka kuulostaa vasaralta metallia vasten, on melko kirkas. Sama juttu kellarin työkaluäänien kanssa. Tuntuu, että nämä äänet ovat ilmateitse? Outoa on, miten ne pääsevät asuntooni näin paljon, betonikaton ja betoniseinien läpi. Voisiko se olla ilmanvaihdon kautta?

markaner markaner sanoi:
Hissikori vaikuttaa olevan Schindler-merkkinen, en tiedä, laittavatko he automaattisesti samanmerkkiset moottorit jne. koriin? Ääni kuuluu kuin vasara iskisi metalliin juuri ennen kuin hissi pysähtyy kokonaan, luulisin. Kun hissi asettuu, kuuluu myös matalataajuinen jysähdys.
Jos korissa lukee Schindler, niin luultavasti muu on myös Schindler. Pysähdyksen kova ääni on luultavasti jarrusta. Kontaktorien ääni voi olla kova. Mutta ei kuin vasara metallia vastaan. Se on yleensä säätökysymys kuinka paljon jarru kolahtaa. Tekniikkavaihdos, josta @Stenkant puhuu, on todennäköisesti vaihteettomia pysyvästi magneettisia synkronimoottoreita, joita monissa, mutta ei kaikissa uusissa hisseissä on. Nämä voivat kulkea erittäin hiljaa. Jos eivät, niin jokin on vialla. Todennäköisesti se on taajuusohjauksen säätämiseen liittyvä asia. Moottoriperustalle ei pitäisi tarvita kumijalkoja, jotta se olisi hiljainen.

Yllä oleva voi olla ylimääräistä tietoa TS:lle, joka vain haluaa, että se olisi hiljaisempi. Mutta jos on ongelmia siitä, että hissi kuulostaa liian kovalta, on aina tehokkaampaa korjata vika, joka aiheuttaa ääntä, kuin yrittää eristää ääntä.

Mielestäni sinun pitäisi tarkistaa suoraan naapureilta, onko heillä sama ongelma hälyäänien kanssa, jolloin saat enemmän painoarvoa kysymykselle ja helpommin tukea toimenpiteille, yksittäisen osakkeenomistajan voi sivuuttaa puheilla raja-arvoista. Jos talossa on useita hissejä, voit tarkistaa asian naapurin kanssa toisessa rapussa.

Akustikolla on myös helpompaa, jos hän saa kokonaiskuvan koko talosta.

Sinun kannattaa myös puhua hallitukselle, riippumatta siitä, onko kyseessä "rakentava hallitus" vai onko se valittu jäsenien kautta kokouksessa.

• Tykkään
Riemann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.